StoryEditor

Predsavzatia aj za predchodcov

24.10.2006, 00:00

Minister dopravy Ľubomír Vážny má pekné predsavzatie. Chce štátu ušetriť desať percent pri výstavbe diaľnic stanovením pevnej ceny vo výberových konaniach na dodávateľa. Ako výstraha pre firmy môže slúžiť napríklad aj nedávne rozhodnutie Protimonopolného úradu. Sedem firiem sa podľa neho dopustilo kartelovej dohody a zákazku pod Tatrami predražili o krásne štyri miliardy. Výsledkom je slovenský rekord v pokute 1,35 miliardy korún a súd.
Peniaze však podľa Vážneho zo strany Smer-SD nehrajú v diaľniciach až takú úlohu, čo si zasa nemyslí jeho predchodca z SDKÚ Pavol Prokopovič, ktorý by pred seba postavil odvážnejší plán než Vážneho desať miliárd na diaľnice na budúci rok.
Pravdou však je, že hoci Prokopovič tlačil do diaľnic peniaze a tento rok padol investičný rekord 21 miliárd, príliš veľa úsekov ich v posledných rokoch neodovzdali. Príkladom je 12 kilometrov za minulý rok a zatiaľ tohtoročná nula, ktorá bude podľa posledného plánu rezortu dopravy nulou aj 31. decembra.
Minister Vážny preto pozerá ďalej ako na štvorročné vládne obdobie a chystá viaceré úpravy zákonov. Chce dosiahnuť rýchlejšie získavanie stavebných povolení, väčší zásobník projektov na konkrétne úseky, ktorých našiel "v šuplíku" žalostne málo. Chce odbremeniť diaľničnú spoločnosť, aby nemusela stavať koľajnice a korytá riek, a zlepšiť legislatívu aj pre výstavbu pomocou verejno-súkromného partnerstva, aby všetky riziká neniesol štát.
Zabrániť predražovaniu diaľnic je však viac ako odvážny cieľ, lebo väčšina prípadov ich nárastu je skôr prirodzeným dôsledkom príliš odvážneho plánovania. Ostatné predsavzatia však ukazujú skôr to, že jeho predchodcovia neodviedli dôkladnú prácu.
Ani nechceme, ale pri tejto myšlienke sa dostávame až do izolovaného obdobia Mečiarovej vlády a k predražovaciemu rekordu. O vyše dve miliardy totiž oproti pôvodnému plánu 5,2 miliardy korún narástla neslávna výstavba tunela Branisko. Až dodnes k nim ako úroky nabiehajú neustále problémy zapríčinené zrejme tunelovacou fušerinou.

Karol Svozil, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 22:43