StoryEditor

Kto stojí za spochybnením maturít

11.04.2006, 00:00
Keď technika predbehne akékoľvek ministerské opatrenia, následky môžu siahať poriadne ďaleko. Pri tohoročných maturitách chcel minister školstva László Szigeti všetkými silami napraviť renomé svojho predchodcu Martina Fronca.

Keď technika predbehne akékoľvek ministerské opatrenia, následky môžu siahať poriadne ďaleko. Pri tohtoročných maturitách chcel minister školstva László Szigeti všetkými silami napraviť renomé svojho predchodcu Martina Fronca. Nestalo sa a problémy novej maturity sa skôr nabalili o ďalšie pochybnosti. Testy už žiaci nedostali vyplnené správnymi odpoveďami, tentoraz sa počítačovo zdatnejší maturanti mohli k témam dostať deň vopred na internete. Objektívnosť maturít zasa utrpela.
Ministerstvo pritom chcelo centrálnym zadávaním maturitných otázok zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých, aby nová maturita bola jedinou vstupenkou na vysokú školu. Plánovalo sa, že školy ju postupne začnú akceptovať, že uchádzačov o štúdium prestanú trápiť prijímacím konaním vo vlastnej réžii. To je však vec budúcnosti.
Po minulotýždňových udalostiach visí nad maturitami ešte viac otáznikov. Podstatnou otázkou však zostáva, či vietor z plachiet ministerstvu vyfúkol snaživý žiak, ktorý chcel pomôcť svojim "spolutrpiacim" pri maturitách, alebo je v tom vyšší záujem. Môžu vysoké školy niečo získať z toho, keď budú voľbu kritérií pre prijatie na ich štúdium kontrolovať naďalej sami? Pravdepodobne áno. Veď, prečo by si mali nechať liezť do kapusty nejakých štátnych zamestnancov, ktorí aj tak nevedia, aké vedomosti od svojich budúcich študentov očakávajú? Veď na tej škole sa s nimi budú trápiť oni. A nehovoriac o tom, ak podmienkou na prijatie na vysokú školu nebývajú len znalostné požiadavky uchádzača, ale úspech na prijímačkách sa poisťuje aj nejakou tou fľaštičkou, prípadne pár korunkami či zaujímavou protislužbou.
Minister László Szigeti pochybenie vo vlastných radoch nepriznáva. Nikto z ministerstva ani zo Štátneho pedagogického ústavu témy vyniesť nemohol. Ani učitelia na stredných školách, kam zalepené obálky s témami maturít putovali, nemohli byť takí neetickí. Všetko smeruje k tomu, že techniku zmanipulovali, tvrdí minister. Témy predsa mohol niekto odkopírovať po ich zverejnení pedagogickým ústavom a pri uložení na študentskú stránku len zmenil dátum. Úvaha na prvý pohľad vyvolávajúca úsmev -- no v dnešnom svete počítačových vymožeností a základného inštinktu človeka sledovať svoj vlastný záujem?!

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. máj 2024 10:10