Spoločnosť zakladal otec rodiny Marián Šupa spolu s manželkou Emíliou v roku 1990. Na začiatku svojej existencie sa zaoberala predajom a servisom malej záhradnej techniky.
Firma Marián Šupa sídliaca vo Veľkých Kostoľanoch v okrese Piešťany postupne rozširovala svoj sortiment o techniku pre poľnohospodárstvo, les či komunálnu sféru. „Momentálne sa najviac usilujeme podporovať a zlepšovať našu sieť predajcov záhradnej techniky,“ vysvetľuje pre HN Marián Šupa mladší, súčasný riaditeľ spoločnosti a syn zakladateľa firmy.
Výhody aj nevýhody
V spoločnosti Marián Šupa dnes pracuje veľká časť rodiny Šupovcov. „Ja som predstaviteľom druhej generácie. Vo firme pracujem už od začiatku, na riadiacu pozíciu som nastúpil v roku 2000. Otec je stále majiteľom spoločnosti, do jej riadenia však už nezasahuje,“ pripomína riaditeľ firmy.
Okrem neho pracuje vo firme prakticky celá rodina. „Mama Emília Šupová sa venuje zákazníkom v predajni. Brat Ľubomír Šupa má na starosti malopredaj v prevádzke vo Veľkých Kostoľanoch a sestra Eva Drličková veľkoobchod a fakturácie.“
Firma nedávno prijala dvoch nových pracovníkov, momentálne ich zamestnáva presne 42. Marián Šupa mladší predpokladá, že do konca tohto roka prijmú ešte ďalších piatich. Nábor nových zamestnancov bude súvisieť s rozvíjajúcou sa aktivitou v poľnohospodárskej oblasti.
To, že na riadení spoločnosti sa podieľa hneď niekoľko rodinných príslušníkov, má podľa neho svoje plusy aj mínusy. „Na jednej strane je to výhoda, keďže sa o chode firmy môžete v prípade potreby porozprávať aj pri večeri. Sú tu však aj isté nevýhody. Niekedy vznikajú konflikty. Potom je náročnejšie ich riešiť, keďže musíte dávať pozor, aby sa rodina nerozhádala kvôli sporom v podnikaní a nenarušili sa vzťahy medzi príbuznými.“
Niekedy sa totiž podľa Mariána Šupu mladšieho v prípade rodinnej firmy môže stať, že ostatní príbuzní majú tendenciu riadiť ostatných zamestnancov, hoci to nie je v ich náplni práce. „Na pracovníkov, ktorí nie sú členmi rodiny, to nemusí vždy celkom dobre vplývať. Práve toto sa momentálne snažíme napraviť a zmeniť systém riadenia. Aby jednoducho firma nepôsobila dobre len navonok, ale aj vo vnútri,“ dopĺňa.
Rodinná atmosféra
Súčasne však pripomína, že v spoločnosti vládne rodinná atmosféra, ktorá má na výkon zamestnancov i na vzťahy na pracovisku veľmi dobrý vplyv. „Presne to môže byť jedno z tajomstiev úspechu našej firmy. Máme ľudí, ktorí pre nás pracujú 10 či 15 rokov. Fluktuácia je u nás minimálna, dokonca by som povedal, že takmer žiadna. Za posledné tri roky z firmy neodišiel nikto. Snažíme sa tomu predchádzať a zabezpečiť, aby ľudia u nás zostali a cítili sa vo firme dobre.“ Odchodom ľudí majú zabrániť aj avizované zmeny v riadení spoločnosti.
Podľa Mariána Šupu mladšieho však firmu v súčasnosti trápi skôr opačný problém – ťažkosti so získavaním kvalifikovaných ľudí. „Zatiaľ sa nám to darí zvládať, ale musíme podnikať aktívne kroky, aby sme dokázali pokračovať. Sme členmi Združenia dodávateľov pôdohospodárskej techniky Agrion a práve kvôli spomínaným problémom spoločne zavádzame nový študijný odbor na stredných odborných školách. Ide o odbor agromechatronik, ktorý je už akreditovaný na ministerstve školstva.“
Prax pre študentov
V prípade tohto odboru nepôjde aspoň zo začiatku o klasické duálne vzdelávanie, aké poznáme napríklad zo spoločnosti Volkswagen. V oboch prípadoch je však cieľom využiť skúsenosti z Nemecka, kde je takáto forma spolupráce medzi vzdelávacími inštitúciami a súkromnou sférou zaužívanou praxou. „Na ministerstvo školstva sme priniesli učebné osnovy z Nemecka. Chceme, aby sa takáto forma odborného štúdia uplatnila aj u nás a chytili sa toho aspoň dve stredné odborné školy.“
Marián Šupa mladší vychádza z predpokladu, že firmy by si študentov odboru agromechatronik vzali k sebe na prax, kde by mladí ľudia mohli získavať odborné znalosti. „Počítame s tým, že po skončení školy by sa u nás mohli uplatniť. Práve takéto odbory potrebujeme. So zháňaním kvalifikovaných ľudí máme totiž neskutočné problémy,“ uzavrel riaditeľ veľkokostoľanskej firmy.
Investujeme najmä do informačných systémov
Marián Šupa mladší, riaditeľ spoločnosti Marián Šupa, pre HN.
Čím sa vaša firma momentálne najviac zaoberá?
Usilujeme sa byť čo najbližšie k našim zákazníkom a uspokojovať ich potreby a požiadavky. Zároveň investujeme viac energie a úsilia väčším poľnohospodárom a farmárom. To znamená dodávky a zabezpečenie servisu pre poľnohospodárske traktory i príslušenstva, ktoré je k nim potrebné.
Koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja techniky?
Neinvestujeme priamo do vývoja techniky. Dávame len odporúčania a nápady výrobcom. Skôr investujeme do informačných systémov, nových obchodných praktík a podobných vecí. Snažíme sa o to, aby sme neustále mali podrobný prehľad o našich zákazníkoch. Aj preto naše investície smerujú do systémov B2C a B2B, teda business-to-consumer a business-to-business. Samozrejme, k tomu potrebujeme kvalitné skladové aj ekonomické prostredie. Takže pri našej modernizácii sa zameriavame skôr na túto oblasť.
Vybudovali ste si vlastné IT oddelenie, ktoré sa vám stará o tieto veci?
Máme človeka, ktorý sa o všetko postará po softvérovej aj po dizajnovej stránke.
Kedysi ste mali v logu názov „Šupa – záhradná technika“, to sa však zmenilo. Prečo?
Pretože už nepodnikáme len so záhradnou technikou, ale predávame a robíme servis aj na lesnú, komunálnu a poľnohospodársku techniku. Presne z tohto dôvodu sme pred dvoma rokmi pristúpili k zmene loga a k jeho modernému dizajnu. Keď k našim hlavným oblastiam pribudlo poľnohospodárstvo, logo sa zmenilo na „Šupa technika“. Jednoducho sme sa potrebovali priblížiť aj k inej skupine zákazníkov, a to i vzhľadom na to, že sa teraz chceme viac sústrediť na väčších poľnohospodárov.
Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.