Premiér Dzurinda ešte ako minister dopravy v roku 1994 propagoval dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc v roku 2015. Dnes sa kasá, že mal v tom čase veľkú pravdu, pretože podľa odborníkov na výstavbu je tento termín viac ako reálny. Súčasný minister dopravy Prokopovič je presvedčený, že na diaľničné spojenie dvoch najväčších slovenských miest postačí o päť rokov menej.
Z rýdzo teoretického hľadiska môže mať Prokopovič pravdu, pretože štyri roky na výstavbu náročných tunelových úsekov skutočne stačia. No museli by sa začať stavať všetky naraz a už v tomto roku, čo odporuje nielen zdravému rozumu, ale aj všetkým legislatívnym pravidlám. Nehovoriac o zabezpečení financovania, ktoré sa tiež nedá obísť.
Iste, aj závod pre Kia Motors pri Žiline sa napokon postavil v sľúbenom termíne. Až na to, že skúšobnú prevádzku spustili skôr, ako boli vyrovnané vlastnícke vzťahy k pozemkom, čiže sa podľa litery zákona až doteraz nemalo na stavenisku ani len zakopnúť do zeme. No automobilku už oficiálne uznali za čiernu stavbu a sporná je len výška pokuty. Je to názorný príklad, ako sa to v civilizovanom svete nerobí a návod pre investorov, ako obchádzať zákony. Škoda, že s plným vedomím štátu.
Možno len predpokladať, že investor pri výstavbe chýbajúcich úsekov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami týmto spôsobom postupovať nebude. Aj preto, že nebude mať - na rozdiel od kórejského investora - vlastné peniaze v dostatočnom množstve a v tom správnom čase. Čo však bude mať celkom iste, je obrovské množstvo vlastníkov pôdy na celej trase s veľkými očami. Zapotí sa najmä na východnom Slovensku, kde je pojem nezistený vlastník úplne bežný.
Navyše si treba uvedomiť, že fabrika zaberá jednu veľkú plochu, kým líniová stavba pretína celé územie a z každého pozemku ureže len kúsok, čo v praxi znamená podstatne viac vlastníkov a mravčej práce pre investora. Zabudnúť nemožno ani na právo občanov vyjadriť sa k územnoplánovacej dokumentácii a všetky termíny, ktoré sa musia dodržať pri jednotlivých povoleniach pred začatím výstavby. Keď všetko pôjde dobre, príprava potrvá dva roky - a už sme v roku 2012.
Stále ešte zostane teória pravdepodobnosti, ktorú dôverne poznajú všetci stavbári. Pri náročných stavbách totiž nie vždy a všetko ide podľa plánu. Zvlášť v prípade tunelov, pretože hlboko pod zemou môžu číhať rôzne nástrahy. Dôsledkom sú zmeny projektov, náhradné riešenia a posunuté termíny výstavby. Nie je to slovenská špecialita, s tunelmi sú problémy všade vo svete.
StoryEditor
Komentár HN: Diaľničné termíny sú teória
Premiér Dzurinda ešte ako minister dopravy v roku 1994 propagoval dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc v roku 2015. Dnes sa kasá, že mal v tom čase veľkú pravdu, pretože podľa odborníkov na výstavbu je tento termín viac ako reálny.