StoryEditor

Rovnosť v dôchodkovom sporení

31.08.2004, 00:00
Je otázne, prečo MF SR nezohľadnilo vládou prijatý záver obsiahnutý v koncepcií a medzi subjekty zahrnuté v treťom pilieri nezaradilo aj obchodníkov s cennými papiermi a správcovské spoločnosti. Pritom práve zástupcovia MF SR sa v minulosti viackrát opakovane vyjadrovali za zrovnoprávnenie všetkých foriem dôchodkového sporenia v rámci tretieho piliera.

Vláda SR sa v uplynulých dňoch zaoberala návrhmi zákonov, ktoré sú súčasťou dôchodkovej reformy upravujúcej dobrovoľný, tretí pilier dôchodkového zabezpečenia. Zatiaľ čo návrh zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení z dielne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR upravuje podmienky fungovania budúcich doplnkových dôchodkových spoločností, nástupcov dnešných doplnkových dôchodkových poisťovní, novela zákona o daniach z príjmov z dielne Ministerstva financií SR mala naplniť zámery obsiahnuté v prijatej koncepcii reformy dôchodkového zabezpečenia. Mala, no nenapĺňa, pretože jedným z hlavných zámerov koncepcie schválenej vládou SR v dobrovoľnom, treťom pilieri dôchodkového zabezpečenia bolo zrovnoprávniť všetky typy a formy dobrovoľného dôchodkového sporenia. Hoci koncepcia predpokladá popri DDP priamu účasť bánk, poisťovní, správcovských spoločnosti a obchodníkov s cennými papiermi, tak návrh novely zákona o daniach z príjmov schválený vládou SR o účasti obchodníkov s cennými papiermi a správcovských spoločnosti v rámci dobrovoľného tretieho piliera neuvažuje.
Je otázne, prečo MF SR nezohľadnilo vládou prijatý záver obsiahnutý v koncepcii a medzi subjekty zahrnuté v treťom pilieri nezaradilo aj obchodníkov s cennými papiermi a správcovské spoločnosti. Pritom práve zástupcovia MF SR sa v minulosti viackrát opakovane vyjadrovali za zrovnoprávnenie všetkých foriem dôchodkového sporenia v rámci tretieho piliera.
Pokiaľ má sporenie na dôchodok plniť svoj základný cieľ, ktorým je snaha o dosiahnutie reálneho zhodnotenia nasporenej sumy, malo by vychádzať zo základného predpokladu, ktorý sa uplatnil aj pri spustení druhého piliera dôchodkového zabezpečenia. To je zhodnocovanie dôchodkových úspor cez kapitalizáciu úspor investovaním na kapitálových trhoch. Dôchodkové sporenie je vzhľadom na svoj dlhodobý investičný horizont (rádovo desiatky rokov) predurčené na investície práve do cenných papierov a investičných nástrojov obchodovaných na kapitálovom trhu. Pritom obchodníci s cennými papiermi sú subjekty, ktoré sa špecializujú na činnosti, akými sú napr. vedenie a správa osobných klientskych účtov vrátane správy individuálnych portfólií cenných papierov. A práve táto služba dáva priestor na individuálny prístup ku klientom, čo by mohlo a malo byť z hľadiska klientov hlavnou kvalitatívnou zmenou tretieho piliera oproti druhému pilieru.
Ostáva veriť, že Národná rada SR pri schvaľovaní konečnej verzie novely zákona o daniach z príjmov zohľadní všetky relevantné odborné argumenty a sprístupní dobrovoľné dôchodkové sporenie v treťom pilieri aj prostredníctvom obchodníkov s cennými papiermi a správcovských spoločností. Výsledkom takéhoto kroku bude nielen zrovnoprávnenie všetkých foriem dôchodkového sporenia prostredníctvom všetkých typov finančných inštitúcií v rámci tretieho piliera, ale najmä rozšírenie škály produktov tohto piliera a podpora konkurenčného prostredia. To bude nesporne na prospech všetkých klientov -- občanov SR zapojených do dôchodkového sporenia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 17:10