Cigaretový priemysel ohrozujú veľké súdne spory, presadzovanie zdravého životného štýlu aj zákazy fajčenia na verejných miestach. V niektorých krajinách dokonca aj v tradične fajčiarskych podnikoch, akými bývali krčmy a bary. Silnejší ako slovo však niekedy môže byť obraz ako v prípade dvoch fotografií z posledného obdobia, ktoré si obľúbili mnohé médiá.
Na prvej z nich je americký vojak James Blake Miller, známy ako "tvár z Falúdže" či "Marlboro man". Dominantou jeho špinavej tváre s krvavým škrabancom na nose je cigareta ležérne visiaca z jeho úst. Tejto fotografie sa hneď chytili vykladači symbolov vidiaci v nej prevtelenie jednej z najznámejších postáv americkej reklamy kombinovanej s kovbojskou tradíciou. Pre vojnu vo Vietname sa stala symbolickou fotografia nahých detí utekajúcich pred napalmom. Hoci sa aj operácia v Iraku vymkla z rúk a dlho sa zdalo, že jej vizuálnym symbolom budú amatérske fotografie zneužívaných zajatcov, dnes má veľkú šancu práve Marlboro man. Cigareta je vďaka nemu zobrazená ako pôžitok, ktorý si zaslúži každý správny chlap. Druhá výrazná fotografia sa objavila iba tento týždeň, keď vo veku 105 rokov zomrela Marie Ellisová, chronická britská fajčiarka, ktorá od svojich pätnástich rokov vyfajčila viac ako pol milióna cigariet a zomrela až na zastavenie srdca spôsobené starobou. Fotografia zachytáva vráskavú dámu s bielymi vlasmi a veľkými okuliarmi na nose, ako spokojne bafká svoju cigaretu a z kútika úst vypúšťa obláčik dymu. Jej pohreb sa premenil na recesistickú akciu s množstvom odkazov na jej zlozvyk, ktorú pokojne mohla sponzorovať niektorá cigaretová spoločnosť. Bola by to marketingová akcia roka.
StoryEditor
Glosa: Dve nádeje pre cigarety
Cigaretový priemysel ohrozujú veľké súdne spory, presadzovanie zdravého životného štýlu aj zákazy fajčenia na verejných miestach. V niektorých krajinách dokonca aj v tradične fajčiarskych podnikoch, akými bývali krčmy a bary. Silnejší ako slovo však niekedy môže byť obraz ako v prípade dvoch fotografií z posledného obdobia, ktoré si obľúbili mnohé médiá.