Americký technologický gigant Apple sa vďaka zakladateľovi Stevovi Jobsovi stal najcennejšou firmou na svete. Keď Jobs pred tromi rokmi zomrel, zmenilo sa aj vnímanie Applu. Ľudia firme vyčítajú, že chýbajú dychberúce inovácie a radikálne revolučné produkty. Odváži sa Apple robiť chyby, alebo zostane pri tom, čo má isté?
„Nasledujte svoje srdce a svoju intuíciu. Tie už nejakým spôsobom vedia, čo je najlepší krok. Na ničom inom nezáleží." Takéto frázy znejú ako vytrhnuté z druhoradej príručky „pomôž si sám". Lenže keď ich k študentom Stanfordskej Univerzity predniesol v roku 2005 Steve Jobs, nezneli ako prázdne frázy.
Každý v publiku vedel, že pred nimi stojí človek, ktorý presadil svoju predstavu na poli osobných počítačov i mobilnej hudby. Názory na zakladateľa a dlhoročného šéfa firmy Apple sa rôznia, ale jednu vec mu neupiera nikto: Jobs bol tvrdohlavý, riadil sa svojou intuíciou a – ako už motto firmy Apple napovedalo - myslel inak.
Prečítajte si aj: Je to vonku. Apple ukázal dva nové iPhony a hodinky
Päť dôvodov, prečo by nás (ne)mali zaujímať novinky od Apple
O tri roky neskôr potom Jobs spustil tabletovú lavínu. Málokto vie, že iPad bol vlastne hotový skôr ako iPhone, ale Jobs usúdil, že lepšie je začať telefónom a vstúpiť tak na úplne nový trh. Rozprúdil tým vznik aplikácií pre nový operačný systém iOS a tablety Apple už potom o tri roky neskôr mali dostatok aplikácií pre hladký rozjazd.
Apple v tieni kultu Steva Jobsa
Nemožno samozrejme objektívne povedať, že by tieto úspechy patrili len a len Jobsovi. Naopak, jeho vízie museli na svet priviesť inžinieri, dizajnéri a programátori – Jobs nebol ani jedným z toho. Ale jeho nadšenie, ktoré „ohýbal realitu“, bolo nákazlivé a dávalo celým tímom pocit, že tvorí budúcnosť. Jobs bol svojím spôsobom šialenec, ktorý dokázal svoje šialenstvo veľmi cieľavedome nasmerovať a uchvátiť tak nielen svojich podriadených, ale aj masy zákazníkov.
"Nech žijú šialenci. Rebeli. Buriči. Tí, ktorí myslia inak. Tam, kde ostatní vidia šialenca, my vidíme génia. Pretože ľudia, ktorí sú dosť šialení na to, aby si mysleli, že zmenia svet, sú tí, ktorí ho skutočne zmenia." (Výňatok z Jobsovej obľúbenej reklamy Think Different z roku 1997).
Zakladateľ Apple Steve Jobs. Snímka: TASR/AP
Keď Jobs po svojom návrate do Apple v roku 1997 razantne zjednodušil ponuku počítačov, bolo to z pohľadu manažmentu firmy šialené. A geniálne. Potom, čo Jobsovi niekoľko dní vysvetľovali dôvody pre to, prečo Apple v roku 1997 vyrába mnoho desiatok rôznych variantov počítačov, vstal a povedal:
"Dosť. To je šialené. Potrebujeme štyri produkty, nič viac. Prenosné a stolné počítače, pre spotrebiteľov a profesionálov . Štyri produkty.“ Celá miestnosť stíchla. Riskantný krok, ktorý sa vyplatil. Dovtedy sa nikto neodvážil tak brutálne zrezať neprehľadnú ponuku. Dodnes je to najvýstižnejší popis stratégie Apple.
Od Jobsovej smrti ale Apple čelí vytrvalej kritike, ktorá sa dá zhrnúť jednoducho: „nepredstavuje nič nové, len vylepšuje to, čo zanechal Jobs.“ A to je nebezpečný obraz, ktorý - bez ohľadu na jeho faktickú relevantnosť - významne ovplyvňuje vnímanie firmy Apple.
Traja muži, ktorým Jobs odovzdal Apple
Kult Jobsovej osobnosti pomohol firme Apple nielen vnútorne, ale aj navonok. Showman Jobs mohol prísť na pódium prakticky s čímkoľvek, čo má na sebe logo nakusnutého jablka, a vzbudil búrlivý potlesk. Možno aj preto, že všetci vedeli, že tento šialenec-génius by neprišiel s ničím, čo by nespĺňalo jeho nezmyselne prísne nároky na precíznosť a jednoduchosť použitia.
Nevýhodou tohto kultového prístupu však bol Jobsov tieň, do ktorého zapadli ostatní dôležití ľudia Applu.
• Tim Cook - schopný obchodník, ktorý umožnil prerod firmy Apple z výrobcu počítačov na impérium rozkročené cez tri odvetvia.
• Phil Shiller, marketingový mág, ktorý urobil značku Apple rozpoznateľnou a ikonickou.
• A samozrejme Jonathan Ive, Jobsov obľúbenec, dvorný dizajnér, ktorý spolu s Jobsom tvoril tvár aj ideový základ platforiem iPhone a iPad.
Steve Jobs medzi nich rozdelil svoje kráľovstvo. Ale urobil to neskoro. Technický svet si zvykol na Apple, ktorý myslí inak. Zákazníci prijali príbeh, ktorý im Apple ponúkal: myslíme inak, pretože náš šéf a vodca, vizionár a génius, vidí do budúcnosti. A ak nevidí do budúcnosti, tak ju prinajmenšom vytvára.
Najbohatšia spoločnosť bez šialenca za volantom
Jobs urobil z Applu najcennejšiu firmu na svete, merané cenou akcií aj čo do zákazníckeho vnímania značky. Na jeho pokračovateľovi je teraz ťažká úloha - udržať toto dominantné postavenie a pritom zachovať povesť spoločnosti ako firmy, ktorá sa odvážne púšťa tam, kam sa doteraz nikto nevydal. Firmy, ktorá otvára masám ľudí úplne nové kategórie a oblasti.
Lenže radikálne inovácie potrebujú šialenca, nie zodpovedného správcu, ktorý sa riadi prognózami a prieskumami trhu. Steve Jobs si občas vypožičal citát nesprávne pripisovaný Henrymu Fordovi, výrobcovi prvých automobilov: „Keby som sa zákazníkov spýtal, čo chcú, povedali by: Rýchlejšieho koňa." Jobs sa zákazníkov nepýtal. Nepýtal sa ani programátorov alebo konštruktérov. Vedel, čo majú ľudia používať, a tak im to priniesol, aj keď neodpovedal na dopyt.
Žiadne bezprostredné nebezpečenstvo zatiaľ spoločnosti nehrozí. Apple bude veľmi úspešný aj ďalších päť alebo aj desať rokov - iPhone a iPad v kombinácii s ekosystémom iTunes sú stávka na istotu. Každý rok môžu byť trochu lepší, väčší, menší, rýchlejší. Prídu nové služby a stovky nových funkcií.
Spoločnosť Apple tiež hromadí hotovosť. V tomto roku má na konte približne 160 miliárd dolárov v hotovosti, čo je dvojnásobok sumy, ktorú má k dispozícii americká vláda. Keby sa rozhodol nakupovať a vyvíjať, mohol by sa pustiť takmer do čohokoľvek, čo sa mu zachce.
Súčasný šéf Apple Tim Cook. Snímka: Reuters
Apple sa teda môže – podobne ako Google - pustiť doslova do ktorejkoľvek oblasti. Či už formou akvizície, alebo vlastného vývoja. Prostriedkov na to má dosť. Ale za volantom je zodpovedný správca, nie vizionár-šialenec.
Nevieme, čo by urobil Jobs, keby videl Apple dnes. Možno by urobil na tabuľu čiaru. Alebo by tajnému tímu zadal úlohu, ktorý nemá nič spoločné s tým, čo Apple robí dnes. Niektorí fanúšikovia sa napokon aj tri roky po smrti Jobsa spoliehajú na to, že sa konečne objavia nejaký tajný projekt, ktorý uviedol do chodu ešte génius zakladateľ. Čo je asi najlepšia ukážka toho, kde sa Apple teraz nachádza.
Apple sa môže zachovať ako Microsoft po roku 2000 – využiť svoju dominanciu na trhu a udržať ju čo najdlhšie. Robiť bezpečné rozhodnutia a držať sa toho, čo už má isté. Ale história nás učí, že takéto rozhodnutie pre Apple nedopadá dobre. Ak si chce Apple udržať obraz spoločnosti, ktorá robí veci inak, musí sa pripraviť na poriadnu dávku chýb. A potom je, po vzore Jobsa, s úsmevom zmiesť zo stola a prekvapiť niečím, čo navzdory očakávaniam vyjde.
zdroj: idnes.cz
Apple v roku 2011 Keď 24. augusta 2011 Steve Jobs odišiel z Apple, bola firma v najlepšej pozícii. • 75% - podiel iPadu na trhu s tabletmi Všetky tieto podiely odvtedy klesli, čo sa napokon očakávalo. Apple - Od roku 2000 však Apple pod Jobsovým vedením vždy prichádzal s novými a novými kategóriami, ktoré definoval a ovládol. |