Elektronické mýto
Zavedenie elektronického výberu mýta na cestách je povinnosťou vyplývajúcou z legislatívy EÚ. Aj pre Slovensku tak vznikajú isté záväzky. U nás by malo spoplatnenie ciest fungovať od 1. januára 2009. Niektoré európske štáty začali skôr. Aj keď sa dá počítať s tým, že približne rok bude trvať vypísanie a vyhodnotenie súťaže a procesy spojené s negociáciou kontraktu, je tu čas, aby sme vážne hovorili o tom, aký by to mal byť systém. Nie ani tak z hľadiska konkrétnej technológie ako z hľadiska princípov, ktoré by mal spĺňať.
Aké sú vlastne ciele pri zavádzaní mýta? Tie oficiálne komunikované - mýtne podľa vzdialenosti - sú najmä spravodlivo spoplatniť ťažkú nákladnú dopravu podľa stupňa ako opotrebováva dopravnú infraštruktúru, prípadne podľa škody, ktorú spôsobuje infraštruktúre a životnému prostrediu. Ide hlavne o to, aby ten, kto intenzívnejšie používa cestnú sieť, platil za ňu viac. Je potrebné vybrať peniaze aj s cieľom financovania ďalšieho rozvoja infraštruktúry na Slovensku. V neposlednom rade treba nastaviť mechanizmy tak, aby sa postupne vyrovnávalo konkurenčné postavenie železničnej a cestnej dopravy a motivoval sa aj presun na železnicu.
Teraz je najdôležitejší čas na to, aby sme definovali parametre, ktoré by slovenský mýtny systém mal mať. Dôležité je, aby bol dobre použiteľný aj v budúcnosti a nemusel byť o niekoľko rokov prerábaný, prípadne dorábaný so zbytočne vysokým podielom dodatočného financovania. Z hľadiska technickej pripravenosti by mal systém podporovať interoperabilitu s cieľom uľahčenia pohybu v Európe, podľa možnosti na princípe jedna zmluva - jeden prevádzkovateľ.
EÚ túto oblasť reguluje pomocou Európskej služby mýtnych systémov. Z pohľadu normálnych princípov rozvoja informačných a komunikačných systémov by mal systém umožniť jednoduchú rozšíriteľnosť na ostatnú cestnú infraštruktúru. Vyplýva to aj z toho, že Slovensko bude musieť investovať značné prostriedky do rozvoja a výstavby diaľničnej siete, ktorá bude, samozrejme, tiež predmetom spoplatnenia.
Nevyhnutnosťou sa pravdepodobne stane spoplatňovanie infraštruktúry ciest prvej, možno v niektorých prípadoch aj druhej triedy. Bude to z toho dôvodu, aby sa zabraňovalo obchádzaniu spoplatnených úsekov diaľnic a aby sa vo veľkej miere neničila infraštruktúra 1. a 2. tried, nespôsobovali sa obrovské ekologické škody na životnom prostredí a neviedlo to k úniku príjmov z mýta, ktoré môžu byť významné na udržiavanie a budovanie infraštruktúry. Potenciálne úseky na obchádzanie budú musieť byť zahrnuté do rozsahu spoplatnenia. Aj to potvrdzuje, že systém by mal umožňovať ľahkú rozšíriteľnosť zavedenia mýtneho na úseky, kde dochádza alebo bude potenciálne dochádzať k obchádzaniu. Splnenie týchto parametrov umožní zároveň ochranu investícií vložených do mýtneho systému, pretože systém by už dnes mal spĺňať potreby blízkej budúcnosti.
Ak chceme ochrániť životné prostredie, bude potrebné, aby sa nákladná doprava správne regulovala. Na každú reguláciu je potrebný kvalitný systém zberu informácií a riadenia. Aj to treba brať do úvahy pri rozhodovaní sa ako ďalej v tejto otázke.
Z týchto hľadísk, ako aj z hľadiska nákladov na zavedenie, sa zdá satelitný systém vyberania mýta výhodnejší. Okrem toho je lepšie pripravený na kooperáciu s inými systémami a v podstate je do určitej miery nadradený mikrovlnnému systému. Všetky otázky, ktoré sa dnes kladú napríklad v súvislosti s cenou palubných jednotiek, budú v budúcnosti pravdepodobne nerelevantné. Ako príklad uvádzam ceny mobilných telefónov v porovnaní dnes so situáciou spred desiatich rokov. Nikdy, ani v doprave, sa neoplatí obávať najmodernejších riešení. Zmeny v informačných a komunikačných technológiách sú veľmi rýchle a satelitný systém je systém, ktorý tieto zmeny podporuje.
Prof. Milan Dado, Žilinská univerzita