StoryEditor

Problémy katastra

25.05.2007, 00:00

Kataster nehnuteľností je primárne nástrojom garancie vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam.

Okrem toho slúži na daňové a poplatkové účely, na oceňovanie nehnuteľností, najmä pozemkov. Ďalej na ochranu poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, tvorbu a ochranu životného prostredia, ochranu nerastného bohatstva, ochranu kultúrnych pamiatok, ako aj chránených území a prírodných výtvorov a na budovanie ďalších informačných systémov o nehnuteľnostiach. Veľmi dôležitá je jeho úloha ako podkladu na tvorbu veľkého množstva iných tematických informačných systémov, najmä katastrálnej mapy.

V súčasnosti jestvuje v EÚ, teda aj na Slovensku, snaha o rozšírenie obsahu katastra, napr. o evidenciu všetkých užívateľov a nájomcov pozemkov (určenie a kontrolu dane z nehnuteľnosti), viníc a ovocných sadov na kontrolu agrárnej podpory EÚ, nerastných zdrojov a dobývacích priestorov, ďalej poľovných revírov a rybárskych revírov, stavieb spojených pevným základom so zemou vrátane vlastníckeho práva, podzemných stavieb alebo celého registra bytového fondu (polohopisné plány bytov a nebytových priestorov, využívanie bytového fondu, vek stavby, obstarávacie náklady, technické vybavenie bytu...). Súčasne ide o zlepšenie komplexnej informácie o verejnoprávnych obmedzeniach vlastníctva nehnuteľností (stavebné obmedzenia, pamiatková ochrana, asanačné územie, dobývací priestor, inžinierske siete).

Predmetom stálej diskusie odborníkov je prípadné rozšírenie obsahu katastra o ceny nehnuteľností. Nepriamo však to v katastri je - súhrnná cena prevádzaných nehnuteľností je uvedená v kúpnej zmluve. Doterajšie návrhy viedli k odmietnutiu priameho začlenenia cien nehnuteľností do KN a k vytvoreniu tematického informačného systému o cenách, ktorý bude ako samostatná vrstva vybudovaný nad katastrom. Dôvody: chýba dohoda, o aké ceny má ísť (trhové, dohodnuté - priznané, minimálne či maximálne, za ktoré štát a obec môžu predávať či kupovať nehnuteľnosti, ceny podľa znaleckých posudkov?). Následne nejestvuje ani spôsob aktualizácie tejto dynamickej informačnej vrstvy, nie sú doriešené rozpočtové zabezpečenie priameho začlenenia cien nehnuteľností do katastra, aktualizácie a poskytovania informácií. Súčasne je to nedoriešenie hodnovernosti a záväznosti úplnosti, aktuálnosti a správnosti cien nehnuteľností.

Zároveň bola uprednostnená požiadavka, aby kataster sústredil svoje sily na kompletizáciu (odstránenie chýb), aktualizáciu a poskytovanie spravovaných údajov no a ide aj o nízku využiteľnosť informácií o cenách uvedených v kúpno-predajných zmluvách (ide o dohodnutú, a nie trhovú cenu a navyše aj často o súhrnnú cenu viacerých nehnuteľností a ešte aj niekedy z rôznych katastrálnych území či okresov)Aj keď posledná novela katastrálneho zákona stanovila, že kataster nehnuteľností obsahuje aj ceny poľnohospodárskej pôdy a lesnej pôdy, tak kataster neposkytuje komplexný prehľad o cenách týchto nehnuteľností.

Mylná je predstava, že vytvorením informačného systému o cenách nehnuteľností, či už bude samostatným informačným systémom alebo bude súčasťou katastra, sa odstránia súčasné problémy spojené s vyvlastňovaním vo verejnom záujme. Záruka vlastníctva nehnuteľnosti ako jedného zo základných práv zahŕňa predovšetkým právo vlastniť a udržať si konkrétnu nehnuteľnosť. V tomto rozsahu je sloboda vlastníctva zárukou statusu quo.

Zabratie vlastníctva proti vôli vlastníka je prípustné iba za podmienok uvedených v ústave a v príslušných zákonoch, t. j. tých, ktoré uvádzajú podrobnú úpravu o vyvlastnení. Podľa ústavy je vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu.

Podobne rieši problematiku vyvlastnenia každá členská krajina EÚ. Kompenzácia je vždy stanovená s primeraným zohľadnením verejných záujmov a zainteresovaných osôb. V prípade rozporu o výške kompenzácie, ktorá má byť vyplatená, možno sa obrátiť na súd, ktorý podľa svojho uváženia môže využiť prípadný fungujúci informačný systém o cenách nehnuteľností ako jeden z viacerých pomocných informačných zdrojov, ale nemôže ním byť viazaný.

Objektívne povedané nie je možné obsah katastra neustále rozširovať, ale skôr sa treba sústrediť na to, aby kataster zabezpečil popri správcovstve údajov o vlastníckych a iných vecných právach k nehnuteľnostiam, predovšetkým údaje o lokalizácii jednotlivých nehnuteľností a o ich základných vlastnostiach tak, aby obsah katastra odpovedal účelu, pre ktorý bol založený a ktorý je zadefinovaný v katastrálnom zákone.

Obsah katastra nehnuteľností v podmienkach Slovenskej republiky, resp. katastra a pozemkovej knihy vo viacerých susediacich krajinách strednej Európy, je daný klasickým štandardným obsahom predchodcov tohto informačného systému štátu, tak, ako sa vyvinul od začiatkov 19. storočia do začiatku 20. storočia. Doplnenia a modifikácie tohto obsahu vyplývajú najmä z aspektov rozvoja geodézie, rozvoja potrieb spoločnosti a rozvoja informačných technológií.

Štefan Moyzes, predseda Úradu geodézie, kartografie a katastra SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. jún 2024 17:44