StoryEditor

Komentár HN: Mýto -- urýchliť či odložiť

04.05.2006, 00:00
Republiková únia zamestnávateľov je proti prijatiu zákona o elektronickom výbere mýta a súvisiacej novele cestného zákona. Argumentuje vysokými nákladmi na zavedenie, ktoré by malo byť 21 percent z vybraného mýtneho pri satelitnej technológii, pri mikrovlnnom systéme 33 percent.

Republiková únia zamestnávateľov je proti prijatiu zákona o elektronickom výbere mýta a súvisiacej novele cestného zákona. Argumentuje vysokými nákladmi na zavedenie, ktoré by malo byť 21 percent z vybraného mýtneho pri satelitnej technológii, pri mikrovlnnom systéme 33 percent. Tu je prvý háčik - neuvádza sa, z akého obdobia sa čísla počítali. Na medzinárodnej konferencii k tejto problematike v Rajeckých Tepliciach Ján Mikolaj zo Žilinskej univerzity povedal, že tieto čísla môžu byť reálne v nábehovej fáze. Ale dôležitý je akýsi cieľový stav o 10-15 rokov. Tam by sme sa do európskych 15 percent mohli zmestiť.
RÚZ upozorňuje, že k tomu treba ešte prirátať prevádzkové náklady. V stanovisku upozorňuje na ekonomicky neefektívne výsledky projektu, ktoré zvýšia nákladové položky v podnikateľskej sfére s dôsledkami na konečné ceny tovarov a výšku cestovného. Vyberanie mýtneho zamestnávateľská únia odporúča odložiť.
Spoplatnenie diaľnic a časti ciest 1. triedy tu už máme - diaľničnými známkami. Aj vzhľadom na ekonomické opodstatnenie proporcionálneho poplatku, keď sa platí za počet odjazdených kilometrov a zaťaženie, i preto, že sme tranzitnou krajinou, je zavedenie mýta legitímnym cieľom vlády. Je to o to aktuálnejšie, že sa pri výstavbe diaľnic uplatní verejno-súkromné partnerstvo. To je bez mýtneho, z ktorého sa refinancuje výstavba a prevádzka takýchto úsekov diaľnic, nepredstaviteľné.
Európska únia bude mať po roku 2012 jednotný systém monitorovania a elektronického spoplatňovania cez družicový systém. Prechodné elektronické systémy, ktoré medzitým uplatňujú jednotlivé krajiny, musia s ním byť kompatibilné. Skúsenosti z prípravy a prevádzky sa vymieňajú a spracúvajú v rámci projektu CONNECT. Problémom môže byť u nás stanovenie sadzby. Nemôže byť európska, ale mala by zodpovedať cenovej a nákladovej úrovni slovenských dopravcov, ale i investičných a prevádzkových nákladov cestného hospodárstva.
Nemecké nepríjemnosti s elektronickým mýtnym systémom, ktorý spustili začiatkom minulého roka, sú varovaním. Ale nie preto, aby sme do toho nešli, ale práve začať čím skôr - aby sa systém čo najskôr doladil, na základe medzinárodnej spolupráce zdokonalil a zaviedol priamu závislosť poplatku od nákladov. Lebo oneskorenie za okolitými krajinami k nám priláka tranzitnú dopravu, ktorá by nás inak obišla. A to so všetkými ekonomickými, technickými a environmentálnymi škodami.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 21:01