Spotrebitelia zo starého kontinentu môžu v najbližšej dobe stáť za prudkým rastom cien lítia. K zvýšenému dopytu po tejto komodite prispievajú dotácie na elektromobily, ktoré ponúka väčšina krajín EÚ.
Neskorší reštart ťažby lítia po doznení reštrikcií súvisiacich s pandémiou sa premietol do cien – kov, ktorý sa používa v batériách, zostáva na niekoľkoročných minimách.
Analytici sa zhodujú, že Európa predbehla ostatné regióny sveta v presadzovaní ekologickej politiky. Európske štáty schválili 43 miliárd USD na obnoviteľné zdroje, elektrické autá a ďalšie nízkoemisné technológie.
Batérie vyrobené z lítia sú v súčasnosti vo svete elektrických vozidiel nenahraditeľné. Záujem investorov o komoditu naďalej rastie, tak ako v prípade zlata, striebra či paládia.
K najväčším producentom lítia patrí Austrália, Čile, Argentína, Čína, Zimbabwe, Portugalsko, Brazília a USA. Pravdepodobnosť, že sa medzi lítiové veľmoci pridá Česko v posledných rokoch rastie.
Podľa týždenníka Euro získal projekt ťažby lítia v Cínovci 29 miliónov eur z európskych fondov, a to na prípravu výstavby baní.
Divízia InnoEnergy Európskeho inštitútu pre inovácie a technológie (EIT) sa rozhodla podporiť ťažbu v Cínovci aj preto, že vedie Európsku batériovú alianciu, ktorú založila Európska komisia s cieľom vytvoriť produkčný reťazec batérií pre skladovanie energie naprieč Európou. Plán reaguje na nástup elektromobility a znižovanie emisií.
Odhaduje sa, že v Krušných horách je najväčšie ložisko lítia v Európe a štvrté najväčšie na svete. Hodnota projektu spoločnosti Geomet narástla aj vďaka vstupu jedného z najsilnejších hráčov v energetike, skupiny ČEZ.
Ako dlho ešte bude lítium rekordne lacné?
V roku 2018 dosahovalo lítium jednotkovú cenu za tonu viac ako 170-tisíc čínskych juanov (20 400 €), v súčasnosti sa pohybuje na rekordne nízkych úrovniach.
V auguste sa obchodovalo pod 40-tisíc CNY (4 800 €) za tonu, pretože na čínskom trhu s lítiom zostal dopyt utlmený aj po obnovení hospodárskej činnosti, ktorú na pár mesiacov zablokoval koronavírus.
Ceny lítia sa však v najbližších rokoch plánujú zotaviť. Prispieť k tomu môže nárast predaja elektromobilov, ktorý môže v najbližších rokoch dosahovať 5-6 miliónov vozidiel, čo bude predstavovať 5-7 percent podiel na trhu.
Aj napriek tomu, že najväčší hráč na trhu s lítiom, spoločnosť Albemarle, ohlásila pokles čistého príjmu za Q2 o 41 percent, generálny riaditeľ Kent Mater očakáva, že bude dopyt aj cena lítia v roku 2021 rásť. V treťom štvrťroku 2020 Albemarle odhaduje, že celkové výnosy porastú z 700 miliónov USD na 775 miliónov USD.
Z dlhodobého hľadiska by sa dopyt po lítiu mohol do roku 2025 až strojnásobiť. Otázkou však je, či máme tejto komodity dostatok.
Na svete je nepochybne dostačujúce množstvo lítia na pokrytie dopytu v dohľadnej budúcnosti, investori ale musia vziať do úvahy legitímne obavy: Môže svet zvýšiť produkciu dostatočne rýchlo – alebo zodpovedne – aby uspokojil záujem?
Na prvý pohľad to môže vyznieť trochu komicky, vzhľadom na to, že globálny trh bol v roku 2019 presýtený. Avšak náročnou úlohou bude vyváženie ponuky a dopytu, ktorá bude vyžadovať koordináciu mnohých svetových výrobcov.
Existuje tiež riziko, že dopyt nedosiahne predpokladaných 1 milión metrických ton lítia, ktorý Albemarle očakáva v roku 2025.
Príčinou môže byť globálna recesia alebo stagnácia predaja elektrických vozidiel. Oba scenáre by mohli mať za následok výrazne preplnené trhy.
Ak však výrobcovia nedokážu uspokojiť dopyt dostatočne rýchlo, mohli by ceny lítia vystreliť na historických vrchol.
Komentár hlavného analytika CFD World Martina Krištoffa