StoryEditor

Poznámka Antireklama

17.06.2005, 00:00
Na reklamu sa vynakladajú obrovské peniaze, aby presvedčila o kvalite, vytvorila pozitívny vnem a vzťah k firme, pomenovaním predností výrobku získala nových zákazníkov. To je jeden druh reklamy. Druhý je taký, ktorý vyvolá rozruch. Typickým príkladom sú kontroverzné reklamné kampane firmy Benetton. Majú mnoho zástancov, ale aj odporcov. V konečnom dôsledku však dostanú meno firmy do povedomia ľudí -- teda zákazníkov. Na Slovensku však máme ešte aj ďalší typ reklamy, ktorý je asi naším špecifikom. Je to reklama odpudzujúca. V poslucháčovi či divákovi totiž vyvolá presne opačný efekt, o aký jej zadávateľovi ide.

Keď som bola malá, náš najmilší program, samozrejme, okrem rozprávok, boli reklamné bloky v rakúskej televízii. Tie spoty nás fascinovali a dokázali sme ich pozerať nespočetne veľakrát. Boli pekné, príjemné, mali vtip aj myšlienku. Nepamätám sa , že by sa nám niektorá nepáčila.
Na reklamu sa vynakladajú obrovské peniaze, aby presvedčila o kvalite, vytvorila pozitívny vnem a vzťah k firme, pomenovaním predností výrobku získala nových zákazníkov. To je jeden druh reklamy. Druhý je taký, ktorý vyvolá rozruch. Typickým príkladom sú kontroverzné reklamné kampane firmy Benetton. Majú mnoho zástancov, ale aj odporcov. V konečnom dôsledku však dostanú meno firmy do povedomia ľudí -- teda zákazníkov.
Na Slovensku však máme ešte aj ďalší typ reklamy, ktorý je asi naším špecifikom. Je to reklama odpudzujúca. V poslucháčovi či divákovi totiž vyvolá presne opačný efekt, o aký jej zadávateľovi ide. Po príklady netreba chodiť ďaleko. Stačí, keď si ráno zapnete rádio a už sa na vás valia "duchaplnosti". O lízingovej spoločnosti, ktorá prefinancuje takmer všetko (vždy sa mi žiada dodať, že "prešustruje"), o koktavej predajni európskeho nábytku (veď, keď koktajú v každom reklamnom spote, zaiste to bude firemná kultúra), či stavebnej sporiteľni, ktorá sa skutočne, keď ju počujete, nedá od tej ťarchy ťažkopádnosti uniesť. Určite by každý z vás pridal tú "svoju obľúbenú" aj s výrobkom, ktorý by ste si preto nikdy nekúpili či s firmou, ktorú by ste nikdy nenavštívili. Primitívna, niekedy až nechutná a odpudzujúca reklama je u nás úplnou samozrejmosťou. Žiaľ, asi až natoľko, že si to jej výrobcovia zrejme vôbec neuvedomujú. Alebo to robia naschvál? Ale pozor, tie naše nie sú ako z Benettonu!

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 08:45