StoryEditor

Divný kapitalizmus: Vlakom zadarmo, autobusom za peniaze

18.11.2014, 11:23

Náhoda tak chcela, aby sa v rovnakom čase zrazili dve dopĺňajúce sa absurdné situácie zo slovenskej verejnej dopravy.

V pondelok nabiehajú vlaky „zadarmo“. O škodlivosti tohto opatrenia sa toho popísalo dosť, INESS sa mu venoval napríklad v článku Drahé vlaky zadarmo.

Tou druhou udalosťou je až smiešna úpornosť, akou sa niektoré samosprávne kraje bránia vstupu nových autobusových dopravcov na slovenský trh. Konkrétne sa jedná o žlté autobusy Student Agency. Tie sme u nás dosiaľ poznali len z medzištátnej prepravy, no firma chce expandovať aj na vnútroštátny trh. Konkrétne by s a malo jednať o linky z Bratislavy do Nitry a do Banskej Bystrice. Uvádzacie ceny sú dve eurá do Nitry, päť do Bystrice. Skvelé, nie?

Nie. Mesto Nitra totiž na VÚC zablokovalo vydanie licencie. Prečo? Vraj tieto linky sú už dostatočne pokryté. Rozumej – konkurencii sa to nehodí. Vedia totiž, že vysoko efektívny dopravca so spokojnými zákazníkmi by bol pre nich veľmi tvrdý oriešok.

Normálneho človeka v prvom rade napadne, načo potrebuje autobusový dopravca nejakú špeciálnu licenciu, pokiaľ jazdí sa svoje a nie za dotácie? A nielen to, on potrebuje licenciu od všetkých VÚC cez ktoré len prechádza, hoci v nich nestojí. Aký to má zmysel? Samozrejme že nijaký, okrem toho, že úradníci musia ospravedlniť svoju z daní živenú existenciu. A keďže tu máme ten 17. november, povedzme to naplno – akákoľvek právomoc rozhodovať o bytí a nebytí podnikateľa vydávaním licencií má v sebe prísľub potenciálneho bakšišu.

Vo viacerých komentároch pod článkami sa objavilo obvinenie z „dumpingu.“ Vraj dopravca nízkymi cenami zlikviduje konkurenciu a potom cenu nasadí vyššie.

To je nezmysel. Za prvé, eliminovanie autobusovej konkurencie neeliminuje iné módy prepravy (vlaky, autá, zdieľané autá) či alternatívne správanie (obmedzenie cestovania). O tom svedčia priaznivé ceny lístkov aj na tých trasách v Českej republike, kde žlté autobusy už získali dominanciu. Za druhé, samotná existencia Student Agency (či firiem ako Megabus, MeinFernbus, PolskiBus, alebo hoci aj Martinská strela...) je skvelým dôkazom toho, že inovatívny a efektívny nováčik si dokáže poradiť aj so zavedenými monopolmi a oligopolmi.

Spomeňte si na túto situáciu, keď budete niekoho počúvať, ako sa sťažuje na „kapitalizmus“.

Článok bol zverejnený na INESS.sk

01 - Modified: 2006-12-27 15:41:00 - Feat.: 0 - Title: V Moldave nad Bodvou pribudla nová hala so syntetickým klziskom
01 - Modified: 2024-12-20 10:50:18 - Feat.: - Title: Masívne opravy na tratiach prinášajú ovocie, hlásia železnice. Riaditeľ hovorí o historickom kroku vpred 02 - Modified: 2024-12-16 14:54:08 - Feat.: - Title: Na trase Paríž-Berlín spustili priame vysokorýchlostné železničné spojenie, vlak zvládne trasu za osem hodín 03 - Modified: 2024-12-13 09:28:18 - Feat.: - Title: Cestovanie vlakom zadarmo bude stáť policajta 20 eur ročne, oznámil Šutaj Eštok. Má to však jednu podmienku 04 - Modified: 2024-12-10 15:20:46 - Feat.: - Title: Zmena cestovného poriadku čaká od 15. decembra aj autobusovú dopravu 05 - Modified: 2024-12-05 10:57:28 - Feat.: - Title: O približne dva týždne sa Slováci začnú presúvať kvôli Vianociam. ZSSK stále neuverejnila spoje, lístky na vlak sa nedajú kúpiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2024 11:00