Kúpou aplikácie WhatsApp potvrdil Mark Zuckerberg, že buduje komunikačnú platformu, nie "len" sociálnu sieť. Jeho Facebook je definitívne jedným z najsilnejších hráčov v mobilnom svete a vyzývateľom tradičných operátorov.
Operátori sa stále snažia o vlastné internetové aplikácie a stále sa im to nedarí. A na rozdiel od nás sa im to ani nikdy nepodarí. Talmon Marco, zakladateľ a šéf populárnej aplikácie na volanie a posielanie správ Vıber, si na minuloročnom svetovom mobilnom kongrese nebral s okolostojacimi šéfmi najväčších telekomunikačných skupín žiadne servítky. V pondelok mu dala za pravdu japonská internetová skupina Rakuten, keď od neho Vıber kúpila za 900 miliónov dolárov. A po tomto týždni bude operátoov naozaj bolieť hlava.
Až budúci pondelok o šiestej večer vystúpi na rovnakom pódiu v barcelonskom kongresovom centre Mark Zuckerberg, bude vďaka akvizícii WhatsApp hovoriť za najväčšieho operátora na svete. Aspoň čo sa týka textových správ. Cez aplikáciu, za ktorú Facebook zaplatí sumu zodpovedajúcu tretine českého štátneho rozpočtu, ľudia pošlú už rovnaké množstvo správ, ako všetci operátori dohromady prenesú SMS. Viac než 15 miliárd denne.
Práve strata príjmov z SMS je pre operátorov veľká rana a dlhodobo dôvod, prečo nemajú internetové firmy ako Vıber a WhatsApp práve v láske. "Váš obchodný model je: vy investujte, my zhrabne zisk," zhrnul to vlani vtedajší šéf Deutsche Telekom René Obermann. Práve volanie a správy cez internet prinútili operátorov odpovedať zavedením neobmedzených taríf a snahou preniesť ťažisko príjmov do mobilného pripojenia k internetu.
A Facebook im v tom bol doteraz jedným z hlavných spojencov - vďaka jeho obľube sa darilo čoraz viac ľudí presvedčiť, aby si internet v mobile zaplatili. Napríklad česká Telefónica zaviedla osobitnú tarifu len pre pripojenie na najväčšiu svetovú sociálnu sieť. Lenže tá sa im teraz stala jedným z hlavných konkurentov. Ako poznamenal analytik Dean Bubbley, "spôsobí to trochu šok medzi operátormi, ktorí majú Facebook radi, ale zároveň sledujú, ako im WhatsApp vymazal príjmy z SMS".
Jahody v čokoláde za 19 miliárd
Zuckerberg oboch zakladateľov WhatsApp dlho pozná. S jedným z nich, pôvodom Ukrajincom Janom Koumom sa prvýkrát stretli na hodinu a pol trvajúcej káve na jar 2012 a správy o pytačkách presiakli na jeseň toho istého roku. Aktuálna dohoda ale padla v rekordnom čase počas minulého týždňa. Na večeru 9. februára dostal Koum formálnu ponuku. Vzal si niekoľko dní na rozmyslenie a navštívil Zuckerberga nečakane doma, keď večeral s manželkou Priscillou Chan. Následne spolu obaja muži zjedli jej valentínsku bonboniéru z jahôd zaliatych čokoládou a dohodli šiesty najväčší technologický obchod histórie.
Základná otázka, ktorá sa preháňa hlavou väčšine internetu a aj analytikom na včerajšom konferenčnom rozhovore s vedením Facebooku, ale znie, čo bude s WhatsApp ďalej, a hlavne či má vôbec cenu 19 miliárd dolárov? Teda viac, než je dnes hodnota Sony. Alebo ako v narážke na nedávnu akvizíciu start-upu Nest Googlom poznamenal ekonóm Joshua Gans: "To je naozaj veľa termostatov."
Astronomická suma zodpovedá dvom tretinám trhovej kapitalizácie Twitteru. Na druhú stranu má WhatsApp dvakrát toľko aktívnych užívateľov. Facebook si k svojej jeden a štvrť miliarde môže pridať ďalších takmer pol miliardy ľudí a vraj má s miliónom nových užívateľov denne WhatsApp nakročené k vlastnej miliarde. Aj keď mnohé z nich sa budú pri používaní služieb prekrývať. Finančný riaditeľ Facebooku Dávid Ebersmann tiež povedal analytikom, že užívatelia pre nich boli hlavné pri stanovení kúpnej ceny.
V prepočte na jedného užívateľa WhatsApp vychádza suma na približne 40 dolárov. Microsoft v porovnaní s tým zaplatil za jedného užívateľa pri 8,5 miliardovej akvizícii Skypu o desať dolárov viac. Lenže Skype už mal vtedy miliardu dolárov príjmov a predovšetkým Facebook dnes na jednom svojom užívateľovi zarobí ročne len niečo málo cez šesť dolárov, a to predovšetkým na reklame. WhatsApp je po uplynutí skúšobnej verzie platená aplikácia, čo Facebook nikdy neponúkal.
Podľa Zuckerberga ale nie je reklama "vhodný spôsob, ako zarábať na komunikačných aplikáciách", a WhatsApp má tiež zatiaľ zostať samostatný, podobne ako vlani kúpený Instagram. Ebersmann zdôraznil, že na 1,5 miliardy chytrých telefónov je písanie správ hlavnou činnosťou a SMS stále operátorom vynášajú 100 miliárd dolárov ročne. "Je to hodnotná služba a ľudia sú za ňu ochotní platiť," povedal.
Facebook ako komunikačná sieť
Podľa niektorých analytikov platí Facebook za to, že - na rozdiel od Googlu, Applu a Microsoftu - nemá vlastný operačný systém. Snažia sa preto ponúkať základné služby a aplikácie naprieč všetkými platformami. Jeho aplikácie Phone ako akási nadstavba na Android neuspela, akvizície Instagramu alebo práve WhatsAppu majú portfólio vhodne rozšíriť.
Zuckerbergova snaha zacieliť na mobilný a komunikačný biznis je ale dlhodobá. Pri nedávnom desaťročnom výročí firmy formuloval svoju víziu tak, že chce "pomôcť prepojiť celý svet". Preslávil sa tiež niekoľkými nie práve úspešnými službami, kedy dokonca vyhlásil, že posielanie facebookových správ "nahradí e-mail".
Facebook sám pritom už komunikačnou platformou svojho druhu vlastne dávno je. Ľudia komunikujú statusmi, komentármi, zdieľaním článkov, obrázkov, hudbou a videami. Na chat zase používajú Messenger, ktorý by aj ako aplikácia mal zatiaľ zostať oddelený od WhatsApp, ktorý tak dobre zapadne do Zuckerbergovho komunikačného portfólia. Vďaka sedemdesiatpercentnej vernosti užívateľov, ktorí aplikáciu používajú každý deň, ešte zvýši spätosť s mobilmi, na ktorých má Facebook 945 miliónov užívateľov a viac ako polovicu príjmov. Navyše sa integruje do systému telefónu aj s kontaktmi na všetkých "priateľov".
Ak navyše WhatsApp prinesie ďalší zdroj príjmov vedľa reklamy, na ktorej je dnes firma závislá, rozhodne to nebude vadiť. Facebook Messenger navyše dávno ponúka aj volania, ktoré môže rýchlo ponúknuť aj WhatsApp, a s rozvojom pokrytie rýchlych dátových sietí 4G/LTE mu nič nebráni odhryznúť ďalší kus zo zužujúceho sa operátorského koláča. Podobné služby už ponúkajú aj ostatní internetoví konkurenti, Facebook im ale s WhatsApp v tejto oblasti výrazne utiekol a stal sa hlavným konkurentom tradičných telekomunikačných firiem.