Diaľnice sa majú od budúceho roka stavať za pevné ceny. No pevná bude len jednotková sadzba za charakter prác, nie za množstvo. Iste, časť večných dodatkov k uzatvoreným zmluvám sa tým zredukuje, no všetky určite nie. Fenomén menom nedostatočný geologický prieskum či skryté chyby projektu totiž zostane a môže riadne zamiešať karty aj v budúcnosti. Nie dodávateľom stavebných prác, lež investorovi -- a teda v konečnom dôsledku štátu.
Za veľký prínos pripravovaných zmien možno označiť skutočnosť, že výberové konanie na zhotoviteľa sa môže uskutočniť až po nadobudnutí právoplatného stavebného povolenia. A len vtedy, keď bude vopred zabezpečené celé financovanie v zmysle stanoveného harmonogramu prác. To je skutočne nóvum, ktoré možno len a len pochváliť. Odbúra sa tým to našské -- voľajako treba začať, však to už nejako dopadne. No opäť nevzniknú vrásky na tvárach dodávateľov, ale investorov v prípade, keď budú naháňať termíny. Netreba veľa slov -- stačí sa poohliadnuť, čo sa práve teraz deje pri Žiline v súvislosti s výstavbou prístupu do automobilky.
Zabudnúť by sa nemalo ani na vynachádzavosť občianskych iniciatív, ktoré sa už naučili preplávať právnickými kľučkami a čoraz častejšie sa obracajú na Ústavný súd. Ten poľahky nájde procesné chyby v konaniach či oficiálnych zápisoch, pretože úradníci a právnici nie sú to isté. Ani tu netreba ísť po názornú ukážku ďaleko. Podobná situácia predsa vznikla celkom nedávno na rýchlostnej komunikácii pri Žarnovici. Občianska iniciatíva napadla zlé vyvesenie vyhlášky o začatí územného konania na mestskom úrade, súd chybu uznal a celý proces sa môže vrátiť do bodu nula. Napriek tomu, že stavebné povolenie bolo na spadnutie a financovanie zabezpečené, štát môže prísť o grant z eurofondov v miliardových hodnotách.
Z rýdzo teoretického hľadiska by mohli ceny bez valorizácie a ich prísne pravidlá viesť k väčšiemu poriadku vo financovaní a v konečnom dôsledku aj k zlacneniu výstavby diaľnic. No len za predpokladu, že investor vôbec nepochybí, prípadne si ošetrí zmluvy o dielo kvalitnejšie ako dodávateľ. To bude vskutku tvrdý oriešok. Aj tak zostane nezodpovedanou otázka vyvolaných investícií, ktorú musí investor akceptovať napriek tomu, že stavby výrazne predražujú. Ťažko totiž predpokladať, že samosprávy sa hneď od budúceho roku začnú správať uvedomelo a prestanú od štátu žiadať veci, ktoré by si po správnosti mali zaplatiť z vlastného vrecka.
Právnici súkromných stavebných firiem nad novými pravidlami krútia hlavami. Najmä preto, že nie sú v súlade s európskou legislatívou. Predpokladajú, že práve preto sa môže otvoriť Pandorina skrinka pre ďalšie žaloby proti Slovenskej republike za odškodnenie dodávateľov stavebných prác v súvislosti s výstavbou diaľnic. Darmo, paragrafy sú kľukaté.
StoryEditor
Riziká pevných cien na diaľnice
Diaľnice sa majú od budúceho roka stavať za pevné ceny. No pevná bude len jednotková sadzba za charakter prác, nie za množstvo. Iste, časť večných dodatkov k uzatvoreným zmluvám sa tým zredukuje, no všetky určite nie. Fenomén menom nedostatočný geologický prieskum či skryté chyby projektu totiž zostane a môže riadne zamiešať karty aj v budúcnosti. Nie dodávateľom stavebných prác, lež investorovi -- a teda v konečnom dôsledku štátu.