Zaregistrovali ste názor poradcu ministra financií R. Sulíka a kandidáta na post primátora M. Kočnera s pracovným názvom "MHD zadarmo"?
S návrhom pána Sulíka som sa zoznámil už pred takmer dvoma rokmi, takže táto téma je mi dobre známa.
Diskutovali ste o nej vo vedení mesta alebo Dopravného podniku?
Diskutovali sme o nej aj s predstaviteľmi Dopravného podniku Bratislava, ktorí sa sami zoznámili s podobnými projektmi v niektorých európskych mestách. Skúsenosti z nich im potvrdili, že sa nezaznamenali také efekty, aké autori týchto projektov očakávali.
Považujete túto myšlienku za nereálnu, alebo má aj racionálne jadro?
Myšlienka sama o sebe má racionálne jadro, dá sa verejná hromadná doprava organizovať zadarmo, ale stále platí to isté, že nič nie je zadarmo. Ak by sme aj pripustili myšlienku, že cestujúci budú používať MHD zadarmo, niekto musí zaplatiť náklady na cestovanie zadarmo. V našich podmienkach to môže byť len hlavné mesto, keďže štátne dotácie na MHD nie sú. Čiže mesto by muselo to "zadarmo" vykryť z iných zdrojov, ktoré má k dispozícii. Jediným reálnym zdrojom je príjem z dane z nehnuteľností. Museli by sme teda zdvihnúť dane za nehnuteľnosti, teda za byty, garáže, záhrady, pozemky a to by sa dotklo všetkých obyvateľov, ktorí čokoľvek vlastnia.
Sám považujete problém, dopravy za jeden z kľúčových v Bratislave - nie je pre Vás tento návrh inšpirujúci do ďalšieho funkčného obdobia?
V súčasných podmienkach odmietam uvažovať týmto smerom, pretože by som nerád daňovo zaťažil tie sociálne slabšie vrstvy obyvateľov, špeciálne dôchodcov a pod. Preferujem skôr poskytovanie konkrétnych adresných zliav na cestovanie, teda zadarmo pre dôchodcov nad 70 rokov, ktorí už nemajú možnosť privyrobiť si k dôchodku, pre deti v predškolskom veku, zachovanie zliav pre študentov a pod. Takto som pred verejnosť predstúpil aj so svojím volebným programom a ukázalo sa, že občania sami rozhodli, ktorou cestou treba ísť.
Ako sa podieľa mesto na financovaní MHD?
Náklady na prevádzku MHD predstavujú sumu 2,4 miliardy korún. Cestovné je z toho cca 1 miliarda korún, časť financií získa Dopravný podnik z tzv. iných činností a ostatné je dotácia hlavného mesta z mestského rozpočtu.
Je podľa Vás vylúčené, že by projekt MHD zadarmo zlepšil dopravné podmienky v meste? Zrejme by sa oveľa viac využívala MHD ako doteraz na úkor prepravy osobnými autami, čo by malo dopad aj na životné prostredie, ľahšie parkovanie, ulice by neboli preplnené, dala by sa očakávať aj nižšia nehodovosť...
Spomenutý experiment v jednom nemeckom meste vôbec nepreukázal vôľu presadnúť do mestskej hromadnej dopravy, ani keď bola zadarmo, hoci moja predstava je prilákať ľudí k cestovaniu MHD, ale nie ponukou zadarmo, ale skôr rýchlosťou a pohodlnosťou. Pre tých, ktorí majú autá, nie je výhodou cestovať MHD zadarmo a tlačiť sa s ostatnými. My sme sa zámerne pustili do posilnenia električkovej dopravy a zároveň aj do preferencie električiek na území hlavného mesta, ale najmä sme sa pustili do modernizácie MHD.
R. Sulík vo svojom texte na vlastnej webovej stránke tvrdí, že prijatím projektu MHD zadarmo je "reálne zníženie nákladov o 20% až 25%. Veď odpadnú zo dňa na deň náklady ako údržba automatov na predaj lístkov, revízori, výroba lístkov, oddelenie, kde sa tvoria ceny, nočné spoje a pod." - považujete tento názor za racionálny?
Samozrejme, že akýkoľvek pohľad na znižovanie nákladov je racionálny, ale revízori, predajne, či automaty netvoria až také vysoké percento nákladov. Vyžadovalo by si to ďalšie znižovanie počtu pracovníkov v Dopravnom podniku a treba povedať, že hneď po nástupe do mojej funkcie v roku 2003 sme začali pracovať na tom, aby sme urobili audit v DP. Urobili sme ho a výsledkom boli drobné zmeny, ktoré neznamenali žiadnu takúto výraznú úsporu. Pritom česká spoločnosť, ktorá robila audit, bola na ňom zainteresovaná finančne a to tak, že mala zisk z každej ušetrenej koruny. Takže spoločnosť nezarobila a neverím, že by jej pracovníci išli sami proti sebe. Preto som pri úvahách o dramatickom znižovaní pracovníkov v DP opatrnejší.
Andrej Ďurkovský, primátor hl. mesta Bratislava