StoryEditor

Všeliek nebude

21.07.2010, 00:00

Nápad novej vlády financovať výstavby diaľnic cez druhý pilier dôchodkového zabezpečenia je vo všeobecnosti dobrou správou tak pre štát, DSS-ky a v neposlednom rade aj pre ľudí sporiacich si na penzie. Nie je však všeliekom.

Jednoznačným pozitívom by malo byť lacnejšie prefinancovanie stavby nových ciest. Ak sú pravdivé informácie, že v prípade PPP projektov si banky pýtajú úrok z úveru vo výške sedem percent ročne, dostať sa na nižšiu úroveň cez štátne dlhopisy, ktoré by nakúpili DSS-ky, by nemal byť žiaden problém. Na druhej strane tento mechanizmus ponúkne penzijným firmám pomerne bezpečnú formu investovania za zaujímavý výnos, ktorý by mal byť vyšší než zhodnotenie, ktoré ponúkajú svojim klientom teraz.

Viaceré otázky však zostanú otvorené. Druhý pilier bude naďalej zaťažovať verejné financie cez výpadky príjmov Sociálnej poisťovne, a pôžičky na diaľnice, aj keď lacnejšie, budú taktiež zvyšovať rozpočtový schodok. Penzijný systém si tak nepochybne bude pýtať ďalšie opatrenia.

Otázne je, čo urobiť s PPP projektami, ktoré sa snažila rozbehnúť už bývalá vláda. O ich predraženosti existujú viaceré dôkazy, no odštartovanie celého procesu nanovo, prípadne jeho prefinancovanie cez II. dôchodkový pilier, by znamenalo ďalšie nepríjemné zdržanie.

Tak či onak, na spojenie Košíc s Bratislavou plnohodnotnou diaľnicou si ešte počkáme. Termín roku 2010 definitívne padol a možno padne aj ten ďalší - rok 2013. V minulosti sa toho spackalo priveľa a dobré nápady už sklz, ktorý sme nabrali, nevymažú.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 07:16