Volatilita menových kurzov neustále roztvára pomyselné cenové nožnice luxusného tovaru v Európe a v Ázii. Rozdiel v cenách luxusných kabeliek, hodiniek a šperkov na týchto dvoch kontinentoch je so slabnúcim eurom najväčší za posledné tri roky. Slabšia európska mena tak luxusným značkám zásadne narušuje globálnu cenovú stratégiu.
Neustále sa zväčšujúca cenová medzera je nočnou morou napríklad pre hodinárov ako Patek Philippe alebo módny dom Chanel. Nielen tieto luxusné značky sa rozhodli radšej riskovať, že nahnevajú svojich zákazníkov častejšími zmenami cien v snahe obmedziť druhotný čierny trh. Ten v dôsledku niekedy až neuveriteľných rozdielov v cenách luxusného tovaru naprieč kontinentmi doslova rozkvitol.
Čierny obchod
Menové výkyvy viedli k tomu, že zákazník z Číny mohol ušetriť na nákupe luxusného tovaru až približne 39 percent a aj viac, ak sa namiesto nákupov doma rozhodol zaletieť si do Paríža. V minulom roku pritom táto úspora podľa analytikov Bernstein predstavovala "len" 26 percent. Narastajúce rozdiely v cenách a kvitnúci sekundárny trh viedli veľa značiek k úpravám cenovej stratégie. Zatiaľ čo niektoré sa rozhodli ísť cestou zlacňovania tovaru v Ázii, väčšina v záujme aproximácie cien prikročila zároveň k zdražovaniu na európskom trhu.
Hoci možnosť väčších úspor by bola nespornou výhodou pre spotrebiteľa mnohých druhov luxusného tovaru, v luxusnom odvetví podobná možnosť ušetriť predstavuje riziko znehodnotenia značky. Ďalším problémom je podľa analytikov Bernstein fakt, že ak spoločnosť ceny kvôli výkyvom menových kurzov zvýši, zákazník je spokojný, pretože tovar kúpil ešte pred cenovým navýšením. Ak, ale z rovnakého dôvodu cenu značka zníži, spotrebiteľ sa môže cítiť oklamaný, pretože produkt kúpil zbytočne draho.
Rozdiel v cenách luxusného tovaru na starom kontinente a v Ázii nie je pritom žiadnou novinkou. Luxusné produkty boli vždy lacnejšie v Európe ako v krajinách ako je napríklad Čína, kde dovozná daň cenu týchto produktov zvyšuje. Volatilita devízových trhov z poslednej doby cenové rozdiely výrazne zhoršila. Krásnym príkladom je cena kabelky Louis Vuitton Speedy 30, tá totiž podľa Bernstein stojí v Číne o 61 percent viac ako v západnej Európe.
Francúzsko lacnejšie ako Čína
Vo všeobecnosti boli luxusné kabelky v marci tohto roka v priemere vo Francúzsku lacnejšie o 45 percent ako v Číne. V minulom roku sa pritom jednalo o rozdiel vo výške 31 percent. Medzi luxusnými hodinkami potom tento rozdiel v cenách predstavoval v priemere 33 percent oproti 21 percentám v predchádzajúcom roku. V marci tiež euro spadlo voči doláru blízko dvanásťročného minima v nadväznosti na program kvantitatívneho uvoľňovania Európskej centrálnej banky vo výške 1,1 miliardy eur.
V stredu po zverejnení výsledkov oznámil znižovanie cien v Číne a v Hongkongu a naopak ich zvyšovania v Európe aj módny dom Burberry. Zdôvodnil to nedávnu kolísavosťou menových kurzov, ktorá bola o niečo extrémnejšia ako zvyčajne. Nasledoval tak ďalšie značky naprieč sektorom luxusu, ktoré k úpravám cenovej stratégii prikročili už skôr. Napríklad módny dom Chanel znížil ceny v Číne už v apríli o 20 percent a naopak ceny o 20 percent zvýšil tam, kde sa jeho produkty predávajú v eurách. Švajčiarskej luxusné značky ako je Patek Philippe boli naopak do značnej miery ovplyvnené náhlim januárovým posilnením kurzu švajčiarskeho franku.