StoryEditor

Divný kapitalizmus: Vlakom zadarmo, autobusom za peniaze

18.11.2014, 11:23

Náhoda tak chcela, aby sa v rovnakom čase zrazili dve dopĺňajúce sa absurdné situácie zo slovenskej verejnej dopravy.

V pondelok nabiehajú vlaky „zadarmo“. O škodlivosti tohto opatrenia sa toho popísalo dosť, INESS sa mu venoval napríklad v článku Drahé vlaky zadarmo.

Tou druhou udalosťou je až smiešna úpornosť, akou sa niektoré samosprávne kraje bránia vstupu nových autobusových dopravcov na slovenský trh. Konkrétne sa jedná o žlté autobusy Student Agency. Tie sme u nás dosiaľ poznali len z medzištátnej prepravy, no firma chce expandovať aj na vnútroštátny trh. Konkrétne by s a malo jednať o linky z Bratislavy do Nitry a do Banskej Bystrice. Uvádzacie ceny sú dve eurá do Nitry, päť do Bystrice. Skvelé, nie?

Nie. Mesto Nitra totiž na VÚC zablokovalo vydanie licencie. Prečo? Vraj tieto linky sú už dostatočne pokryté. Rozumej – konkurencii sa to nehodí. Vedia totiž, že vysoko efektívny dopravca so spokojnými zákazníkmi by bol pre nich veľmi tvrdý oriešok.

Normálneho človeka v prvom rade napadne, načo potrebuje autobusový dopravca nejakú špeciálnu licenciu, pokiaľ jazdí sa svoje a nie za dotácie? A nielen to, on potrebuje licenciu od všetkých VÚC cez ktoré len prechádza, hoci v nich nestojí. Aký to má zmysel? Samozrejme že nijaký, okrem toho, že úradníci musia ospravedlniť svoju z daní živenú existenciu. A keďže tu máme ten 17. november, povedzme to naplno – akákoľvek právomoc rozhodovať o bytí a nebytí podnikateľa vydávaním licencií má v sebe prísľub potenciálneho bakšišu.

Vo viacerých komentároch pod článkami sa objavilo obvinenie z „dumpingu.“ Vraj dopravca nízkymi cenami zlikviduje konkurenciu a potom cenu nasadí vyššie.

To je nezmysel. Za prvé, eliminovanie autobusovej konkurencie neeliminuje iné módy prepravy (vlaky, autá, zdieľané autá) či alternatívne správanie (obmedzenie cestovania). O tom svedčia priaznivé ceny lístkov aj na tých trasách v Českej republike, kde žlté autobusy už získali dominanciu. Za druhé, samotná existencia Student Agency (či firiem ako Megabus, MeinFernbus, PolskiBus, alebo hoci aj Martinská strela...) je skvelým dôkazom toho, že inovatívny a efektívny nováčik si dokáže poradiť aj so zavedenými monopolmi a oligopolmi.

Spomeňte si na túto situáciu, keď budete niekoho počúvať, ako sa sťažuje na „kapitalizmus“.

Článok bol zverejnený na INESS.sk

01 - Modified: 2006-12-27 15:41:00 - Feat.: 0 - Title: V Moldave nad Bodvou pribudla nová hala so syntetickým klziskom
01 - Modified: 2024-11-20 08:35:09 - Feat.: - Title: Dopravný podnik Bratislava vyhodnotil súťaž na dodávateľa 110 autobusov na dieslový pohon 02 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy 03 - Modified: 2024-10-14 13:54:14 - Feat.: - Title: Minister Ráž: Stanica v Stupave by v budúcnosti mala slúžiť ako zázemie pre vlaky 04 - Modified: 2024-10-07 13:15:33 - Feat.: - Title: Po vyše 50-tich rokoch opúšťajú ZSSK rušne prezývané Gorily 05 - Modified: 2024-10-01 13:40:06 - Feat.: - Title: Prebehlík z KĽDR ukradol v Južnej Kórei autobus v snahe vrátiť sa do vlasti, utiekol pred desiatimi rokmi
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 12:25