StoryEditor

Fiat zacítil krv zraneného VW. Vypukne v Európe cenová vojna? (komentár)

06.10.2015, 10:28
Kauza Volkswagen nekončí.

Naopak, zdá sa, že má nové epizódy, ktoré môžu mať aj veľmi zaujímavé konzekvencie pre spotrebiteľov. Konkurenčná automobilka Fiat-Chrysler zacítila krv raneného zvieraťa a pripravila vraj v Taliansku na majiteľov koncernových vozidiel VW atraktívnu ponuku cielených zliav na svoje vozidlá vo výške 500 až 1500 euro - ak sa vzdajú svojho nemeckého vozidla (v prospech nového talianskeho).

Nová vojna

Ponechajme teraz bokom pikantné záležitosť, že to bol práve šéf Fiatu Sergio Machionne, ktorý v pred pár rokmi obvinil VW z toho, že svojou cenovou politikou rozpútal vnútri sektora krvavý kúpeľ. Venujme sa inému fenoménu, ktorým môže byť začiatok novej cenovej vojny medzi výrobcami automobilov.

Nie je síce nikde napísané, že šrotovné, ktoré Fiat za podvodné vozy VW zákazníkom ponúkal, musí nutne vyvolať cenovú reakciu konkurencie. VW sa jej ale minimálne bude musieť venovať a možno si predstaviť rôzne scenáre, pričom ten extrémny znie: výmena starého "dymiaceho" výrobku za nový ekologicky nezávadný. Už počas tohto týždňa sa pritom možno dozvieme, aké riešenie dieselového problému vedenia VW zvolí, ale len pre predstavu v Európe ide údajne o 8 miliónov vozov a zvažované náklady (napravenie podvodu) na jeden voz zahrňuje od 20 do 10 000 eur.

Významné dopady

Mikroekonomicky vzaté, nie je pre spotrebiteľa nič lepšie ako poriadne krvavá cenová vojna. Z druhej strany pre výrobcu to môže byť pohroma, o čom by mohli rozprávať napríklad také americké aerolinky, u ktorých sú cenové strety na dennom poriadku. Avšak aj makroekonomicky môže mať silný cenový stret významné dôsledky - najmä ak ide o veľký sektor ekonomiky.

Auto si človek síce nekupuje každý deň, ale aj tak v spotrebiteľskom koši domácností v eurozóne predstavujú výdavky na automobily v priemere viac ako 3 percentá. To sa môže zdať ako pomerne malý podiel, ale zľava na nové auto nižšej triedy - ako je Fiat - vo výške 500 až 1500 eur je na druhú stranu pomerne výrazná. V makroekonomickej praxi by potom cenová vojna na poli predaja automobilov mohla ďalej prehĺbiť dezinflačné tlaky v eurozóne a to by nebolo práve príjemné v situácii, keď inflácia tu spadla späť na nulu ...

Región

Včerajšej seansy patrila na regionálnych forexových trhoch k tým pokojnejším a meny sa hýbali len málo.

Dnešok môže byť zaujímavejšie, a to najmä vďaka zasadnutiu poľskej centrálnej banky. Očakávame, že ponechá sadzby bezo zmeny. Aj keď ochota ďalej znižovať sadzby je medzi členmi Výboru pre menovú politiku (RPP) malá, tak slabšie ekonomické čísla z poslednej doby môže tlmiť jastrabovité chúťky niektorých členov RPP. So stabilnými sadzbami počítame aj vo zvyšku roka. Okrem ekonomickej situácie tomuto scenáru nahráva aj fakt, že RPP prejde na začiatku roka výraznú personálne obmenou.

Dlhopisy

Výnosy nemeckých dlhopisov išli včera nahor o 4 bps a je zrejmé, že sa im nechce naspäť pod 0,5 percenta (na 10tich rokoch). Je to čiastočne vďaka pozitívnej reakcii akciových trhov na piatkové zlé čísla z amerického trhu práce - tie si prekladajú ako záruku, že sa Fed nebude v najbližšej dobe sadzbami nikam ponáhľať. Takáto predstava síce drží pri zemi krátke výnosy, nie však dlhé. Výnosom nemeckých tiež pomohol nahor pomerne slušný výsledok augustového maloobchodu v eurozóne (+2,3 percentá).

V tomto týždni je dôležité ďalšie vystúpenie centrálnych bankárov z Fedu (predovšetkým Williams a Bullard) a následne zápis z posledného zasadnutia - mal by ukázať, ako blízko bol septembrový rast sadzieb. Po slabých payrolls ale pravdepodobne žiadny prejav ani zápis nezmení skeptický pohľad trhov na rast amerických sadzieb.

Komodity

Rast cien benzínu v USA včera podporili ceny ropy, ktoré vzrástli o 2,3 percenta. Správy o chystanom stretnutí saudskoarabských a ruských predstaviteľov (na konci októbra pred zasadnutím OPECu) síce na cenu ropy mohli včera mať vplyv, avšak zásadnejšie novinky od nich nečakáme. Dnes ráno sa cena ropy pohybuje okolo 49,50 USD / barel.

Ceny základných kovov sa včera pohybovali rôzne. Cene medi, ktorá rástla asi o percento a pol, mohli pomôcť aj komentáre šéfa spoločnosti Glencore o plánovanom obmedzení produkcie.

Komentár bol zverejnený na webe patria.cz

01 - Modified: 2007-10-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Mesto nemeria ľudí rovnakým metrom
01 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 02 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 03 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 04 - Modified: 2024-10-30 19:48:45 - Feat.: - Title: Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname 05 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 21:43