Diskusia o jedinom úrade, ktorý by mal vyberať všetky peniaze od podnikateľov, naberá na obrátkach. Dosť silné sú argumenty za i proti. Už teraz je jasné, že aj keď k zmene dôjde, nebude to otázkou blízkej budúcnosti, ale behom na dlhé trate... a nebude to ani bez prekážok. Závažné bude zjednotenie vymeriavacieho základu, ktorý je pre každý odvod iný. Ani jednoduché, ani lacné nebude dobudovanie daňového informačného systému.
Daňové riaditeľstvo sa už na prechod pripravuje, predovšetkým modernizáciou informačného systému. Zákazku dostane firma Novitech Tax bez verejného obstarávania. Malo by to byť lacnejšie ako vybudovanie úplne nového informačného systému, lebo Novitech bude upgradovať systém, ktorý vytváral a má naň autorské práva. Podľa všetkého môže daňovej správe robiť problémy Úrad pre verejné obstarávanie. O výbere dodávateľa síce rozhoduje Daňové riaditeľstvo, ale šéf úradu má o spôsobe udelenia zákazky pochybnosti. Zákazku môže stopnúť a prechod výberu poistného na daňové úrady oddialiť.
Neskorší prechod na nový systém by určite nepotešil celú širokú verejnosť. Ktokoľvek, aspoň trochu zainteresovaný, totiž hodnotí prechod platenia odvodov na daňové úrady ako supervýhodnú vec. Zníži sa administratíva pre podnikateľov, klesnú náklady, ušetrí sa čas. Keď je byrokracia menšia, môže sa znižovať počet pracovníkov.
Podnikatelia si od zmeny systému veľa sľubujú aj kvôli ich večnému boju o znižovanie odvodov. Veria, že takýmto spôsobom by ho konečne mohli dotiahnuť do úspešného konca. Sú presvedčení, že ak sa podarí znížiť náklady na výber daní a odvodov, už ani minister financií by nebol proti znižovaniu odvodov.
Výhod pre štát je viacero. Rovnako môže ušetriť peniaze na zamestnancoch, čím by konečne splnil jeden z večných sľubov každej z politických strán - znižovanie počtu úradníkov. Mohol by z daňových preplatkov podnikateľa vyrovnať jeho debet na sociálnom a zdravotnom poistení. Ale v neposlednom rade, ak by sa našiel podnikateľ, ktorý sa nebojí ani daňovákov a okrem odvodov neplatí ani dane, ušetrí sa na viacnásobnom vymáhaní peňazí. Daňové úrady aj Sociálna poisťovňa majú vo svojej databáze neplatičov poväčšine tie isté firmy. Sociálna poisťovňa by nemusela vyhlasovať zvlášť tender na odkúpenie svojich pohľadávok a daňová správa zase riešiť vymáhanie cez svojich výbercov. Silnou zbraňou proti neplatičom odvodov by bolo dobré legislatívne vybavenie daňovej správy a väčšie skúsenosti s vymáhaním nedoplatkov. Potom je tu aj psychologický motív - neplatič má pred daňovým úradom predsa len väčší rešpekt ako pred poisťovňami.
StoryEditor
Komentár HN: Čo bráni spoločnému výberu
Diskusia o jedinom úrade, ktorý by mal vyberať všetky peniaze od podnikateľov naberá na obrátkach. Dosť silné sú argumenty za i proti. Už teraz je jasné, že aj k zmene dôjde, nebude to otázkou blízkej budúcnosti, ale behom na dlhé trate... a nebude ani bez prekážok. Závažnou bude zjednotenie vymeriavacieho základu, ktorý je pre každý odvod iné. Ani jednoduché, ani lacné nebude dobudovanie daňového informačného systém.