StoryEditor

Šanca presvedčiť

07.02.2006, 23:00
Sektor neziskových organizácií zaznamenal v posledných desaťročiach celosvetovo obrovský rozmach. Vplyvom spoločensko-politických zmien nebolo v tomto smere výnimkou ani Slovensko, ktoré sa najmä začiatkom 90. rokov tešilo masívnej podpore zahraničných donorov. Po ich odchode sa ťažisko financovania slovenských neziskových organizácií prenieslo na domáce zdroje, podnikateľské subjekty a občanov.

Sektor neziskových organizácií zaznamenal v posledných desaťročiach celosvetovo obrovský rozmach. Vplyvom spoločensko-politických zmien nebolo v tomto smere výnimkou ani Slovensko, ktoré sa najmä začiatkom 90. rokov tešilo masívnej podpore zahraničných donorov. Po ich odchode sa ťažisko financovania slovenských neziskových organizácií prenieslo na domáce zdroje, podnikateľské subjekty a občanov. Tí môžu podporiť činnosť neziskových organizácií predovšetkým prostredníctvom daňovej asignácie (poukázanie dvoch percent zo zaplatenej dane z príjmu) alebo formou peňažných darov vo verejných zbierkach. Odhady za rok 2005 hovoria o sume 890 -- 900 miliónov korún. K príjmom neziskových organizácií treba ďalej prirátať aj prostriedky získané z verejných zbierok, prostredníctvom ktorých sa, podľa údajov z internetovej stránky ministerstva vnútra, celkovo v roku 2004 vyzbieralo vyše 63 miliónov korún. Doplnkovými zdrojmi príjmov boli aj priame finančné dary od právnických a fyzických osôb.
Okrem súboja myšlienok, teda o to, na čo budú neziskové organizácie žiadať podporu, budú v hre aj ich reputácia, história a transparentnosť. Tieto faktory potom ovplyvnia nielen úspešnosť jednotlivých neziskových organizácií, ale aj celkový objem peňazí určených neziskovým organizáciám. Čoraz dôležitejšiu úlohu bude zohrávať aj dokument, ktorého význam v prostredí našich neziskových organizácií sa ešte celkom nedoceňuje -- výročná správa.
Výročná správa, ako dokument obsahujúci najdôležitejšie fakty o činnosti organizácie, si historicky vydobyl kredit najspoľahlivejšieho zdroja takýchto informácií. V komerčnom sektore, kde má tvorba výročných správ dlhšiu históriu, na základe viacerých renomovaných prieskumov medzi vrcholnými manažérmi firiem z Európy a USA vyplýva, že až 90 percent z nich označilo výročnú správu za najdôveryhodnejší zdroj informácií o organizácii. Keďže firmy sú zároveň významnými donormi, bolo by zo strany manažmentu neziskových organizácií na Slovensku nezodpovedné, ak by názor svojich kolegov z komerčného sektora nevzali do úvahy a neprispôsobili tomu v budúcnosti postavenie a kvalitu svojej výročnej správy. Manažéri firiem sú totiž sami zvyknutí informovať o činnosti svojej organizácie a celkom prirodzene očakávajú rovnaký postup aj od iných, najmä ak ide o organizácie, ktorým majú do rúk zveriť nakladanie s finančnými prostriedkami. Predtým, než k takémuto kroku pristúpia, chcú si preveriť dôveryhodnosť adresáta.
Tie neziskové organizácie, ktoré správne a včas pochopia možnosti, ktoré výročná správa ponúka, môžu veľa získať. Výročná správa má totiž multifunkčné využitie. Môže byť nielen nástrojom prezentácie výsledkov hospodárenia organizácie, prostredníctvom ktorého môže organizácia komunikovať využitie získaných finančných prostriedkov, ale má svoje miesto aj v marketingovej komunikácii organizácie.
Dostupnosť informácií sa v ére internetu významne zvýšila. To má vplyv aj na činnosť neziskových organizácií. Ak dnes potenciálni prispievatelia nenájdu na internete dostatok kvalitných a prehľadných informácií o konkrétnej neziskovej organizácii, poľahky si nájdu informácie o iných, ktoré význam informovania pochopili a na svojej internetovej stránke publikujú dostatok relevantných informácií o sebe, vrátane výročnej správy. Samozrejme, nedá sa očakávať, že situácia sa v tejto oblasti zmení zo dňa na deň. Avšak dlho váhať znamená pre neziskovú organizáciu znižovať svoje šance na úspešné pôsobenie v budúcnosti.
Zdrojom užitočných informácií o obsahu výročnej správy a istou motiváciou pre jej vypracovanie môže byť pre neziskové organizácie účasť v súťaži Najlepšia ročná správa. V jej rámci sa pre ne vytvorila osobitná súťažná kategória. Na druhej strane, výsledky hodnotenia sa môžu stať určitým indikátorom aj pre darcov alebo pre tých, ktorí sa rozhodujú, komu poukázať dve percentá zo zaplatenej dane z príjmu.

Autor pracuje v Inštitúte INEKO.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 05:40