StoryEditor

Názor: A zajtra už nevyjdú žiadne noviny...

21.02.2006, 23:00
Tlačené noviny sú mŕtve. Tak znie jedno z najväčších mediálnych klišé našej doby. Stoja za ním informácie vytrhnuté z kontextu, pesimizmus a slepá viera v silu nových technológií.

Tlačené noviny sú mŕtve. Tak znie jedno z najväčších mediálnych klišé našej doby. Stoja za ním informácie vytrhnuté z kontextu, pesimizmus a slepá viera v silu nových technológií. Nadšenie pre nové formy komunikácie vedú niektorých analytikov k detinským vyhláseniam, ako napríklad k tomu, že články na blogoch majú státisíce čitateľov a zverejnené reakcie čitateľov bývajú kvalitnejšími analýzami než čokoľvek v tlačených novinách. Podľa tohto názoru noviny, ktoré sú produktom veľkého kolektívu ľudí a dlhej tradície, nestoja za nič. Zázračným vynálezom a zdrojom múdrosti majú byť internetové denníky jednotlivcov. Až na pár slávnych výnimiek majú autori blogov len maličké publikum. Za všetko hovorí fakt, že väčšina z nich sa najviac teší z toho, keď ich texty preberú tlačené médiá.
Z historického hľadiska nové médiá prakticky nikdy nevytlačili z trhu tie staré, maximálne vyvolali isté zmeny v ich obsahu a výrobe. Noviny do seba dokázali vstrebať väčšinu výdobytkov nových technológií, ktoré uľahčujú ich prípravu, tlačenie a propagáciu. Prípad blogerov potvrdzuje, že tlačené noviny si zvyčajne nájdu spôsob, ako všetko prepojiť a nestať sa prežitkom, ale súčasťou reťazca. Dojem z ich zastaranosti vyvoláva najmä médium, na ktorom sú vytlačené. Papier už dlhé storočia prežíva napriek tomu, že mu stále ktosi predpovedá skorý koniec.
Väčšina pesimistických správ o smrti tlačených novín prichádza z Ameriky. Nie je to preto, že by noviny naozaj končili, ale preto, že americký novinový trh je nezdravý a zahľadený do seba. Je poprepájaný monopolistickými dohodami, takže konkurencia je v tomto sektore veľmi pochybným slovom. Stagnácia kvality vedie k tomu, že náklady novín už druhé desaťročie klesajú. K tomu treba pridať nešťastné politické zafarbenie a dôvod, prečo čitatelia opúšťajú americké noviny, je jasný aj bez barličky, že dnes všetci surfujú internetom.
Opačný príbeh nájdeme hneď na druhej strane Atlantiku. Seriózne britské denníky venovali v posledných rokoch veľké investície do hľadania novej tváre. Výsledkom nie sú len zmeny v dizajne, vo formátoch a v spôsoboch podávania informácií, ale aj stabilizácia predaja. Počet čitateľov dokonca mierne rastie. Napriek starším predpovediam o zanikaní titulov je na trhu o jeden celoštátny denník viac, po desiatich rokoch je pozícia Independentu pevná.
Najväčší rozvoj v celej Európe zažívajú denníky rozdávané zdarma. Len vlani sa počet ich výtlačkov rozšíril o celú tretinu, podľa údajov za minulý rok sa takto denne rozdá v Európe 23 miliónov výtlačkov. Je to jedna z možných ciest, kadiaľ sa môže ubrať časť novín. Pri serióznejších tituloch sa skôr uvažuje o postupnom zvyšovaní ceny. Britské noviny to už začali potichu robiť a prekvapujúco tým nestratili žiadnych čitateľov.
Tlačené médiá dnes nemôžu žiť z tradície. Dve kľúčové slová sú inovuj a investuj. Kto nemá nápady ani peniaze, zrejme zanikne tak, ako na Slovensku zanikli denníky Práca, Národná obroda či Nový deň. Je to problém jednotlivých médií, ale nie celého trhu.
Nástup internetu a ďalších médií je len výhovorka neschopných novinárov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 09:35