StoryEditor

Daňová reforma likviduje tretí pilier

04.06.2003, 00:00

Koncepcia daňovej reformy, ktorú bude v najbližších dňoch schvaľovať vláda SR, reprezentuje v mnohých oblastiach nesporný posun k zjednodušeniu, sprehľadneniu a spravodlivejšiemu zdaneniu tak právnických, ako aj fyzických osôb. Koncepciu ako takú možno vítať ako posun vpred, avšak sú aj vážne chyby, ktoré je nutné koncepcii vytknúť.
Takouto vážnou chybou je porušenie základnej zásady zakotvenej v samotnej koncepcii a síce, že daňová reforma bude realizovaná v kontexte ďalších spoločenských zmien, okrem iného aj v kontexte s reformou dôchodkového zabezpečenia. Rozpor uvedenej zásady, z ktorej vychádza samotná koncepcia s jej jednotlivými časťami vyplýva z návrhu, aby III. pilier definovaný v rámci dôchodkového zabezpečenia bol upravený ako akýkoľvek iný druh sporenia, t. j. aby príspevky odvádzané do tohto III. súkromného piliera neznižovali základ dane, resp. aby príspevky zamestnávateľa za svojho zamestnanca boli síce pre zamestnávateľa daňovým výdavkom, ale súčasne aby tieto príspevky boli na strane zamestnanca súčasťou jeho zdaniteľných príjmov.
V praxi by takéto "zvýhodnenie" v podstate znamenalo likvidáciu III. piliera dôchodkového zabezpečenia. Predchádzajúce tvrdenie vychádza z jednoduchej filozofie. Na strane zamestnávateľa je suma odvedeného príspevku do III. piliera za zamestnanca daňovo neutrálna voči jej vyplateniu zamestnancovi prostredníctvom zvýšenia hrubej mzdy zamestnanca. Z pohľadu zamestnanca, ktorý musí takýto príspevok dodaňovať, ide o nevýhodnejšiu formu vyplatenia príspevku odvedeného do III. piliera oproti jeho vyplateniu priamo v hrubej mzde zamestnanca vzhľadom na podmienky jeho ďalšieho možného použitia.
Z uvedeného vyplýva, že vo svojej podstate vlastne nejde o žiadne daňové zvýhodnenie, a to napriek tomu, že vláda schválila Koncepciu reformy systému dôchodkového zabezpečenia, ktorá dobrovoľný súkromný, tzv. III. pilier dôchodkového zabezpečenia stavia na úroveň I. a II. piliera a zároveň uvádza, že spôsob daňového zvýhodnenia jednotlivých foriem dobrovoľného dôchodkového sporenia bude súčasťou koncepcie daňovej reformy. Z predloženej koncepcie daňovej reformy vidieť jasný nesúlad oboch reforiem a čiastočne popretie vládou už schválenej koncepcie systému dôchodkového zabezpečenia.
Je chvályhodné, že ministerstvo financií sa snaží o maximálne zjednodušenie a zrovnoprávnenie daňového systému aj prostredníctvom odbúrania čo najväčšieho počtu výnimiek a odpočítateľných položiek. Avšak práve odpočítateľná položka je, zdá sa, najefektívnejším a možno dokonca jediným nástrojom fungovania tretieho piliera dôchodkového zabezpečenia a jej uplatnenie by bolo štandardným nástrojom na dosiahnutie rovnoprávneho postavenia III. piliera voči I. a II. pilieru dôchodkového zabezpečenia, čo deklaruje už aj schválená koncepcia systému dôchodkového zabezpečenia. Okrem toho nástroj odpočítateľných položiek od základu dane zameraný na podporu existencie dobrovoľných súkromných pilierov využívajú aj najvyspelejšie ekonomiky sveta. Na záver zostáva veriť, že vláda SR ešte nezabudla na svoj zámer formulovaný v schválenej Koncepcii systému dôchodkového zabezpečenia, a to podporiť existenciu III. dobrovoľného súkromného piliera dôchodkového zabezpečenia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 07:54