Ladislav Ambrovics (zľava) je zodpovedný za franchisingovú sieť, František Ambrovics je konateľom spoločnosti a Zoltán Ambrovics riadi Minit Bohemia.Pavol Funtál
StoryEditor

Rakúšanom zachutili pagáče zo Slovenska

28.10.2018, 23:00
Spoločnosť Minit z Dunajskej Stredy expanduje so svojimi produktmi do okolitých krajín.

Slovákov naučili jesť koláčiky a pagáčiky priamo tam, kde boli upečené. Koncept Fornetti si na prelome tisícročí priniesli z Maďarska. Pred dvoma rokmi sa osamostatnili a dnes podnikajú pod značkou Minit.

Rodinná firma z Dunajskej Stredy, ktorú vedie František Ambrovics so synom Ladislavom a synovcom Zoltánom, nezostala len na Slovensku. Jej výrobky sú čoraz obľúbenejšie aj v okolitých krajinách. V týchto týždňoch a mesiacoch pracuje najmä na expanzii do susedného Rakúska. „Už niekoľko mesiacov funguje naša prvá franšízová prevádzka v Rakúsku, ktorá sa nachádza v meste Wels. Práve v týchto dňoch montujeme druhú predajňu pri Salzburgu. No a do konca marca plánujeme začať s montážou našej prvej predajne vo Viedni. Mala by začať fungovať budúci mesiac,“ pripomína pre HN Ladislav Ambrovics, spolumajiteľ spoločnosti Minit a riaditeľ jej franchise divízie.

Kľúčom sú inovácie
Už koncom apríla tak bude mať Minit v Rakúsku tri prevádzky. Firma si od Viedne aj Salzburgu sľubuje podobný záujem, aký majú Rakúšania o prvú predajňu v nákupnom centre v zhruba 60-tisícovom meste Wels. „Robíme tam veľmi zaujímavé predaje. Dopyt je rozhodne veľký, máme odtiaľ pozitívne reakcie,“ tvrdí Ladislav Ambrovics.

Rakúšanov zaujali predovšetkým slovenské oškvarkové pagáče. Zvyšujúcu sa popularitu produktov si Ambrovics vysvetľuje tým, že sa zhotovujú z kvalitných domácich surovín, či už je to múka, margarín alebo maslo. „Väčšina surovín, ktoré používame, je slovenská. Zákazníci oceňujú takisto našu technologickú pripravenosť a prácu vývojového tímu,“ vymenúva Ambrovics faktory vedúce k úspechu na zahraničných trhoch.

A práve inovácie a vývoj sú základným kľúčom k zvyšujúcej sa popularite produktov. „Zákazníkom sa snažíme prinášať niečo nové a nezaužívané. Ľudia takýto prístup dokážu oceniť.“

Do konca roka chce firma v Rakúsku otvoriť desať franšízingových predajní a zamestnať 30 ľudí cez franšízingových partnerov. Expanziu chystá aj k severným susedom, kde plánuje rásť najmä cez retailové reťazce. V 40-miliónovom Poľsku to však rozhodne nebude mať jednoduché.

Aj na to však má Minit recept. „Poľsko je vysoko konkurenčný trh, na ktorom pôsobí veľa veľmi dobrých výrobcov. Preto sa snažíme, aby naše výrobky boli niečím jedinečné. Vždy sme hľadali cestu, ako byť iní a ísť proti zaužívaným výrobkom a praktikám. Takže aj v Poľsku ideme týmto smerom a používame spomínanú taktiku,“ dopĺňa Ambrovics. Firma má podľa neho v Poľsku zatiaľ dvoch distribútorov. Aktívne hľadá ďalších.

Trendom sú bio výrobky
Okrem slovenského, rakúskeho a poľského trhu chce firma umiestňovať svoje výrobky aj v Česku a v Maďarsku. Spolu s expanziou na zahraničné trhy však nezabúda ani na rozvoj nových trendov. „Tento rok sme odštartovali produkciu bio výrobkov. To znamená, že všetky suroviny pochádzajú od kontrolovaných bio dodávateľov, ktorí nepoužívajú žiadne umelé pesticídy alebo iné podobné látky.“

Novú líniu výrobkov, ktorá zahŕňa bio bagety, bio kváskové chleby či chia bagety, Minit odprezentoval na januárovej výstave Danubius Gastro 2017 v Bratislave. „Páčili sa nielen našim franšízantom, ale aj veľkým slovenským sieťovým odberateľom. Takže v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch chceme našim zákazníkom ponúknuť práve tento rad,“ zdôrazňuje Ladislav Ambrovics.

Aktuálnym problémom slovenského pekárenského priemyslu je nedostatok kvalifikovaných ľudí. Minitu sa to však zatiaľ netýka. „Veľmi opatrne musím povedať, že s hľadaním nových zamestnancov nemáme problém. Ľudia u nás pracujú radi a fluktuácia je pomerne nízka. Hoci zamestnávame viac ako 320 ľudí, sme rodinná firma. Pracovníci sú u nás dlhé roky. Máme trochu inú atmosféru, než je tá, ktorá vládne vo veľkých korporáciách,“ hovorí spolumajiteľ. Spresňuje, že v ich firme sa ľudia nedelia na nadriadených a podriadených – všetci sú kolegovia. „Na toto kladiem veľký dôraz, pretože práve takýto prístup vytvára určitú jedinečnosť spoločnosti.“

Investície do ľudí
Veľký nábor ďalších ľudí Minit momentálne nepripravuje. „Samozrejme, ak to bude potrebné, prijmeme nových kolegov. Rovnako dôležité sú však investície do už existujúceho ľudského kapitálu, napríklad tréningy, ako veci doťahovať do úspešného konca. Neustále sa modernizujeme, či už je to náš vozový park alebo systém riadenia práce. Sústavne tiež zlepšujeme naše pracovné postupy a procesy.“

Mimoriadne zmeny bola firma nútená urobiť najmä pred dvoma rokmi, keď zmenila svoj názov. „Vytvorili sme jeden z najmodernejších výrobných závodov v strednej Európe. Hĺbkovo sme remodelovali naše franšízové prevádzky. Nezmenili sme len tabuľky z Fornetti na Minit, ale vymenili sme aj nábytok a ďalšie veci. Vytvorili sme samostatné oddelenie zamerané na projektovanie našich prevádzok. Pracuje v ňom nábytkár, architekt či ďalší odborníci. Takisto sme aktívne vstúpili na poľský, maďarský a rakúsky trh. Takže posledné roky hodnotím veľmi pozitívne a myslím si, že sa máme na čo tešiť aj v nasledujúcom období,“ uzatvára Ladislav Ambrovics.

Naša oblasť je špajzou celej strednej Európy
Ladislav Ambrovics, spolumajiteľ spoločnosti Minit a riaditeľ jej franchise divízie, pre HN.


Vaše produkty si už môžu kúpiť aj Rakúšania. Čo našim západným susedom najviac chutí?
V Rakúsku je top výrobkom oškvarkový pagáč, čo bolo pre nás obrovským prekvapením. Naozaj nikto neočakával, že fajnoví rakúski zákazníci budú siahať po našich tradičných pagáčoch so slovenskými oškvarkami. Úspech však má aj naša celozrnná špaldová bageta. S pozitívnym prijatím sa stretli i kláskové výrobky.

Neobávali ste sa, že Rakúšania budú mať voči slovenským potravinám nedôveru?
Vo firme sme dlho rozmýšľali nad tým, aká bude v západnej krajine reakcia na naše výrobky a vo všeobecnosti na slovenské potraviny. Rád by som však povedal, že oblasť Karpatskej kotliny spolu s Poľskom vždy boli a aj budú špajzou strednej Európy. Ľudia vedia, alebo aspoň cítia, že odtiaľto prichádzajú dobré výrobky. Preto som si istý, že slovenský producent, ktorý robí kvalitné potraviny, má na Západe veľkú šancu na úspech.

Týka sa to slovenských produktov všeobecne?
Určite áno. Poznám podrobne tiež pomery výrobcov v Dunajskej Strede aj v okolí Žitného ostrova. Nech je to už olej z Klátova, mäso z Dunajskej Stredy alebo iné potraviny, tieto výrobky majú naozaj veľkú šancu na úspech nielen v Rakúsku, ale aj inde na Západe.

Chystáte sa expandovať tiež do iných západných krajín?
V strednodobom horizonte sa zameriavame predovšetkým na krajiny Vyšehradskej štvorky a Rakúsko. V každom prípade chceme jednoznačne zostať slovenským producentom. Naše produkty plánujeme vyrábať na Slovensku.

Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

01 - Modified: 2024-10-24 15:19:45 - Feat.: - Title: Viete, aký chlieb kupujete? Čerstvý a dopekaný chlieb na oko nerozoznáte 02 - Modified: 2024-09-29 08:41:15 - Feat.: - Title: Priemerná mzda v slovenskom potravinárstve stúpla na 1441 eur, stúpla o viac než sto eur 03 - Modified: 2024-09-09 22:00:00 - Feat.: - Title: Slovenské potraviny majú úspech aj vo svete, ktoré tam bodujú? 04 - Modified: 2024-05-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Kto vyhrá v Čerstvých hlavičkách? Nezabudnite hlasovať 05 - Modified: 2024-05-01 14:09:00 - Feat.: - Title: Priemerná mesačná mzda v potravinárstve vzrástla. Vlani stúpla na 1 372 eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/generacna-vymena, menuAlias = generacna-vymena, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. október 2024 12:26