Juhoafrický magnát Koos Bekker predáva víno svojej zo vinice po celom svete. Jeden malý detail však ukazuje, kde sú jeho priority - všetky fľaše majú označenie v mandarínštine. To isté robia aj ďalší producenti z vinárskej oblasti Stellenbosh, kde je aj Bekkerova farma Babylonstoren.
Chcú tak preniknúť na čínsky trh, kde rastie dopyt po víne. Charl Coetzee, ktorý má na starosti produkciu vína na Bekkerovej farme, vysvetľuje, že Babylonstoren sa pri vývoze orientuje na Peking, na mesto i celú provinciu.
"Len chceme dobyť Peking, a ak sa nám to podarí, budeme šťastní," hovorí, zatiaľ čo mladý ázijský pár ochutnáva v degustačnej miestnosti vzorky z produkcie.
Vývoz narástol o 30 percent
Vývoz vína z Juhoafrickej republiky do Číny v minulom roku podľa štatistík neziskovej spoločnosti zameranej na juhoafrický vinársky priemysel SAWIS vzrástol o takmer 30 percent. Minister pre hospodárske záležitosti provincie Západné Kapsko Alan Winde hovorí, že cieľom je do roku 2025 vývoz zdvojnásobiť.
Bekker je bývalý generálny riaditeľ mediálnej a internetovej spoločnosti Naspers. Počas doby pôsobenia v čele podniku sa táto spoločnosť zmenila na jednu z najväčších internetových a mediálnych firiem na svete a nadviazala spojenie s Čínou prostredníctvom kúpy podielu v internetovom portáli Tencent.
Teraz sa Bekker pripája k závodu o dodávky vína do najľudnatejšej krajiny sveta, ktorého účastníkmi sú už vinári z Francúzska, Austrálie, Chile alebo Nového Zélandu. Francúzsko má teraz na dovoze vína do Číny podiel 50 percent.
Miliardový trh
Hodnota čínskeho maloobchodného trhu s vínom vlani dosiahla približne 15 miliárd dolárov (13,1 miliárd eur), zatiaľ čo v roku 2010 to bolo 10,3 miliardy dolárov (9 miliárd eur). Dovoz sa na tejto hodnote podieľal viac ako polovicou, uviedla analytická spoločnosť IWSR. Podľa jej odhadov sa má spotreba vína v krajine do roku 2020 zvýšiť na 13,5 milióna hektolitrov z 11,3 milióna v roku 2010.
Babylonstoren pestuje 13 rôznych odrôd vína a jeho fľaše sa predávajú za ceny od 80 do 500 randov (4,8 eura až 30 eur). Podľa skúseností Coetzeeho dávajú Číňania prednosť červenému, ale nepohrdnú ani silným bielym, vrátane chardonnay, ktoré na farme zreje v sude z francúzskeho duba po dobu 12 mesiacov.
V marci sa podarilo farme Babylonstoren predať najväčšiu zásielku vín do Číny, a síce kontajner s 13 000 fľašami. "Raz chceme vyvážať kontajner mesačne," povedal Coetzee agentúre Reuters.
Tvrdý konkurenčný boj
Vinárstvo La Motte, jedno z desiatok v zelených kopcoch v okolí Kapského Mesta, vlani predalo do Číny tri milióny fliaš. Dvojnásobok toho čo pred tromi rokmi. "Za posledných 12 mesiacov sa predaj juhoafrického vína do Číny zvýšil veľmi výrazne," hovorí generálny riaditeľ Hein Koegelenberg. "Juhoafrická republika zatiaľ neodomkla potenciál tohto trhu," dodáva.
Hodnota juhoafrického vinárskeho priemyslu je 26,5 miliardy randov (1,6 miliardy eur) a odvetvie zamestnáva zhruba 300 000 ľudí. Čína je teraz šiestym najväčším vývozným trhom.
Dopyt ťahá rastúci počet mladých odborníkov v Číne, ktorí dávajú prednosť nákupu cez internet pred nákupmi v obchode. Vlani vývoz podporil aj pokles kurzu randu voči doláru o 30 percent. V tomto sektore je však tvrdá konkurencia.
"Uvedomujeme si, že dôležité je udržať fungujúci obchod a prinútiť spotrebiteľov, aby vyskúšali juhoafrické vína. Ešte dôležitejšie je ale udržať si zákazníkov a zabezpečiť opakovaný predaj," hovorí marketingová riaditeľka spoločnosti Wines of South Africa pre ázijský trh Michaela Standerová. "Ak čínski konzumenti nebudú dobre informovaní a pripravení prijať naše vína, dovoz môže čoskoro opäť klesnúť."