Podľa dosiaľ zverejnených informácií Sociálna poisťovňa od februára do augusta 2005 neposlala zhruba 920-tisíc príspevkov na účty v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Pri veľmi zjednodušenej matematike -- ak vydelíme augustový stav sporiteľov počtom mesiacov (977-tisíc delíme siedmimi) -- zistíme, že so svojím výpisom z dôchodkovej správcovskej spoločnosti v priebehu mesiacov február -- august 2006 nebude spokojných minimálne 140-tisíc ľudí. Dôchodkové správcovské spoločnosti začnú toho roku vo februári posielať ročné výpisy z účtov prvým klientom v druhom pilieri. V prvej várke odošlú viac ako 452-tisíc výpisov.
Vo februári mnohí sporitelia zistia, že majú na svojom účte nulu, v lepšom prípade pár mesiacov bez pripísaných príspevkov. S veľkým sklamaním sa budú snažiť pochopiť, prečo si na dôchodok odložili menej. Budú hľadať vinníka. Tesne pred parlamentnými voľbami vybuchne časovaná bomba, na ktorú médiá i dôchodkové správcovské spoločnosti upozorňovali v priebehu celého roka 2005. Na tlačovej konferencii predseda Rady riaditeľov Sociálnej poisťovne František Halmeš niekoľkokrát avizoval zmeny a nápravu daného stavu. Opatrenia sa však javia ako neúčinné, dokonca v novembri a decembri sa zasielanie platieb pretiahlo z jedného na takmer dva týždne. Vzniká obrovský mediálny priestor pre demagogické odsudzovanie inak dobre navrhnutej dôchodkovej reformy. Treba upozorniť vládu, že v súčinnosti so Sociálnou poisťovňou musia na poslednú chvíľu hľadať nástroj na vyriešenie tohto problému. Inak ju odporcovia reformy v médiách prevalcujú a možno si z meškajúcich príspevkov spravia leitmotív predvolebnej kampane.
Problém aplikácie dôchodkovej reformy je jednoznačne identifikovateľný. Je ním úzke hrdlo v Sociálnej poisťovni pri prijímaní a aktualizácii registrácie zamestnanca u daného zamestnávateľa. Zamestnávateľ síce Sociálnej poisťovni nahlási, že niekoho ide zamestnať a do troch dní od vzniku pracovného pomeru pošle registračný list fyzickej osoby do Sociálnej poisťovne. Pokiaľ však registračný list nie je nahratý (pri zmene zamestnávateľa hovoríme o jeho aktualizácii) v registri Sociálnej poisťovne, nemôže sa danej osobe odoslať príspevok na jej účet v dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Dokonca ani vtedy, ak ju zamestnávateľ uvádza ako zamestnanca na mesačnom výkaze odosielanom do Sociálnej poisťovne, a ani napriek tomu, že za zamestnanca platí odvody. Treba preto nájsť taký systém, ktorý nedovolí registračným listom zapadať prachom niekde v priehradkách na pobočkách Sociálnej poisťovne. Inak sa bude hromadiť počet sťažností a možno i žalôb zo strany sporiteľov, pričom o preťaženosti súdov ani netreba hovoriť. Možno by bolo riešením zmeniť spôsob registrácie. Nech už to bude čokoľvek, s návrhom treba prísť čím skôr. September je tu čo nevidieť.
StoryEditor
Predvolebná dôchodková lavína
Podľa doposiaľ zverejnených informácií Sociálna poisťovňa od februára do augusta 2005 neposlala zhruba 920-tisíc príspevkov na účty v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Pri veľmi zjednodušenej matematike -- ak vydelíme augustový stav sporiteľov počtom mesiacov (977-tisíc delíme siedmimi) -- zistíme, že so svojím výpisom z dôchodkovej správcovskej spoločnosti v priebehu mesiacov február-august 2006 nebude spokojných minimálne 140-tisíc ľudí.