Podľa premiéra Roberta Fica, keď o dva a pol roka naštartujeme autá v Bratislave, budeme môcť motory vypnúť až v Košiciach bez toho, aby sme v protismere stretli čo len jediné auto a aby sme museli spomaliť v uzavretej obci na prikázaných 60 km/h. Predseda vlády ubezpečil národ, že diaľničné spojenie dvoch miest s najvyšším počtom obyvateľov môže byť hotové v roku 2010. Asi by sa patrilo zakričať: Nech žije premiér!
Diaľnica je podľa Wikipedie druh cestnej komunikácie medzi dôležitými centrami a spĺňa isté minimálne parametre. Napríklad na Slovensku musí byť široká aspoň 24,5 metra najmenej s dvomi pruhmi v každom smere. Postaviť či vyraziť dvojprofilový diaľničný tunel medzi Žilinou a Martinom, dvojprofilovú diaľnicu v náročnom teréne medzi Martinom a Ružomberkom či druhý profil tunela Branisko za dva a pol roka je technickým nezmyslom, zrejmým už na prvý pohľad. Oslavných hesiel na premiérovu adresu sa triezvo uvažujúci ľudia teda radšej zdržia.
A ako býva uňho zvykom, premiérovi sa darí zaujať len vtedy, keď melie piatu cez deviatu (trocha inak ako Beethoven). Ficova demagógia je snahou upútať pozornosť vodičov, ktorí sa nie náhodou v roku 2010 stanú na pár hodín voličmi. Požičal si ju od svojich predchodcov - sľubmi o rýchlej stavbe diaľnic totiž nešetrili ani viacnásobní premiéri Mečiar a Dzurinda. Samozrejme, že ani po viac ako pätnástich rokoch ich vlád súvislá diaľnica Slovenskom nevedie.
Rétorika o diaľniciach ako zrkadle prosperity spoločnosti má korene v Nemecku 30. rokov. Na Slovensku sme si ju veľmi rýchlo osvojili o viac ako polstoročie neskôr. Utkvelá predstava, že sa budeme mať všetci dobre vtedy, keď autostráda spojí mesto na juhozápade krajiny s iným mestom na juhovýchode toho istého štátu severným ťahom popod Tatry, je lákavá. Ešte dlhé roky si však budeme musieť vystačiť len s predstavou. Žiadne demagogické vyhlásenia ktoréhokoľvek čudáka stojaceho na čele vlády to nezmenia.
Tomáš Velecký, vedúci Podnikov a trhov, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
StoryEditor