Jednou z najočakávanejších udalostí roku 2014 je nepochybne aj primárny úpis akcií čínskej internetovej spoločnosti Alibaba. Rokovania o vstupe na burzu v Hong Kongu síce skrachovali ešte v septembri minulého roku, no nie je vylúčené, že v prípade pretrvávajúcich nezhôd uvedie spoločnosť svoje akcie na burze v USA. Dôvodom konfliktu s miestnymi regulátormi je postoj hongkongskej burzy k žiadosti o udelenie výnimky, na základe ktorej by mohli súčasní partneri na čele so zakladateľom spoločnosti, čínskym miliardárom Jackom Ma, nominovať väčšinu členov predstavenstva, aj keď ich podiel v spoločnosti je približne iba 10%. Tým chcú garantovať zachovanie dlhodobej vízie spoločnosti a znemožnenie prevzatia kontroly, resp. ovplyvňovanie smerovania aktivistickými investormi a hedžovými fondmi. Americký NASDAQ aj NYSE sa už ale stihli vyjadriť, že by s takouto podmienkou problém nemali.
Podľa odhadov maklérskych spoločností a investičných bánk predstavuje hodnota Alibaby približne 153 miliárd dolárov. Optimistickejšie odhady ale, aj na základe posledných kvartálnych výsledkov, odhadujú hodnotu spoločnosti pri IPO až na 190 miliárd dolárov. Pri takomto ocenení by bola Alibaba po Google celosvetovo druhou najväčšou internetovou spoločnosťou, pričom by za sebou nechala Amazon (súčasná trhová kapitalizácia cca 162 mld. USD) aj Facebook (súčasná trhová kapitalizácia cca 165 mld. USD). Alibaba býva zvyčajne porovnávaná práve s americkým Amazonom, aj keď ich podnikanie je do značnej miery odlišné. Kým Amazon pôsobí ako predajca tovaru koncovým zákazníkom a aj ako tvorca trhu medzi nezávislými predajcami a zákazníkmi, drvivú väčšinu zisku Alibaby naopak tvorí príjem z reklamy. Pre čínskych podnikateľov totiž prezentácia svojho tovaru cez Alibabu predstavuje jeden z hlavných spôsobov prilákania zákazníkov. Aj napriek nákladom na inzerciu je založenie a prevádzkovanie internetového podnikania oproti klasickým kamenných obchodom podstatne jednoduchšie a lacnejšie.
Veľký podiel v Alibabe držala donedávna aj americká spoločnosť Yahoo, ktorá za 40% podiel zaplatila ešte v roku 2005 jednu miliardu dolárov. V minulom roku sa ale po dlhých rokovaniach dohodla s vedením Alibaby na spätnom odpredaji časti akcií – za približne polovicu akcií získala spoločnosť Yahoo až 7,1 miliardy dolárov. Veľkú časť zisku z predaja akcií následne využila na masívny odkup vlastných akcií, čo výrazne napomohlo cene jej akcií, ktoré v minulom roku posilnili o viac ako 100%. Aktuálna hodnota zostávajúceho 24% podielu sa síce nedá presne vyčísliť, no pri ocenení Alibaby na 190 mld. USD by mal jej 24% podiel vyššiu hodnotu ako je v súčasnosti trhová kapitalizácia celej spoločnosti Yahoo. Na uvedenie akcií Alibaby na burzu sa tak majú dôvod tešiť nielen investori, ktorí chcú získať prístup na rýchlorastúci čínsky trh, ale aj akcionári spoločnosti Yahoo.
Patria Online
Obchodovanie: www.patria-direct.sk
Spravodajstvo: www.patria.cz