StoryEditor

Súdy a daň podľa pomôcok

13.04.2005, 00:00
Jedným z kľúčových a veľmi citlivých problémov je širokospektrálny pojem dôkaznej núdze v SR celkovo -- daňové právo nevynímajúc. Vo vyspelých členských krajinách EÚ (napr. Holandsko) tento fenomén funguje hladko

Jedným z kľúčových a veľmi citlivých problémov je širokospektrálny pojem dôkaznej núdze v SR celkovo -- daňové právo nevynímajúc. Vo vyspelých členských krajinách EÚ (napr. v Holandsku) tento fenomén funguje hladko.
Pri zjavnej dôkaznej núdzi -- napríklad pri zničení účtovno-daňových dokladov -- možno použiť inštitút dorubu dane podľa pomôcok. Ak ročná produkcia výstupov daňovej kontroly DR SR za posledné roky predstavuje 6 -- 8 miliárd Sk, tak dorub dane podľa pomôcok z tohto podielu predstavuje 1 -- 2 miliardy korún. Daňová správa SR takéto prípady postupuje orgánom činným v trestnom konaní -- najmä finančnej polícii a súdom. Spoločným menovateľom prístupu týchto inštitúcií je, že v drvivej väčšine prípadov kauzy ďalej neskúmajú s odôvodnením, že "ak je to dorub dane podľa pomôcok" -- je to zjavná dôkazná núdza a žiadny súd to neuzná ako preukázanie viny a úmyselné krátenie dane..." Táto prax znemožňuje vymôcť dorubené dane. Daňový podvodník sa stáva daňovým dlžníkom a smeje sa...
Podobne je roky verejné tajomstvo, že nie je ochota justície preformulovať dôslednejšie trestný zákonník v oblasti preukazovania a potreby nového definovania úmyslu krátiť daň. Radšej sa zostáva pri iritujúcich tvrdeniach, že to nie je možné. Medzi zjavné ďalšie faux paux právneho štátu patrí aj niekoľkoročná prax ignorácie práce daňových kontrolórov. Tí v extrémnych prípadoch zjavných daňových únikov -- najmä pri podvodoch s nadmernými odpočtami DPH a pri krátení tržieb na dani z príjmov -- pristupujú podľa zákona aj k uplatneniu inštitútu dorubu dane podľa pomôcok -- t. j. k technickej aplikácii ustanovenia § 29 ods. 6 zákona číslo 511/1992 Zb. Komu takáto stupídna prax prospieva?
Mal som veľa rozhovorov s manažérmi z podnikového i zo štátneho sektora. Mnohí daňoví manažéri i podnikatelia sa zhodujú v tom, že daňové orgány vo vyspelých trhových ekonomikách majú úctu a rešpekt k strážcom verejných financií, ktorými je v trhovej ekonomike práve armáda zamestnancov daňových orgánov. Viac je normálne to uznávať v zahraničí, menej na Slovensku.
Ak načrieme do skúseností z terajších moderných ekonomík EÚ -- porovnateľných veľkosťou i tradíciou s SR (napríklad Fínsko, Dánsko, Holandsko, Rakúsko), je evidentný príklon justície k tomu, aby závery štátnych orgánov v boji proti ekonomickej kriminalite podporovali. V Holandsku je samozrejmosťou prelomenie bankového tajomstva pri nutnej súčinnosti tretích osôb na zber nutných informácií pre potreby daňovej kontroly.
V daňovo-súdnej praxi vyspelých krajín EÚ sú také daňové eurojudikáty, ktoré jasne justične podporujú maximálnu snahu po eliminovaní dôkaznej núdze. Rešpektuje sa názor, že firma v privátnom sektore bola uvedená na trh s cieľom produkovať zisk a logicky z neho aj platiť dane. Ak tak nerobí, tak je zaradená pod sústavný monitoring najrizikovejších daňových subjektov a pod špeciálnu optiku daňovej kontroly. Inštitút dorubu dane podľa pomôcok sa rešpektuje, na Slovensku to, žiaľ, zatiaľ nie je pravidlom.
V rokoch 1990 -- 2004 sa nepristúpilo k žiaducej korekcii zákona o účtovníctve -- zadefinovať povinnosť zaúčtovať v podvojnom účtovníctve všetky účtovné operácie predchádzajúceho mesiaca do 20. dňa nasledujúceho mesiaca. Argumentovalo sa, že stačí dať do zákona, že účtovným obdobím je rok. To umožnilo veľa ekonomických tunelov a znemožnilo finančnej kontrole byť účinnejšou. Aj teraz sa vymýšľa príliš veľa umelých dôvodov na to, ako znefunkčniť v zákone č. 511/1992 Zb. múdro obsiahnutý inštitút dorubu dane podľa pomôcok.
Hospodárska prax na Slovensku za roky 1990 -- 2005 plne preukázala potrebu špecializovanej inštitúcie -- finančného súdu (nie nový orgán štátu, ale len zmena štruktúry doterajšej organizácie justície). Pozostával by nielen z odborníkov na právo, ale aj expertov na dane (daňoví poradcovia), účtovníctvo (audítori) a zložité finančné operácie (finanční analytici). Keď raz k tomu Slovensko časom dospeje, možno rýchlejšie odstráni aj také kontraproduktívne postupy, ako je ignorovanie kontrolných mechanizmov v zákone o účtovníctve a trestnom zákonníku. Pomohlo by to v praxi vyriešiť aj aplikovanie inštitútu o dorube dane podľa pomôcok.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 21:06