Potom, čo maďarský premiér Ferenc Gyurcsány dostal očakávané poverenie na založenie svojej druhej vlády, už mu nič nebráni dopracovať program staronového kabinetu socialistov a liberálov. A vzápätí aj predstaviť zoštíhlenú zostavu vlády, na ktorú čaká najintenzívnejšie obdobie reforiem od zmeny systému pred šestnástimi rokmi. Zatiaľ populárny Gyurcsány, ľavicový forintový miliardár, to aspoň sľubuje. Maďari s obavami očakávajú, ako to ovplyvní ich bežný život. Najmä štát musí začať prísne šetriť, keď už v minulosti na to nemal odvahu a zodpovednosť.
S úsporami začína pri výstavbe a prevádzkovaní diaľnic, keďže tieto výdavky výrazne zaťažujú rozpočet. Stavba tunajších diaľnic patrí k najdrahším v Európe v prepočte na kilometer, na čom profitujú spriaznené firmy a konzorciá na účet daňových poplatníkov. Ani ich používanie však nepatrí práve k najlacnejším. Zníženie nákladov a perspektívne možno aj deficitu má zabezpečiť nový spôsob financovania. Vlastne sa dá povedať, že je to už prvá konkrétna predzvesť nepopulárneho reformného balíka u južných susedov. Správca diaľničnej siete podnik Állami Autopálya Kezelő Zrt. (ÁAK) podľa rozhodnutia vlády uzavrie so štátom dohodu o investovaní a prevádzkovaní na 75 rokov. Onedlho sa začne s prípravou emisie euroobligácií na tieto účely za 1,18 miliardy eur. V priebehu polroka majú uviesť na miestnej burze 20 -- 40 percent akcií uvedeného podniku, čo by malo vyniesť navyše 30 miliárd forintov (vyše štyri miliardy korún) na rozvoj diaľnic. Vo vyhliadke je aj úver za 320 miliónov eur, ako aj ďalších 400 miliónov eur z pôžičky alebo novej emisie eurobondov. Pre štát by to malo byť lacnejšie, len ktovie, či aj pre motoristov.
StoryEditor
Maďari začínajú sporiť
Po tom, čo maďarský premiér Ferenc Gyurcsány dostal očakávané poverenie na založenie svojej druhej vlády, už mu nič nebráni dopracovať program staronového kabinetu socialistov a liberálov.