StoryEditor

NBÚ -- nutnosť systémového riešenia

03.10.2003, 00:00
Bude zrejme potrebné, aby sa bezpečnostná previerka funkcionárov NBÚ vykonala v osobitnom režime -- ešte pred ich vymenovaním, teda ako kandidátov, nie až niekoľko mesiacov po tom, čo sa ujali funkcie. To je záruka proti vzniku dojmu vo verejnosti, že funkcionári preverujú sami seba.

Spory okolo NBÚ nie sú v prvom rade konfliktom osôb, ale dôsledkom chýb v systéme. V konsolidovanej demokracii by nemalo dochádzať k situáciám, že proti sebe bojujú dva štátne orgány, ktoré zo zákona majú garantovať bezpečnosť štátu a chrániť jeho tajomstvá. Ak takáto situácia vznikla, čo je prípad Slovenska, nemožno ju vysvetľovať iba morálnymi pokleskami a chybami tej či onej osoby.
Slovensko nie je jediná z nových členských krajín NATO, ktorá má problémy s fungovaním NBÚ. Podobné problémy vznikli v Maďarsku, Poľsku, aj Česku, aj keď sa neriešili tak dramaticky ako u nás. V Poľsku sa viackrát, myslím, že 15-krát, novelizoval zákon o ochrane utajovaných skutočností. A to v smere posilňovania kontroly NBÚ a záruk ochrany základných práv preverovaných osôb. V ČR existuje nález Ústavného súdu, ktorý označil niektoré ustanovenia zákona o ochrane utajovaných skutočností za protiústavné a zákon novelizoval. Pripravuje sa ďalšia komplexná novela tohto zákona.
Podľa Ústavy SR ochrana všetkých základných práv a slobôd vždy podlieha súdnej kontrole. Preto Vyšší vojenský súd, ktorý koná vo veci sťažnosti preverovanej osoby na výsledku previerky, dal podanie na ÚS SR pre pochybnosti o možnosti súdu preverovať závery bezpečnostnej previerky. Inak povedané, problém je, že naša súdna moc nemá dostatočnú možnosť kontroly, či bezpečnostná previerka, ktorá má dosah na uplatňovanie základných práv a slobôd fyzických, ale aj právnických osôb, bola vykonaná v súlade so zákonom.
Demokratický štát je založený na deľbe moci a fungovaní bŕzd a protiváh, aby sa žiadna moc nevymkla kontrole a nedala sa zneužiť. Táto zásada sa musí preniesť nielen do vzťahu medzi výkonnou, zákonodarnou a súdnou mocou. Ide aj o to, aby ani jedna zo silových zložiek štátu nemohla čo len na chvíľu pôsobiť ako štát v štáte. NBÚ má mimoriadny význam pre ochranu bezpečnosti nielen SR, ale aj NATO. Má nielen národný, ale aj nadnárodný význam.
Aby nevznikli špekulácie a pochybnosti o vyhodnocovaní tendrov na štátne objednávky, pri realizácii ktorých treba zabezpečiť prísnu ochranu utajovaných skutočností, ponúka sa jednoduché riešenie. Firmy, ktoré sa rozhodnú podnikať v tejto oblasti, by mohli požiadať o bezpečnostnú previerku NBÚ. Do tendrov by sa hlásili iba preverené firmy a previerka by sa nerobila až po vyhlásení tendra, kde hrozí podozrenie, že bezpečnostná previerka je formou eliminácie jedného z konkurentov v súťaži.
Bude zrejme potrebné, aby sa bezpečnostná previerka funkcionárov NBÚ vykonala v osobitnom režime -- ešte pred ich vymenovaním, teda ako kandidátov, nie až niekoľko mesiacov po tom, čo sa ujali funkcie. To je záruka proti vzniku dojmu vo verejnosti, že funkcionári preverujú sami seba. Vzhľadom na mimoriadnu zodpovednosť, ktorú vedenie NBÚ a jeho riaditeľ má, stojí za úvahu, aby sa precíznejšie vymedzili predpoklady na zastávanie takejto funkcie z hľadiska odbornej kvalifikácie, špeciálneho vzdelania a skúseností a možno aj z hľadiska veku. Veď napr. sudcom sa človek môže stať až po dosiahnutí 30 rokov veku a po splnení prísnych odborných kritérií.
Všetci si uvedomujeme, že tu je veľký problém. Jeho definitívne riešenie neprinesie výsledok personálnej vojny, ktorá prebieha už niekoľko týždňov, ale nový zákon o NBÚ, ktorý zohľadní nielen našu, slovenskú skúsenosť, ale aj skúsenosť našich susedov. Potrebujeme systémové riešenie, ktoré zabráni opakovaniu podobných konfliktov, aký v súčasnosti traumatizuje nielen politickú scénu, ale aj občanov. Takéto riešenie od SR očakáva aj NATO. Takýmto riešením môže byť len novela zákona o NBÚ. Do diskusie o novej podobe tohto dôležitého zákona treba zapojiť nielen politikov, ale aj expertov. Aby sa tak mohlo stať, vláda musí čo najskôr predložiť novelu zákona do legislatívneho procesu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 18:13