Žeby sa pri výbere tretieho mobilného operátora naozaj udialo niečo nezákonné? Dnes sa na túto otázku odpovedať nedá, ale keď sa prípadom zaoberá okrem bratislavskej prokuratúry už aj Európska komisia, pri víťazstve Telefóniky O2 zrejme všetko úplne kóšer nebolo.
V auguste sa podľa dvoch neúspešných záujemcov (konzorcia B Four a mobilkomu Austria) mali vo výberovej komisii Telekomunikačného úradu udiať divné machinácie. Podnety na to od nich dostala krajská prokuratúra a od mobilkomu aj Európska komisia.
Komisia si v septembri od ministerstva financií k výberovému konaniu vyžiadala podklady, ktoré už skúma. Výsledkom tak môže byť žaloba, naťahujúci sa súdny spor, ale najmä to, že vstup tretieho operátora, nech už je to ktorýkoľvek, by sa odsunul o mesiace až roky. A doplatil by na to najmä veľmi dlho čakajúci slovenský zákazník.
Česko-slovenské konzorcium (Radiokomunikace Praha a Penta), ako aj rakúsky kandidát totiž podozrievajú výberovú komisiu zo zaujatosti spôsobenej personálnou previazanosťou na víťaza. Problémom je podľa nich aj váha výberových kritérií. Cena za licenciu totiž bola na poslednom mieste, pričom až polovičnú váhu mal potenciál, akým môže víťaz tendra oživiť náš telekomunikačný trh. Práve toto je podľa B Four aj mobilkomu nekvantifikovateľné.
Tretieho operátora však potrebujeme hneď a Telefónica O2 spustí služby už vo februári. So súčasnou iba dvojicou T-Mobile a Orange sme v únii unikátom, každý zo štátov bývalej eurodvadsaťpäťky má totiž najmenej troch operátorov.
Na porovnanie: Česko bude mať po vstupe mobilkomu už štyroch operátorov. Aj preto sa Slováci na tretieho do partie tešia a veľmi ho potrebujú, čoho dôkazom je vyše stotisíc registrovaných zákazníkov na predplatené služby. Telefónica O2 pôsobí aj v Česku, a to na pevných i mobilných linkách, pričom k bývalému západnému bratovi sľubuje lacnejšie volania.
T-Mobile je na trhu vyše pätnásť, Orange desať rokov a dohromady majú vyše štyri a pol milióna zákazníkov. Stotisíc potenciálnych sa Telefónike podarilo registrovať za mesiac, a to jednoznačne cenovou konkurenciou. Bola by škoda, keby Slováci konečne nemohli telefonovať lacnejšie, či už doma alebo do zahraničia.
Karol Svozil, redaktor ekonomického oddelenia, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.