Vymenil som podstatné mená posolstva a vzniklo Orbi et Urbi, s istou dávkou fantázie preložené ako „Orbi" a Mesto. Parafráza posolstva, ktorú chcem zasadiť do kontextu výsledkov víkedových parlamentných volieb v Maďarsku a súčasného diania na finančných trhoch. Nie je to ani ten „Orbi" z Mlynských Nív, ako familiárne volajú jedáleň u Orbána v Bratislave, ale je to víťaz maďarských volieb. Víťaz, teda Viktor, Orbi teda Orbán. Šéf Fideszu, ktorý hneď po voľbách vysiela svoje posolstvo finančnému svetu.
Fidesz Viktora Orbána vo voľbách vyhral jednoznačne a získal 68% hlasov. V parlamente získal ústavnú väčšinu a s nikým sa o moc deliť nemusí. Dokonca má ešte 5 poslancov naviac, ktorých ak by akýmkoľvek spôsobom stratil, ústavnú väčšinu si zachová. Pri zmene zákonov, dokonca aj tých ústavných, nemusí podstupovať tortúru rokovaní a hľadať kompromisné riešenia. Stačí ak sa vnútrostranícky dohodne a môže zmeniť čokoľvek, akokoľvek. Taká je realita. S ústavnou väčšinou môže Fidesz zvoliť aj odvolať nového prezidenta, zvoliť sudcov ústavného súdu, voliť a meniť pravidlá fungovania šéfa a zástupcov najvyššieho dozorného úradu. S ústavnou väčšinou môže Fidesz zmeniť pravidlá fungovania ústavného súdu, fungovania parlamentu, môže meniť zákony upravujúce fungovanie samospráv a môže rozhodovať o zákonných spôsoboch financovania politických strán a médií. Môže si teda v exekutíve robiť takmer všetko, čo chce a ak sa mu niekto postaví do cesty, nič sa nedeje. Vymenuje si, koho potrebuje. Toto je naozaj veľká moc. Taká veľká moc, akou nik v Európe nedisponuje. Viktor, víťaz, môže teda urýchlene ratovať ekonomiku a zlepšiť fungovanie štátu.
Hneď na druhý deň po voľbách Fidesz vyhlásil, že nikto, ani Medzinárodný Menový fond, či eurobyrokrati nebudú Maďarsku diktovať podmienky. Asi trochu pozabudol, že na jeseň 2008 sa krajina ocitla na pokraji krachu a ako prvá členská krajina EÚ čerpala záchranársky balík peňazí od MMF. Búšenie sa do pŕs možno chápať skôr ako propagandistický krok a toto gesto má pôsobiť na domácich voličov. V skutočnosti veľký priestor na manévrovanie nie je. Maďarsko, napriek zlepšeným vyhliadkam do budúcna, prežíva obdobie hospodárskej recesie. HDP klesá od posledného štvrťroku 2008 už päť kvartálov po sebe. Verejné financie v Maďarsku trpia. Od roku 1995 maďari splnili Maastrichtské kritérium 3%-ného deficitu len raz, v roku 1995. Inak každý rok tento limit prekročili, dokonca v rokoch 2002 a 2006 dvojnásobne. Výška verejného dlhu dosahuje za rok 2009 78,3% HDP, najviac za posledných 14 rokov a formálne o takmer tretinu viac ako ďalšie z Maastrichtských kritérií. V pomyselnom rebríčku je to štvrtý najvyšší dlh spomedzi krajín Európskej únie. Cesta obrodenia a nápravy ekonomických dôsledkov plytvania bude dlhá a náročná.
Kľúčové posolstvo Orbi et Urbi je jednoduché. Znížiť dane a podporiť tak hospodársky rast a zamestnanosť. Ďalej zoštíhliť samosprávu, redukovať počty poslancov na lokálnej i celonárodnej úrovni a tvrdo zasiahnuť do boja s korupciou. Posolstvo je to ušľachtilé, o správnosti jeho načasovania si dovolím pochybovať. Cesta nižších daní je z dlhodobého horizontu správna a v čase hospodárskeho rastu často aj úspešná pri podpore ekonomického rastu a zlepšenia podmienok na trhu práce. Efektívne však tieto kroky prídu na rad až v januári 2011 a krátkodobý výpadok príjmov zo zníženia daňovej sadzby môže byť v kontexte zadĺženého Maďarska problematické. Najprv ukázať silné ramená a potom sa snažiť prepísať dohodu s MMF však bude vyžadovať diplomatickú akrobaciu a silný lobbing. Najmä vo svetle toho, že MMF začína byť silne angažovaný aj inde v Európe.
Len pred týždňom začali rokovania MMF, ECB a Európskej komisie s predstaviteľmi Grécka a netrvalo to ani 7 pracovných dní a finančné trhy vnímajú Grécko ako horúceho kandidáta na default. Vo svetle najnovších údajov Eurostatu o výške deficitu verejných financií v krajinách EÚ stúpa adrenalín obchodníkov, ktorí včera žiadali za grécke dlhopisy 7% a dnes im už nestačí ani 10%. Ratingová agentúra Standard&Poor´s znižuje rating Portugalsku o dva stupne na úroveň A- s negatívnym ratingovým výhľadom a o päť minút nato znižuje rating Grécka na úroveň BB+. Negatívne vnímanie Grécka očami finančného trhu potvrdzuje rating, ktorý sa prepadol do špekulatívneho ratingového pásma. Refinancovanie gréckych bánk u ECB bude viac ako problematické a strata reputácie Eurozóny bude mať na finančnom trhu negatívne dôsledky nielen v podobe bezprostredného prepadu kurzu eura, ale aj v cene pôžičiek na finančných trhoch vo všeobecnosti. Žiadať medzinárodné finančné autority o dočasné zvýšenie deficitu s cieľom dosiahnutia vyššieho hospodárskeho rastu v dlhodobom horizonte vyzneje nemiestne a z krátkodobého hľadiska pre Maďarsko aj rizikové.
V deň oslavy volebného víťazstva Fidesz navyše tvrdo vyjadruje nespokojnosť s fungovaním centrálnej banky ako dohliadajúceho orgánu, ktorý stráži poriadok na finančnom trhu. Konkrétne guvernér NBH Simor je tŕňom v ich očiach a toto tiež nie je práve najlepšie posolstvo finančnému trhu, ktorý vyznáva liberálnosť s garanciou nezávislého postavenie centrálnej banky.
Krátkodobo je získanie ústavnej väčšiny v parlamente dobrou správou pre finančné trhy. Umožňuje nastolenie nového poriadku a reformy sú, ako sami dobre vieme, správnou cestou k zvýšeniu blahobytu a hospodárskemu pozdvihnutiu krajiny. Otázne je len to, či vláda jednej strany neprerastie do tyranie, ktorej negatívne dôsledky uvidíme, ako vždy, až v dlhodobom horizonte.
Mario Blaščák člen predstavenstva OXYS Capital |