StoryEditor

Európe spravodlivejší a modernejší rozpočet

06.12.2005, 23:00
V Bruseli sa schádzajú európski ministri zahraničných vecí na prvej schôdzi o návrhu rozpočtu Európskej únie na roky 2007 -- 2013, ktorý predložilo britské predsedníctvo. Nahrádza ten, ktorý na stôl Európskej rady položilo Luxembursko v júni za svojho predsedníctva. Luxemburský návrh bol nereálny. Bol príliš drahý a ani sa len nepokúšal čeliť výzvam globalizácie. Päť členov únie -- vrátane najväčších čistých prispievateľov do rozpočtu -- ho odmietlo. Návrh, ktorý teraz dávame na stôl my, plne odráža naše konzultácie s členskými krajinami únie, ako aj s Európskou komisiou. Zakladá sa na štyroch princípoch.

V Bruseli sa schádzajú európski ministri zahraničných vecí na prvej schôdzi o návrhu rozpočtu Európskej únie na roky 2007 -- 2013, ktorý predložilo britské predsedníctvo. Nahrádza ten, ktorý na stôl Európskej rady položilo Luxembursko v júni za svojho predsedníctva. Luxemburský návrh bol nereálny. Bol príliš drahý a ani sa len nepokúšal čeliť výzvam globalizácie. Päť členov únie -- vrátane najväčších čistých prispievateľov do rozpočtu -- ho odmietlo. Návrh, ktorý teraz pokladáme na stôl my, plne odráža naše konzultácie s členskými krajinami únie, ako aj s Európskou komisiou. Zakladá sa na štyroch princípoch.
Po prvé, ide o disciplinovaný rozpočet. V roku 2004 komisia navrhla rozpočet vo výške 1,025 miliardy eur, čo je ekvivalent 1,24 percenta celkového hrubého národného produktu všetkých členov únie. Veľká Británia a päť ďalších krajín -- Francúzsko, Nemecko, Švédsko, Rakúsko a Holandsko -- bolo presvedčených, že ide o privysokú sumu. Náš návrh rozpočtu je 847 miliárd eur, teda 1,03 percenta HNP.
Po druhé, je to rozpočet rozšírenia. Novým členským krajinám poskytne značný a včasný balík ďalších investícií. Tým, že pomôžeme krajinám strednej a východnej Európy vybudovať ich ekonomiky a plne sa rozvíjať, budeme aj my profitovať z posilnenia a rastu celkového objemu európskeho obchodu, zamestnanosti a prosperity.
Je správne, ak bohatšie, staršie členské krajiny prispejú na rozšírenie viac. Podľa nášho návrhu dostanú noví členovia 150 miliárd eur zo štrukturálnych a z Kohézneho fondu. To je obrovský nárast. Je to suma takmer päťkrát väčšia, akú dostávajú teraz. Celková výška finančnej pomoci cez európske programy bude v dnešných cenách dvakrát väčšia ako Marshallov plán, ktorý pomohol obnoviť Európu zničenú po druhej svetovej vojne. Inak povedané, predstavuje to 2 500 eur na občana. Poľsko, najväčší z nováčikov, dostane za nasledujúcich sedem rokov vyše 60 miliárd eur. Litva, jeden z najmenších nových členov, dostane 10 miliárd.
Noví členovia (a väčšina starých) doteraz neboli schopní poskytnuté prostriedky úplne vyčerpať. Náš návrh obsahuje veľmi praktické kroky, ktoré majú zabezpečiť, aby mohli tieto peniaze dostať rýchlejšie a efektívnejšie. To znamená, že aj keď je suma oproti júnovému návrhu menšia o 14 miliárd eur, všetky krajiny budú môcť lepšie minúť vyčlenené prostriedky.
Premiér Tony Blair načrtol v júni naše preferencie -- reformu rozpočtu vrátane reformy spoločnej poľnohospodárskej politiky. Aj pri absencii takejto reformy náš návrh znamená pre nových členov veľké zvýšenie dotácií vrátane istoty a ľahšieho prístupu k peniazom.
Po tretie, je to spravodlivý rozpočet. V júni chceli od niektorých krajín absolútne neodôvodnené príspevky. Preto spomínaných päť krajín návrh odmietlo. Ako príklad -- podľa starého návrhu mala Veľká Británia zaplatiť v nasledujúcich siedmich rokoch o 20 miliárd eur viac. Náš čistý príspevok do európskeho rozpočtu by tak predstavoval opäť asi o polovicu viac, ako platí napríklad Francúzsko alebo Taliansko. A nezabúdajme, že -- aj s rabatom -- za posledných dvadsať rokov Veľká Británia prispievala do spoločnej kasy dvakrát viac ako bol čistý príspevok Francúzska a Talianska.
Británia je ochotná platiť svoj spravodlivý podiel -- ale len spravodlivý podiel. Dodatočne sme poskytli osem miliárd eur ako náš príspevok na rozšírenie. Je niekoľko spôsobov, akými sa táto suma použije, ale v každom prípade pôjde do štrukturálnych a Kohézneho fondu pre nové členské štáty. Aj po prijatí nášho návrhu ostane Británia po Nemecku druhým najväčším čistým prispievateľom do rozpočtu únie. Čo sa zmení, bude rozdiel medzi výškou našich čistých príspevkov a výškou príspevkov s nami porovnateľných ekonomík.
Náš návrh rozpočtu nás konečne postaví na cestu k reformovanej Európskej únii, ktorá bude môcť v rámci globálnej ekonomiky lepšie konkurovať. Únia stále míňa 40 percent svojho rozpočtu na poľnohospodársku politiku, platby idú piatim percentám populácie. Sme presvedčení, že rozpočet únie potrebuje komplexnú a hĺbkovú zmenu príjmov a výdavkov, vrátane poľnohospodárstva. Zmenu by mala riadiť komisia. Jej správa sa očakáva v roku 2008. Na takomto základe by mala byť únia schopná urobiť zmeny vo finančnom období na roky 2007 -- 2013. Británia neurobí vo svojom rabate nijaké zásadné zmeny, pokiaľ nepríde k zásadnej zmene spoločnej poľnohospodárskej politiky.
Rokovania o rozpočte nikdy nie sú jednoduché, ani tento prípad nie je výnimkou. Británia je odhodlaná dosiahnuť na decembrovom summite dohodu. Naše predsedníctvo predkladá spravodlivý a modernejší rozpočet pre silnejšiu a prosperujúcu Európu. Rozpočet, ktorý bude pevným základom pre rozšírenú úniu, kde sa bude všetkým občanom dariť.

Autor je ministrom zahraničných vecí Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. máj 2024 17:01