StoryEditor

K úskaliam komerčnej prepravy vojakov

09.03.2003, 23:00

V reakcii na článok Richarda Sťahela si dovolím konštatovať, že autor preukázal dobrú informovanosť v problematike prepráv ozbrojených síl Slovenskej republiky do miest svojho pôsobenia mimo územia Slovenska. Pre úplný a vyčerpávajúci obraz situácie však predsa treba niektoré informácie doplniť a súvislosti vysvetliť.
Záver článku totiž môže vyvolávať vo verejnosti predstavy, že rezort ministerstva obrany pracuje málo pružne až nekoncepčne a s tým nemôžem súhlasiť. Aj preto si dovoľujem niektoré informácie doplniť, pre lepšie vysvetlenie, prečo Slovensko neuvažuje posilniť prepravné kapacity vojenského letectva podľa vzoru Českej republiky či Maďarska.
V prvom rade je potrebné konštatovať, že reforma vzdušných síl bola pripravovaná spolu s expertmi veliteľstiev vzdušných síl NATO. Viackrát bola podrobená náročnému hodnoteniu hodnotiacim tímom Severoatlantickej aliancie. Keďže reforma na jednej strane vyhovuje potrebám obrany Slovenskej republiky a na druhej strane je vyvážená jej ekonomickými možnosťami, vláda Slovenskej republiky ju schválila v Dlhodobom pláne štruktúry a rozvoja ozbrojených síl Slovenskej republiky model 2010. Z neho sa dá vyčítať, že vzdušné sily sa nebudú zaoberať prepravou osôb a techniky na strategické vzdialenosti, a teda nebudú zvyšovať súčasnú prepravnú kapacitu. Z dôvodu obmedzených ekonomických možností štátu sa dokonca neuvažuje ani o obstarávaní nových viacúčelových nadzvukových lietadiel do roku 2010. Rieši sa len modernizácia súčasného leteckého parku deblokáciou dlhu od Ruskej federácie. Pre zabezpečovanie strategickej leteckej prepravy ozbrojených síl Slovenskej republiky sa v rámci prístupového procesu do Severoatlantickej aliancie Slovenská republika rozhodla prijať partnerský cieľ A 4167 I -- Požiadavky na strategickú leteckú dopravu.
V ňom sa zaväzujeme, že do konca roka 2003 zabezpečíme strategické prepravy zmluvnými partnermi. Tuto úlohu pre rezort obrany zabezpečuje Centrum pre koordináciu presunov a dopravy. Okrem súčasných partnerov z krajín bývalej Ruskej federácie sú v štádiu riešenia vojenskí aj civilní prepravcovia z iných, aj členských krajín NATO. Veliteľstvo Severoatlantickej aliancie v súčasnosti rozpracúva Memorandum o porozumení k využívaniu voľných prepravných kapacít s Ruskom a Ukrajinou. Takže aj do budúcnosti sa uvažuje o plnom využívaní týchto kapacít. Aj preto sa v súčasnosti zabezpečuje preprava našich jednotiek do miesta pôsobenia zákonným, teda najefektívnejším spôsobom od prípadu k prípadu.
Autorove úvahy o tom, že Slovensko neuvažuje o nákupe veľkokapacitných dopravných lietadiel, teda sú síce správne, ale nemali by vyznievať ako negatívny jav či nedostatok koncepčného uvažovania. Naopak, súčasné riešenie prepravy ozbrojených síl Slovenskej republiky na veľké vzdialenosti plne zodpovedá potrebám a možnostiam Slovenskej republiky, ale tiež normám NATO a dohodám s alianciou, do ktorej Slovensko v budúcom roku pristúpi.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 22:11