Najsilnejší hráč na slovenskom trhu povinného zmluvného poistenia oznámil, že do procesu cenotvorby PZP bude vstupovať dvadsať parametrov pri každom jednom klientovi. Mnohým sa nepozdáva, že im takýmto výpočtom môžu poistky zlacnieť, ale i zdražieť. Slováci sa stále akoby nevedeli dostať zo škatuľky, do ktorej boli zavretí štyri, resp. pri PZP vyše päť desaťročí. Akoby stále čakali, že na stôl dostanú modré nízkotučné a červené plnotučné mlieko. Kto má výkonnejšie a drahšie auto, nech platí viac, a basta. Po ďalšej diferenciácii produktov ani vidu, ani slychu. Lenže, za škodu, ktorú dokáže automobil spôsobiť, nie sú zodpovedné kone skryté pod jeho kapotou, ale ten, kto drží opraty. Teda vodič. Na cestách nenájdete dvoch rovnakých. Dokážete ich však priradiť k väčšej či menšej skupine s väčšou či menšou pravdepodobnosťou, že pri riadení auta zapríčinia poistnú udalosť.
Keď sa Allianz spolu s ďalšími troma záujemcami pred štyrmi rokmi usiloval o prevzatie monopolu Slovenskej poisťovne, Hospodárske noviny informovali, že na náš trh v horizonte troch až piatich rokov dorazia podobne sofistikované produkty, aké fungujú v zahraničí. Malo ísť o aplikáciu tzv. multi point klient systému, kedy sa pri klientoch tvoria sadzby šité na mieru na základe viacerých bodov (multiple points). Informovali sme, že hodnotiť sa možno bude aj nákupná cena automobilov, ktorá vplýva na opatrnosť vodiča - nadobúdateľa. Že nie je jedno, či máte deti malé alebo odrastené, teda či na aute jazdíte vy alebo aj ony. Ďalej sa mali poistné sadzby prispôsobovať podľa toho, ako často je auto v prevádzke a ako často predstavuje potenciálne riziko na ceste. Informovali sme, že nie je jedno, či s ním jazdí jedna osoba alebo viacero osôb, pretože firemné autá štatisticky viažu vodičov k menšej disciplinovanosti. Písali sme, že vo veľkomestách kvôli hustote premávky sa zrážajú autá častejšie, že mladí a neskúsení vodiči majú tendenciu preceňovať svoje schopnosti i schopnosti auta, že staré modely výroby majú oproti novým dlhú brzdnú dráhu, že ťažké rozbehnuté auto napácha viac škody, než stará škodovka. Tri roky poisťovne zbierali údaje o škodovosti PZP na Slovensku. Toho roku prišiel čas, aby tieto informácie aplikovali na zahraničný know-how. Nie na škodu, ale na ochranu tých, ktorí sú na cestách.
StoryEditor
Názor: Riziko má veľa tvárí
Najsilnejší hráč na slovenskom trhu povinného zmluvného poistenia oznámil, že do procesu cenotvorby PZP bude vstupovať dvadsať parametrov pri každom jednom klientovi. Mnohým sa nepozdáva, že im takýmto výpočtom môžu poistky zlacnieť, ale i zdražieť. Slováci sa stále akoby nevedeli dostať zo škatuľky, do ktorej boli zavretí štyri, resp. pri PZP vyše päť desaťročí.