Kým pre väčšinu sveta znamenajú nižšie globálne ceny ropy lacnejší benzín na čerpacích staniciach, v krajinách Perzského zálivu to majú naopak. Kuvajt kvôli tomu teraz príde o primát krajiny s najlacnejším benzínom. Aj tak ale ceny zostanú z pohľadu slovenských motoristov veľmi nízke.
Malá ropná veľmoc známa tým, že ťaží ropu veľmi lacno, musela totiž kvôli nízkym (z jej pohľadu výkupným) cenám ropy na trhu pristúpiť k sérii úsporných opatrení. Podobne ako ostatné krajiny, ktoré sú do značnej miery závislé na exporte fosílnych palív, mu totiž nízke ceny spôsobujú straty v príjmoch.
A tak, ako pripomína CNN Money, Kuvajt už v marci prišiel s reformami na čele so zavedením 10-precentnej dane zo zisku firiem. V auguste potom vláda rozhodla o čiastočnom uvoľnení dotácií na ceny pohonných hmôt.
To bude vo finále znamenať, že prémiové palivo na pumpách od septembra zdražie o 83 percent, bežný benzín by potom mal zdražieť o 42 percent. Aj výsledná cena bude ale z pohľadu Európanov alebo aj Američanov rozprávková - liter má podľa Moodys stáť 28 (dolárových) centov. Teda v prepočte 25 eurocentov. Na slovenských pumpách stojí Natural 95 aktuálne približne 1,20 eura, teda takmer päťnásobok.
Aj tak tým ale pravdepodobne aspoň na nejaký čas Kuvajt príde o štatút krajiny s najlacnejším benzínom. Podľa rebríčka Global Petrol Prices by sa po zdražení dostal za Saudskú Arábiu na delené druhé miesto s Alžírskom a Turkménskom.
Tieto rebríčky sa ale v poslednej dobe menia oveľa častejšie ako bývalo zvykom. Tento rok už zdražela regulované ceny napríklad aj Saudská Arábia, ktorá sa rovnako ako ďalšie štáty v Zálive snaží pod tlakom nízkych cien ropy reformovať ekonomiku tak, aby bola na tejto surovine menej závislá.
Ešte väčším šokom bolo tohtoročné zdraženie benzínu pre Venezuelčanov. Kým ešte vlani išlo v juhoamerickej krajine za plnú nádrž zaplatiť doslova pár centov, vo februári prezident Nicolás Maduro zvýšil ceny o tisíce percent.