StoryEditor

Prečo dávame zelenú vrakom?

29.10.2006, 23:00

Keď som si kedysi pradávno namontoval na svoju obstarožnú škodovku prídavné (tretie) brzdové svetlo, policajt ma pokutoval, lebo som porušil vtedy platný zákon. Hľadisko vyššej bezpečnosti vtedy nerozhodovalo. Po rokoch sa však zákonom stanovilo vybavenie vozidla tretím brzdovým svetlom a ja som nadobudol pocit, že mi niekto ukazuje "dlhý nos".
Podobne nezmyselná dôslednosť sa chystá v najbližších dňoch. Slovenské zákony dosiaľ nepovoľovali dovoz ojazdeného auta, ak bolo vyrobené pred rokom 1996. A zrazu, ajhľa! Tí, ktorí si pred rokmi nemohli takéto vozidlá prihlásiť do premávky, uvidia ďalší dlhý nos. Doplatia na roky pestovanú anomáliu, lebo čoskoro bude prihlásenie akéhokoľvek starého auta legálne. Vraj sa len držíme dobrých mravov Európskej únie, ktorá nepovoľuje stanovenie vekovej hranice na preregistrovanie ojazdeného auta. Zrazu aká nezmyselná úctivosť k predpisom, ktoré na Slovensku doteraz nevyhovovali.
Kým ešte v lete nebolo prihlásenie auta z roku 1995, dovezeného zo zahraničia, možné, na budúci rok pribudne vyše desaťročné vozidlo do premávky bez problémov. Napriek tomu, že to so sebou prináša nemalé riziká - určite väčšie ako pred troma rokmi. Nielen pre štát, ale z hľadiska nutných investícií do opráv aj pre majiteľa takého "veterána".
Na jednej strane vláda narieka, že potrebuje obnoviť "nevyhovujúci a zastaraný" park svojich štvorročných vládnych limuzín. A na druhej strane bude v poriadku starý polovrak, ktorý kvôli nefungujúcim brzdám prigniavi dieťa, ako sa to stalo nedávno. Vyspelé štáty západnej Európy sa s radosťou zbavia bezcenných štvorkolesových opách. My na Slovensku si ich pokorne natrepeme do ulíc, aby ešte viac zhoršili nepriaznivý vekový priemer automobilov, hoci na Slovensku sa už blíži k 15 rokom. Lebo tak sa to musí!

IVAN VÁCLAVÍK, redaktor prílohy HN Auto-Moto

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 02:44