Hodnota eura v závere apríla 2008 prvýkrát stúpla nad 1,6 USD, čím sa zvyšuje tlak na veľkých európskych vývozcov, aby zvýšili ceny. A preto vyšla z Nemecka výzva smerom k ďalším európskym vládam, aby vyvinuli tlak na Európsku centrálnu banku (ECB), s cieľom upraviť kurz eura smerom nadol. Z dôvodu zatiaľ najprudšieho nárastu eura oproti doláru, ktorý zaťažuje niektorých vývozcov čoraz viac, sa Airbus rozhodol zvýšiť cenu svojich lietadiel, ktoré sa predávajú v stále slabnúcich dolároch.
Najväčšia krajina, v ktorej sa používa euro - Nemecko, odmietla výzvy na zmiernenie inflačných bojov ECB, ako spôsob udržania prudko stúpajúcej meny na uzde.
Napriek dvojitému tlaku silnej meny a spomaľujúcej ekonomiky sa nemecká vláda, dlhodobo verný obranca nezávislosti centrálnej banky, vyjadrila, že kategoricky odmieta žiadosť nastupujúcej talianskej vlády výraznejšie kontrolovať ECB.
Spor veľkých štátov
Taliansky premiér Silvio Berlusconi ešte počas svojej predvolebnej kampane prisľúbil utvorenie aliancie s Francúzskom, ktoré je dlhodobým kritikom strnulej antiinflačnej politiky ECB.
"Stanovisko Nemecka bolo, je, a odvážim sa povedať, bude jasné," vyjadril sa Thomas Mirow, zastupujúci minister financií Nemecka. Podotkol, že Maastrichtská zmluva, ktorá zaviedla euro, je "vo veľkej miere inšpirovaná skúsenosťami" nemeckej ústrednej banky Bundesbank, ktorej hlavným cieľom bola stabilita cien. "Držíme sa Maastrichtskej zmluvy," povedal Mirow. "Neviem si predstaviť, že by akákoľvek nemecká vláda zmenila toto stanovisko.
Ukazuje sa, že zámerom nemeckej vlády bolo zrejme stlmiť tlak zo strany Talianska a Francúzska vyhrať nad ostatnými krajinami v snahe uvoľniť politiku ECB a vyvíjať stratégiu výraznejšie orientovanú na rast. Nemecká kancelárka Angela Merkelová považuje samu seba za ochrankyňu nezávislosti ECB sídliacej vo Frankfurte.
S príchodom 10. výročia zrodu jednotnej meny EÚ prichádza znova napätie, ktoré pripomína, že základná otázka týkajúca sa účelu menovej politiky v Európe, ktorá sa zjavila už pred založením ECB, zostáva nevyriešená. Ale akákoľvek zmena pravidiel banky by vyžadovala jednomyseľnú zhodu.
Počas svojej predvolebnej kampane Berlusconi označil za vinníka ekonomických problémov svojej krajiny menovú politiku ECB. "Je očividné, že v politike ECB, čo sa týka úrokovej sadzby, nie je niečo v poriadku," vyjadril sa Berlusconi v rozhovore pre časopis Panorama, ktorý vlastní jeho spoločnosť Fininvest. Mali by sme prinavrátiť prvenstvo politikov. Je nemysliteľné, že tými, kto rozhoduje o osude 400 miliónov Európanov, sú bankári.
Ohrozenie pracovných miest
Ostatný prejav napätia spôsobeného stúpajúcim eurom prišiel zo strany Airbusu, ktorý spomedzi európskych spoločností čelí najneobvyklejším ťažkostiam. Nielenže sú ceny jeho hlavného produktu - lietadiel - kontrahované v dolároch, ale na tohto výrobcu je vyvíjaný aj politický tlak, ktorý mu bráni presunúť časť výroby z Európy, čím by sa znížili náklady, pretože len v Nemecku a vo Francúzsku zamestnáva tisíce ľudí.
Airbus oznámil, že nové, vyššie ceny (napríklad A380 bude drahší o 4 milióny USD), začnú platiť od 1. mája. Reaguje tak na klesajúcu hodnotu dolára a stúpajúcu cenu komodít, ako napríklad ocele a hliníka, ktoré sa používajú pri výrobe lietadiel. "Musíme držať tempo s vývojom cien na svetovom trhu a chrániť výhodné obchody," odôvodnil zmenu cien John Leahy, riaditeľ predaja spoločnosti Airbus.
Materská firma Airbusu, EADS, sa zo všetkých síl snaží zredukovať dosah nevýhodného kurzu meny na svoje tržby. Taktiež sa rozhodla rozložiť riziko - premiestniť svoju obchodnú činnosť a presunúť tým viac nákladov na doláre. Minulý týždeň vedenie EADS oznámilo, že za 350 miliónov dolárov kúpi kalifornskú firmu PlantCML, špecializujúcu sa na bezpečnostné systémy. Táto kúpa podľa predstaviteľov EADS rozšíri pôsobenie spoločnosti v USA a Kanade a zlepší jej pozíciu pri komunikácii s tamojšími verejnými agentúrami zadávajúcimi zákazky.
Louis Gallois, generálny riaditeľ EADS, nazval silné euro Damoklovým mečom visiacim nad ich spoločnosťou. Ale EADS v tomto nie je sama. Napríklad Európska asociácia leteckého a obranného priemyslu už varovala, že v dôsledku slabého dolára by mohli v Európe stratiť zamestnanie tisíce ľudí.
Ako uviedol Airbus, za posledných 12 mesiacov klesla hodnota doláru v porovnaní s eurom približne o 15 %, kým ceny kovov sa zvýšili minimálne o 6,5 %. Táto spoločnosť využíva pri konštruovaní nových lietadiel približne 40 % kovov, vrátane titánu, ocele, hliníka a zliatiny hliník - lítium.
Airbus ďalej uviedol, že rast cien bude zvýšený o 2,74 % kvôli inflácii a znamená to, že zákazníci budú musieť za jednoposchodové lietadlo priplatiť 2 milióny a za tie väčšie, veľkokapacitné s dlhým doletom - vrátane A380 - 4 milióny dolárov. Podľa Leahyho aj napriek vyšším cenám je rad efektívnejších lietadiel vyrábaných Airbusom pre aerolínie výhodný, pretože sú ekologickejšie a úspornejšie - cena paliva, ktorá tiež prudko stúpla, tvorí až 40 % nákladov aerolínií.
Problém silného eura
Znepokojenie týkajúce sa silného eura vo svete obchodu teraz hrozí rozhorením nového sporu v EÚ. Berlusconiho návrat do úradu prichádza takmer tri mesiace predtým, než Francúzsko prevezme predsedníctvo únie, čím Sarkozy dostane možnosť predložiť agendu. V rozhovore pre európskych novinárov v Berlíne Mirow zdôraznil, že Maastrichtská zmluva môže byť pozmenená iba úplným konsenzom. Taktiež povedal, že ECB má "širokú podporu" ako riešiteľ globálnych finančných kríz a dodal, že diskusie o úlohe centrálnej banky sa neobmedzujú len na Európu.
Mirow tiež negatívne reagoval na návrhy prednesené pravdepodobným budúcim ministrom financií Talianska Giuliom Tremontim, aby EÚ predajom cenných papierov financovala nové investičné zámery. "Určite sa budeme zdráhať zaviesť akýkoľvek nový prostriedok požičiavania," povedal, ale tiež dodal, že nevie odhadnúť postoj nemeckej vlády voči návrhu, ktorý ešte len má byť predložený.
Stephen Castle, James Kanter

