StoryEditor

Budúcnosť jedného letiska

31.05.2007, 00:00

Jedine investície a lepšie služby za nižšie ceny pomôžu bratislavskému letisku. O tom nikto nepochybuje, naprieč celým politickým spektrom na Slovensku. Zložitejšie je to však pri hľadaní riešenia, ako to premeniť na realitu.

Som presvedčený, že riešenie, ktoré prijala vláda Mikuláša Dzurindu, zakladalo potenciál pre ďalší rozvoj letiska. Súčasná vláda to však zmietla zo stola - bez argumentov a len v duchu ideológie a populistických vyhlásení. Za všetky pripomeniem výrok Roberta Fica z januára 2006: ,, Z bratislavského letiska s obrovským potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko." Takže vtedy ešte opozičný líder Fico chcel konkurovať Viedni. Odborníci už vtedy hovorili, že dve letiská, z ktorých každé hrá v inej lige, si konkurovať nemôžu.

Náš koncept bol o využití vzájomnej spolupráce pre čo najdynamickejší rozvoj letiska tak, aby malo z toho výhody Slovensko ako celok. Projekt, ktorý vyhral v medzinárodnom tendri, zabezpečoval štátnemu rozpočtu príjem vyše 10 miliárd a ďalších takmer 10 miliárd investícií do rozvoja letiska.

Predstava, na ktorej ministerstvo dopravy vraj ešte stále len "pracuje", narába s rádovo nižšími ciframi. Hovorí sa o potrebe preinvestovať 5 miliárd do roku 2010. Zatiaľ sme sa však stále nedozvedeli, odkiaľ tieto peniaze majú byť. Hovorí sa čosi o úvere a spomínajú sa aj fondy EÚ.

Skúsme sa však po roku a pol vrátiť k tomu, čo hovoril predseda Smeru o schopnosti konkurovať viedenskému letisku. Súčasná vláda prišla na to, že dohody a spolupráca s Viedňou budú lepšie ako vzájomné súperenie. Obrovský potenciál sa vytratil z Ficovho slovníka - asi tak ako reči o chudobe na Slovensku. Zašlo to až tak ďaleko, že na rokovaní s rakúskym premiérom začal rozvíjať úvahy o spoločnom podniku s viedenským letiskom. Čiže čosi na spôsob toho, čo sme chceli dosiahnuť my jasnými transparentnými vlastníckymi vzťahmi, so zainteresovaním Viedne na hospodárskom úspechu Bratislavy. Fico im to ponúka zadarmo, bez príjmov do štátneho rozpočtu a zatiaľ aj bez jasného investičného rámca.
Obávam sa však, že je to naháňanie vlaku, ktorý tadiaľto prešiel pred dlhými mesiacmi. Ako čítajú analytici dôvody aprílového poklesu cestujúcich, ktorí prešli cez bratislavské letisko? Vidia jasný súvis s presmerovaním letov nízkonákladových prepravcov do Viedne, ktorá bola pre nich vždy drahá. Výhovorky súčasného vedenia letiska a aj ministerstva dopravy o negatívnom vplyve krachu Slovenských aerolínií na počet prepravených pasažierov vyvolávajú minimálne úsmev na tvári každého, kto len trochu vie, koľko pravidelných liniek spomínaný prepravca zabezpečoval. Okrem toho sa vo Viedni, po rozhodnutí Ficovho kabinetu o zrušení privatizácie letiska, urýchlili práce na výstavbe tretej dráhy, čím sa zvýši kapacita Viedne aj pre ďalších prepravcov. Takže ani Ficov spoločný podnik zrejme nebude mať dlhšie trvanie, ako je horizont zvýšenia kapacity vo Viedni. Veď aj tak je to len pokus Smeru kúpiť si rakúskych socialistov pri posudzovaní svojho členstva v Strane európskych socialistov.
Školné, ktoré zaplatíme za Ficov kurz konkurencieschopnosti, môže byť vysoké. Štát síce bude vlastniť letisko, ale lietať budeme z Viedne.

Pavol Prokopovič, poslanec NR SR (SDKÚ-DS), autor bol v rokoch 2002 - 2006 ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácii

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 18:27