„Tak čo sa ti tento týždeň nepodarilo?" Pýtal sa otec malej Sary pravidelne a nepáčilo sa mu, keď jej odpoveď znela "nič". Ako sama vysvetlila, neúspech nie je výsledok a ľudia by sa zlyhania nemali báť.
O neúspechu by ale mohla Blakelyová rozprávať. Na štúdium práva ju nevzali, a to hneď dvakrát. Na Floride sa napríklad uchádzala o prácu v Disney Worlde. Mala záujem pracovať ako maskot v kostýme postavičky Goofyho. Do obleku sa však pre svoju výšku nehodila - bola príliš drobná.
Usádzala preto návštevníkov do výletného vlaku v obleku veveričky, uviedol server CNBC. Po troch mesiacoch bola tak frustrovaná, že sa radšej začala venovať podomovému predaju faxov. Denne tak videla zabuchnuté dvere a odpoveď "nie" počula mnohokrát, napísal americký magazín Forbes.
Jej cesta k zarobenej miliarde dolárov (takmer miliarde eur) začala pri bielych nohaviciach a jednom nápade. Na Floride je teplo, rada preto nosila biele tenké nohavice a sandále, vysvetlila napríklad pre denník The Telegraph.
Lenže v skrini nemohla nájsť nohavičky, ktoré by pod oblečením neboli vidieť. Lem, ktorý bielizeň nevhodne rysoval, jej prekážal. Problém vyriešila po svojom. Odstrihla sťahovacím pančucháčom časť v oblasti chodidiel tak, aby jej silonky nehyzdili otvorené topánky. Vytvorila tak tenké legínsy, ktoré pod nohavicami vytvorili hladký povrch. Všimla si, že jej postava vyzerá lepšie.
„Chcela som vyzerať bezchybne, lenže keď som otvorila skriňu, pri všetkom som si hovorila, pod tým sú vidieť lemy a tiež moja celulitída. Musí byť predsa veľa žien, ktoré majú rovnaký problém,“ rozpráva obchodníčka, ako rozpoznala dieru na trhu.
Od začiatku postupovala veľmi cieľavedome a systematicky. „Človek si musí predstaviť, kam smeruje. Musí mať jasno. Urobiť si obraz toho, kde bude o pár rokov,“ potvrdzuje svoju húževnatosť.
Muži produkt nepochopili
Dvadsaťsedemročná Blakelyová mala našetrených päťtisíc dolárov (cca 4480 eur), ktoré do podnikateľského plánu investovala. Dva roky vytvárala perfektný prototyp produktu po nociach a víkendoch. S hotovou bielizňou začala chodiť za výrobcami pančuchového tovaru a spodnej bielizne. Každý ju odmietol. Až neskôr sa jej ozval jeden zo zástupcov zavedených firiem. Vraj povedal o nápade svojim dcéram a tie z neho boli nadšené.
„Potom som to pochopila. Muži, ktorí tento biznis ovládali, tieto produkty nenosili,“ vysvetlila neskôr. Preto nerozumeli, prečo by niekto chcel kupovať niečo, čo nie je vidieť a zároveň je to škaredé. Načrtla tak vlastne problém, s ktorým sa dodnes mnoho žien - podnikateliek stretáva. Teda, že biznis je príliš maskulínny a samy do neho so svojimi nápadmi prenikajú len ťažko.
Spočiatku si firmu riadila úplne sama. V rámci propagácie posielala Blakelyová asistentom hviezd darčekové koše so svojím výrobkom. Tiež často čakala po módnych prehliadkach na návrhárov, len aby im ukázala svoj produkt.
A snaha sa jej vyplatila: sťahovaciu bielizeň Spanx si obľúbila iná známa miliardárka Oprah Winfrey. Tá v roku 2000 vyhlásila, že Spanx je jej obľúbeným produktom.
Amy Schumer a Seth Rogen si obliekajú v reklame na Super Bowl práve sťahovaciu bielizeň Spanx .
To bol pomyselný prelom v podnikaní tejto extrovertnej Američanky. Jej bielizeň sa začala veľmi rýchlo predávať. Výrobok v podstate nepotreboval skutočnú reklamu, stačilo ústne šírenie medzi zákazníkmi. V Amerike sa pojem Spanx stal súčasťou pop-kultúry.
Už v roku 2001 sa slobodná Bridget Jonesová vo filme súkala do divných "treniek". Spanx sa objavujú v reklamách, filmoch, klipoch. Paparazzi sa na červených kobercoch často pýtajú hviezd, akú spodnú bielizeň nosia. Kim Kardashian, Jennifer Lopez či Gwynet Paltrow, tie všetky priznávajú, že na Spanx nedajú dopustiť.
Chce pomáhať ženám
Blakelyová chce svojim príbehom inšpirovať ďalšie ženy, ktoré chcú vstúpiť do sveta biznisu. Pomáha v ženských otázkach, venovala peniaze dievčenským školám v Juhoafrickej republike, ktoré otvorila Winfrey pre žiačky z chudobných pomerov.
„Vždy som chcela pomáhať iným ženám. Ani v mojich najšialenejších predstavách by mi nenapadlo, že tá pomoc sa začne pri ich zadkoch,“ vysvetlila, prečo ako prvá žena nasledovala napríklad Billa Gatesa alebo Warrena Buffeta v iniciatíve The Giving Pledge (Sľubujeme, že darujeme), v ktorej sa bohatí vzdávajú aspoň polovice svojho majetku v prospech charity.
Štyridsaťpäťročná Blakelyová je vydatá, má štyri deti a bojí sa lietania. Dávno sa už nešpecializuje iba na sťahovacie nohavičky, ktoré pripomínajú skôr legínsy. Dnes do sortimentu firmy patrí aj pánska spodná bielizeň, legínsy, podprsenky, tielka, sťahovacie korzety a ďalšie produkty.