Alza
StoryEditor

E-vojna: Alza bojuje proti Heureke, predajcovia sa búria

25.05.2016, 00:00
Spoločnosť Rockaway, ktorá vlastní aj e-shopy, kupuje Heureku. Hrozí konflikt záujmov. Predajcovia sa búria.

„Heureka už nie je nezávislým cenovým porovnávačom, uľahčujúcim zákazníkom správnu voľbu,“ tieto tvrdé slová uviedol v tlačovej správe marketingový riaditeľ internetovej predajne Alza Karel Kučera. Zároveň potvrdil odchod e-shopu zo stránok Heureka v Českej republike a na Slovensku. Krok je reakciou na plánovanú kúpu portálu Heureka spoločnosťou Rockaway, ktorá je zároveň majiteľom konkurenčných predajcov Alzy.

Heureku nepotrebujeme
Alza sa tiež rozhodla spustiť internetovú stránku bezheureky.sk, v ktorej verejne vyzýva ostatné predajne, aby sa pripojili k jej odchodu. Ako hlavné dôvody uvádza na stránke spomínanú stratu nezávislosti, objektivity internetového porovnávača cien či ukrájanie vlastnej marže na úkor Heureky – tá ma totiž za každý preklik na stránku e-shopu určitú províziu. Výčitky Alzy smerujú k možnosti zaplatenia si miesta pred ostatnými predajcami. Ako prvé sa teda zákazníkovi nemusia zobraziť najlacnejšie ponuky, ale tie, ktorých predajcovia sa rozhodli „ukrojiť si zo svojej marže“ v prospech Heureky viac.
Za riziko považuje Alza aj posúvanie citlivých informácií o výrobkoch, ktoré Heureka od e-shopov žiada a ktoré, ako Alza uvádza na stránke bezheureky.sk, môžu byť za nových okolností zneužité v konkurenčnom boji. Spoločnosť Rockaway, ktorá pripravuje akvizíciu Heureky, totiž vlastní viacero e-shopov. Aktuálne sa dokonca snaží kúpiť aj dvojku medzi českými e-shopmi Mall.cz – najväčšieho konkurenta Alzy.

Internetový predajca Alza odporúča predajniam prejsť radšej na Google AdWords. „Ak bude návštevník spokojný s prezentáciou produktu, so službami a so zákazníckym servisom, rád sa vráti priamo. Máme to overené. Čo z toho vyplýva? Uspieť sa dá aj bez Heureky,“ informuje Alza prostredníctvom stránky bezheureky.sk ďalších predajcov.

Odchádzajú aj ďalší
Opustiť Heureku alebo obmedziť množstvo informácií, ktoré stránke poskytujú, sa už rozhodli aj ďalší predajcovia, napríklad SpokojenýPes.cz, Silver.Ag, HFOshop.cz, amazingshop.cz. Obavy však neskrývajú ani ďalší. Spoločnosť HPTronic, pod ktorú patrí napríklad aj hej.sk či euronics.cz, vyjadrila svoj postoj k súčasnej situácii na vlastnej internetovej stránke: „Rozhodnutie Alzy chápeme a ich obavy zdieľame. Zdieľame taktiež pochyby o nezávislosti Heureky, najmä vo vzťahu k ich sesterskému e-shopu Mall.cz.“ Spoločnosť ďalej uvádza, že stiahnutie ich e-shopov z interentového porovnávača cien je stále reálne. Heureke sa ešte rozhodli dať poslednú šancu, aby ich presvedčila o ich nezávislosti.

Obavy má aj protimonopolný úrad
Záležitosťou sa zaoberal aj Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže v ČR, ktorý už vydal prvé opatrenia: Heureka je povinná na svojej stránke zverejniť vlastnícke vzťahy s e-shopmi spoločnosti Rockaway. Cena za preklik má byť pre každú firmu rovnaká. Taktiež musí byť zaručená ochrana získaných údajov od internetových predajcov. Nákup e-shopu Mall.cz spoločnosťou Rockaway protimonopolný úrad stále prešetruje.

Aj napriek týmto rozhodnutiam úradov ostáva stanovisko Alzy nezmenené: „Aj za predpokladu, že budú všetky podmienky dodržané, ich nepovažujeme za dostatočné. Transakciu stále vidíme ako nebezpečenstvo pre českú e-commerciu,“ reaguje marketingový manažér Alzy Karol Kučera.

Heureka chce o situácii diskutovať
„Rád sa s e-shopmi stretnem osobne a povediem otvorenú diskusiu o našom fungovaní. Priznám sa, že neopodstatnenému napádaniu našej nezávislosti naozaj nerozumiem,“ opisuje výzvu na odchod z Heureky jej riaditeľ Tomáš Braverman. Dobré vzťahy s partnermi považuje za kľúčové. Všetkým plánuje poskytovať rovnaké služby bez ohľadu na majetkovú štruktúru. Spoločnosť Rockaway vidí ako silného partnera, s výbornou znalosťou lokálneho trhu, od ktorej čaká podporu v dodávaní skvelých zákazníckych služieb.

Na druhej strane – internetový predajca Alza sa pýši, že ich výzvu a obavy zdieľajú aj ďalší predajcovia či odborníci. V upozorňovaní na riziká, spojených s Heurekou, plánuje naďalej pokračovať.

01 - Modified: 2024-12-07 21:31:12 - Feat.: - Title: Výdavky na vianočné nákupy v USA zatiaľ rastú najmä v online obchodoch 02 - Modified: 2024-12-03 12:59:36 - Feat.: - Title: Čo priniesol Black Friday? Bitka obchodníkov napovedá veľa, nahráva jednému segmentu 03 - Modified: 2024-11-30 08:47:14 - Feat.: - Title: Do obchodu v Japonsku vnikol medveď, zranil jedného človeka 04 - Modified: 2024-10-19 21:57:13 - Feat.: - Title: Nová fáza globálnej expanzie. Čína chce obísť západné clá výstavbou tovární v zahraničí 05 - Modified: 2024-10-17 16:00:00 - Feat.: - Title: V Alzaboxe to máš ráno. Alzák „škrieka“ v Rakúsku, zaujal rýchlosťou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 18:46