StoryEditor

Ecclestone: Muž, ktorý vládne svetu rýchlych kolies

09.12.2010, 23:00
Bernie Ecclestone je muž, ktorý vládne pýche motoristického sveta, slávnej Formule 1.

Podniku, v ktorom sa ročne točia miliardy v reklame a v televíznych právach, vládne tvrdou rukou.

Bernard Charles Ecclestone sa narodil 28. októbra 1930 v rodine kapitána rybárskej lode, v malej dedinke blízko Ipswichu v južnom Anglicku. Rodina sa však veľmi skoro presťahovala do Londýna. Bernie opustil školu v šestnástich  a nastúpil do miestnej plynárne, ktorú vlastnil priateľ jeho otca, ale jeho naozajstnou láskou boli motocykle. Po druhej svetovej vojne založil s Fredom Comtonom spoločnosť Compton &  Ecclestone, ktorá obchodovala s náhradnými dielmi. Veľmi skoro sa tiež vrhol na predaj automobilov. Od obchodovania s automobilmi bol len krok k pretekom. Prvú skúsenosť mal vo Formule 3 v roku 1949, ale po nehode na okruhu Brands Hatch pretekanie ukončil. Vrátil sa k obchodovaniu, podnikal s nehnuteľnosťami.

Láska k rýchlosti

Bernard Charles Ecclestone

Dátum narodenia: 18. október 1930

Miesto narodenia
:Bungay, Suffolk, Veľká Británia

Majetok: 1,9 miliardy dolárov

Záujmy: obchodník, pretekár

Rodinný stav:
rozvedený (Slavica Eccelstone)

Deti: Tamara, Petra


K rýchlym kolesám sa vrátil v roku 1957, keď ako manažér jazdca Stuarta Lewisa-Ewansa kúpil tím  Connaught. Sám sa dokonca o rok neskôr pokúsil kvalifikovať na Veľkú cenu Monaka, ale neuspel. Ďalší a posledný pretekársky neúspech v F1 si pripísal v Grand Prix Veľkej Británie. Ešte tú istú sezónu odišiel Ecclestone od pretekania znovu, keď po GP Maroka podľahol ťažkým popáleninám jeho zverenec Lewis-Ewans.

Opäť sa vrátil, aby robil manažéra Jochenovi Rindtovi. Rok 1970 so sebou však priniesol Rindtovu smrteľnú nehodu a Bernie zo sveta F1 opäť ušiel. Rindta síce po smrti vyhlásili za majstra svete, ale Ecclestone si potreboval oddýchnuť.

Tentoraz však mimo sveta rýchlych áut nevydržal dlho. V roku 1972 kúpil tím Brabham, ktorý sa vzápätí dostal medzi najlepšie tímy F1. No Bernieho plány siahali ďalej, až k ovládnutiu sveta F1. S podporou ďalších stajňových šéfov, ako Frank Williams či Max Mosley, vybudoval v roku 1974 Formula One Constructors Association (FOCA), ktorá mala hájiť záujmy stajní F1.

Tvrdé vyjednávania

Ako zástupca FOCA Bernie tvrdo vyjednával  s Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) o možnosti predávať práva na televízne prenosy. S Maxom Mosleym po boku Ecclestone v roku 1981 zvíťazil. Bol stanovený jasný kľúč, podľa ktorého mala nová spoločnosť Formula One Promotions and Administration (FOPA) mala rozdeľovať finančné prostriedky. Necelá polovica išla tímom, 30 % získala FIA a zvyšok putoval FOPA.

V osemdesiatych rokoch sa Ecclestonovi darilo aj na pôde jeho tímu Brabham. Vďaka spojeniu s vynikajúcim jazdcom Nelsonom Picquetom získala stajňa v osemdesiatych rokoch dva tituly majstra sveta. Bernieho odmietavý postoj k zvyšovaniu šampiónovho platu však bol začiatkom konca slávy Brabhamu. Po Picquetovom odchode stajňa upadala a Bernie ju nakoniec v roku 1987 predal.

Bernie však stále nebol spokojný so svojím vplyvom v F1, a tak v roku 1995 urobil doslova prevrat, ktorý mu dal plnú kontrolu nad peniazmi z vysielacích práv. Obchodovanie s právami Ecclestone preniesol na spoločnosť SLEC, z ktorej 75 % odpredal nemeckému mediálnemu magnátovi Leovi Kirchovi. Po páde jeho impéria sa podiely dostali do vlastníctva troch bankových subjektov, Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. Berniemu, ktorý vlastnil 25 %, sa podarilo zostať v čele spoločnosti a zachovať si nad ňou kontrolu.

Ovládnutie motoristického sveta

Bernie však vymyslel kľučku, ako potvrdiť svoje postavenie v čele F1. V roku 2005 svoje akcie odpredal spoločnosti Alpha Prema, ktorá zároveň odkúpila akcie Bayerishe Landesbank.

Peniaze z obchodu potom použil na nákup podielu práve v Alpha Prema. Jeho výška nie je známa. J.P. Morgan následne svoj podiel tiež odpredala Alphe, ktorá teraz ovláda 86 % SLEC. Ostatných 14 % si ponechala Lehman Brothers.

Aj keď sám hovorí, že nikdy nič nerobí pre peniaze, fanúšikovia mu často nemôžu prísť na meno predovšetkým kvôli zmenám v kalendári. Tradičné európske okruhy uvoľňujú miesto často nudným moderným tratiam na východ od starého kontinentu, ktorých majitelia sú bez mihnutia oka ochotní platiť každoročné poplatky za usporadúvanie pretekov vo výške niekoľkých desiatok miliónov dolárov.

Ecclestone má reputáciu nekompromisného obchodníka, ktorý je pri vyjednávaní veľmi tvrdý. Svedčiť by o tom mohli napríklad predstavitelia zámorských okruhov v Indianapolise či Motreali.

Pri Veľkej cene Indianapolisu v roku 2005 zažil Ecclostone dosiaľ najväčší atak svojej vedúcej pozície v F1 zo strany stajní. Na Veľkej cene nakoniec štartovalo iba šesť vozov obutých v pneumatikách značky Bridgestone, stajne používajúce Michelin zostali v depách, pretože sa obávali o bezpečnosť svojich jazdcov. Ani niekoľko kôl vyjednávaní nepomohlo.

Indianapolis so sebou opäť priniesol otázku, čo ak sa stajne vzbúria a založia si vlastný podnik? Síce by nemohli niesť meno slávnej Formuly 1, ale Bernie by bez stajní tiež súťaž viesť nemohol, aspoň nie s dostatočnou prestížou.
Okrem iných podnikateľských činností je aj spolumajiteľom anglického druholigového futbalového klubu Queens Park Rangers.

Na druhej strane Ecclestonovi nemožno uprieť, že za 30 rokov dokázal Formulu 1 posunúť o niekoľko úrovní vyššie a zo športu garážových nadšencov urobil exkluzívny a veľmi prestížny biznis, ktorý patrí medzi najsledovanejšie pretekárske seriály na svete. Ecclestonove kroky bývajú často označované nelichotivými slovami, aby sa neskôr ukázali ako dôkladne premyslené a veľmi úspešné obchodné ťahy, príkladom môže byť nočná Grand Prix v Singapure.

Do dôchodku sa nechystá

Patrí medzi najbohatších ľudí vo Veľkej Británii, jeho majetok je odhadovaný na viac ako 2 miliardy dolárov. „Ísť do dôchodku? Prečo? Potrebujem peniaze, nemôžem si dovoliť dôchodok,“ vtipkoval šéf Formule 1 v rozhovore pre Reuters.

Ecclestone rozbúril verejnú mienku niekoľkými aférami. V roku 1997 účinne loboval u labouristickej strany, ktorú sponzoroval, aby zmenila svoj protifajčiarsky program a podporila výnimku pre F1 v rámci zákazu propagácie tabakových výrobkov v EÚ. Keď tak britský minister zdravotníctva v Bruseli urobil, nasledoval vo Veľkej Británii škandál, ktorý viedol k ospravedlneniu vrcholových politikov na čase s ministerským predsedom Tonym Blairom a vráteniu miliónovej dotácie Ecclestonovi.

V roku 2005 poznamenal na margo americkej jazdkyne formuly Danice Patrick: „Mám takú nádhernú myšlienku, že ženy by mali byť vždy v bielom ako všetky domáce spotrebiče.“ Po následnom škandále sa Ecclestone Danice niekoľkokrát ospravedlnil.

Spochybnil aj demokraciu ako model, ktorý nemôže fungovať všade, dokonca ani v jeho krajine.
V prostredí pretekov, kde trávil väčšinu pracovného aj osobného času, si našiel tiež životnú partnerku. V roku 1984 spoznal na jednej promoakcii 188 centimetrov vysokú chorvátsku modelku Slavicu Radič.

Vzali sa v roku 1985 a narodila sa im dcéra Tamara, o tri roky neskôr dcéra Petra. Bernard Ecclestone, známy svojím zaujatím pre práci, trávil väčšinu času rokovaniami a na pretekoch.

Sám známy svojou zodpovednosťou a  pedantnosťou  o svojej žene povedal: „Slavica nie je zodpovedný človek, ale to ma nerozčuľuje. Som šťastný, že s ňou žijem.“ Ich manželstvo však  napriek tomu nevydržalo. Rozviedli sa. Podľa Timesu bol jedným z dôvodov rozchodu Bernieho „workoholický“ štýl života. „Mojím prvým dňom, ktorý nepôjdem do práce, bude deň, keď ma budú spúšťať do hrobu,“ povedal. Manželke po rozvode vyplatil deväťsto miliónov eur. 

Po rozvode so Slavicou zostal Bernard Ecclestone v dome v londýnskej Chelsea. Jeho bývalá žena sa presťahovala do šesťposchodového domu s piatimi spálňami v centre Londýna, ktorý jej kúpil ako súčasť rozvodového vyrovnávania. Tamara Ecclestone, ktorá zdedila vzhľad po svojej matke, sa okrem práce modelky pokúša o televíznu kariéru. Na Chanell 4 prezentuje preteky Red Bull Air Race. Mladšia Petra Ecclestone sa učí za módnu návrhárku u Edwarda Sextona, ktorý oblieka okrem jej otca aj Micka Jaggera či Erica Claptona.

Ako tvrdý vládca Formuly 1 vyhlasuje, že má rád silných vodcov, ako bola Margaret Thatcherová, ktorá vedela, čo a ako robí, a Britániu pozdvihla, zatiaľ čo Gordon Brown a Tony Blair len prosia ľud o dovolenie. Verejnosť pohoršil aj svojím výrokom o Adolfovi Hitlerovi, ktorého označil za muža, ktorý vedel veci dotiahnuť do konca. Za svoje výroky si vyslúžil kritiku. Nemecká židovská rada vyzvala tímy Formuly 1, aby Ecclestona bojkotovali. Ecclestone sa za svoje výroky ospravedlnil a dodnes v médiách vysvetľuje ich interpretáciu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financni-magovia, menuAlias = financni-magovia, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. máj 2024 10:37