Český zázračný recept -- zavedenie bodového systému za priestupky a zníženie rýchlosti v obci na 50 km/h, sa evidentne neosvedčil. Počet dopravných nehôd síce klesol, ale predminulý víkend zahynulo na cestách skoro 30 ľudí. V rovnakom čase sme jazdili po Rakúsku a Nemecku -- dovedna 2 000 km. Kým však na rakúskej diaľnici dominuje ohľaduplnosť, všetci jazdia v kolóne bez zbytočného predbiehania, v Česku bolo hotové peklo. Áno, v obci sa jazdí iba štyridsiatkou, lebo sankcie sú vysoké. Lenže takto v každej obci vznikne kolóna a za dedinami nastanú preteky v predbiehaní -- cez plnú čiaru, v stúpaní, zákrute... Z toho, čo som si overil u susedov, jednoznačne vyplýva, že slovenské úvahy o zavedení rýchlostného limitu 50 km/h v obci veľa nevyriešia. Pokojne môže zostať šesťdesiatka. Len je potrebná intenzívna dopravná výchova, v autoškolách bazírovať na tolerancii, ohľaduplnosti. A nenapraviteľných vodičov tvrdo trestať mastnými pokutami. V Rakúsku i v Nemecku sa jazdí "ako po masle". Pritom je zaujímavé, že Slováci sú v Rakúsku i v Nemecku veľmi disciplinovaní. A to aj majitelia drahých limuzín s "mafiánskymi" číslami. V Česku sa na cestách dejú veci, nad ktorými zostáva stáť zdravý rozum. Keď dva (či tri) štáty robia to isté, nemusí byť výsledok rovnaký. V Slovenskej republike môžeme pokojne ponechať v obci šesťdesiatku a na diaľnici zvýšiť limit na 160 km/h. No predovšetkým musia slovenskí motoristi pochopiť, čo znamená slovné spojenie plynulá a bezpečná jazda. To im nenadiktuje žiadny predpis ani zákon.