Nová vládna predstava o zrýchlenom stavaní diaľnic znamená celkovo zásah do siedmich zákonov. Jedným z nich je aj norma o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (zákon EIA). Navrhovaná zmena upúšťa od povinnosti posúdenia variantného riešenia pri výstavbe diaľnic a ciest. "Cieľ je stavať diaľnice čo najrýchlejšie. Nemôžeme si dovoliť prípravu štyri a viac rokov ako doteraz,“ povedal na margo veci minister dopravy Ľubomír Vážny. Týmto sa naša legislatíva dostáva do ďalšieho rozporu so smernicou EIA, na ktorý nás v tomto roku Európska komisia už viacnásobné upozorňovala. Komisia už rozšírila svoje výhrady aj o oslabenie postavenia dotknutej verejnosti v povoľovacom konaní. Diaľničné buldozéry tak namiesto nových úsekov diaľnic úspešne smerujú až na Európsky súdny dvor do Luxemburgu.
Výstavba dopravnej infraštruktúry je určite dôležitá vec, avšak pri jej budovaní treba postupovať v súlade s platnými štandardmi, ktoré sme prijali, keď sme vstupovali do EÚ. Keďže diaľnica nie je maringotka, ktorá sa dá v prípade potreby odtiahnuť na iné miesto, je potrebné, aby sa pri stanovení jej definitívnej trasy zohľadnili všetky možné vplyvy na životné prostredie. Práve na to slúžil proces EIA.
Je viac ako pravdepodobné, že budú preferované vždy tie najmenej finančné náročné projekty, a to aj za cenu, že pri ich výstavbe bude nenávratne zničené jedinečné prírodné prostredie (Šútovo).
V neposlednom rade však môže mať takýto návrh negatívny vplyv aj na samotnú výstavbu diaľnic. Veď čo viac môže odradiť potenciálnych investorov PPP projektov alebo bankové inštitúcie poskytujúce záruky na ich realizáciu ako dlho sa vlečúce súdne spory s Európskou komisiou.
Peter Pilinský, podpredseda Strany zelených