Nakupovanie sa zmenilo počas jedinej generácie, hovorí Marcel Gajdoš. Aj na túto tému bude HN Academy, ktorej spoluorganizátorom je ZBK.
Vo svete moderných technológií sa čoraz častejšie hovorí o službách Smart mobile pay services, ktorými sa bude zaoberať aj budúcotýždňová HN Academy. Čo si môže bežný klient pod týmto slovným spojením predstaviť?
Témou podujatia s názvom Smart mobile pay services sú bezpečné, pohodlné a jednoduché platby prostredníctvom mobilných zariadení.
Takéto platby začínajú byť vo svete pomaly realitou. Ako bude podľa vás vyzerať platenie v obchode povedzme o päť alebo desať rokov?
Nakupovanie sa zmenilo počas jedinej generácie. Tradičné modely ako otváracie hodiny a nabádanie „kúpte teraz“ prestali platiť. Nakupovanie sa premenilo na formu zážitku, ktorý si najmä mladá generácia túži užívať bez časového obmedzenia. Veľkú úlohu hrajú odporúčania od známych na sociálnych sieťach. Stále dôležitejšími sú aj personalizované ponuky ušité na mieru zákazníka.
Práve potreby zákazníka sa veľmi rýchlo menia. Čo by mal klient dostať, aby bol spokojný?
Zákazník potrebuje zážitok. Toto konštatovanie platí najmä v online prostredí, kde sa na základe rôznych algoritmov a správania na sociálnych sieťach spotrebiteľom ukazujú na telo prispôsobené ponuky. Túto formu starostlivosti potom spotrebitelia čoraz častejšie očakávajú aj v rámci iných predajných kanálov. Z našej štúdie „Budúcnosť obchodu“ vyplýva, že 32 percent mladých, ktorých označujeme ako Millennials, teda Mileniáni, priamo vyžaduje, aby ich obchodníci, či už v e-shopoch alebo v kamenných predajniach, nejako zaujímavo oslovili, prekvapili či potešili.
Hrozí, že platobné karty v takej podobe, ako ich poznáme dnes, čoskoro skončia?
Nemyslím si, že platobné karty v blízkej budúcnosti zmiznú.
Niektorí odborníci však tvrdia, že o pár rokov už budeme mať všetko v mobile...
Mobilné zariadenia sú určite nástroje, ktoré sú veľmi dobre využiteľné na platby. Majú celospoločenský vplyv na to, akým smerom sa budú platby vyvíjať. Takisto aj na to, ako budú karty ovplyvňovať sivú ekonomiku. Domnievam sa, že čím viac bude hotovosť minimalizovaná, tým viac sa niektoré procesy zjednodušia. Či už to bude prostredníctvom mobilov, tabletov, hodiniek alebo rôznych iných zariadení. Taktiež si myslím, že nahradzovanie hotovosti je nielen dôležité pre platobný systém, ale aj pre spoločnosť ako takú. Sivá ekonomika tvorí približne 15 percent hrubého domáceho produktu a jej hlavným palivom je hotovostná transakcia. Mojím vzorom sú škandinávske krajiny, kde nebude mať asi v nasledujúcich rokoch hotovosť opodstatnenie.
Ako je na tom naša krajina v zavádzaní nových platobných technológií v porovnaní povedzme so západnou Európou?
Pre mňa je Slovensko v oblasti uvádzania technológií nepochybne Hero market. Ľudia sú otvorení technológiám. Naši partneri – slovenské banky – sú veľmi progresívne. Ľudia, ktorí pracujú v týchto inštitúciách s platobnými kartami, sú veľkí profesionáli. Práve oni vytvorili veľmi zaujímavú komunitu ľudí, ktorá posúva toto odvetvie na prvé priečky v Európe.
V čom konkrétne sme teda predstihli zvyšok Európy?
Pred pár rokmi sme ako prví na Slovensku a druhí v Európe uviedli mobilné platby založené na SIM technológii. V tom čase to bola jediná technológia, ktorá umožnila platiť telefónom. V roku 2015 sme uviedli ako druhá krajina v Európe cloudové mobilné platby v spolupráci s VÚB. A vo veľmi krátkom čase budeme môcť ohlásiť spoluprácu s ďalšou bankou ohľadne uvedenia cloudovej technológie. Pre rozvoj kariet je dôležitý rozvoj akceptačnej siete. Tu vidíme v prípade Slovenska ešte priestor na ďalší rozvoj.
Platobné technológie sa veľmi rýchlo menia. Každý rok môžeme pozorovať niekoľko noviniek. Aké ďalšie trendy sa dajú pozorovať v tomto biznise?
Kľúčovým pojmom je TOKEN. Tokenizačná služba otvára obrovské možnosti na rozšírenie platieb nielen mobilnými zariadeniami, ale akýmkoľvek zariadením, ktoré bude pripojené na internet. Možno dobrým príkladom, o ktorom ste počuli, bola naša aplikácia v základnom menu automobilu, ktorou sa dalo platiť. Tento koncept bol predstavený na tohtoročnom Svetovom mobilnom kongrese v Barcelone.
Marcel GajdošPavol Funtál
StoryEditor
Zákazník čaká, že ho obchodník niečím prekvapí
Riaditeľ Visa Europe pre Slovenskú a Českú republiku Marcel Gajdoš pre HN: