Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže v Brne získal zo správnych konaní poznatky o snahe súťažiteľov s dominantným postavením udržať si svoje silné postavenie na trhu. Nadobudol ich najmä na dynamicky sa rozvíjajúcich segmentoch trhu. Takíto súťažitelia často využívajú praktiky, ktoré sú v rozpore so súťažným právom. Patrí k nim aj poskytovanie vernostných rabatov. V kauze Hoffmann La Roche, ktorú riešil v roku 1979 Európsky súdny dvor, sa konštatovalo, že súťažiteľ s dominantným postavením na trhu zaväzuje svojich odberateľov poskytnutím tzv. vernostných rabatov, čiže, ak mu sľúbia budú u neho prevažne nakupovať. Dojednávanie takýchto rabatov písomne alebo ústne znamená v podstate cenovú diskrimináciu pre odberateľov, ktorí takýto sľub nedali. Pri poskytovaní vernostných rabatov sa obvykle zohľadňuje celkový odber tovarov za predchádzajúce roky. Aplikovali ho napríklad spoločnosti Michelin a Plasteboard.
Ďalším druhom nedovoleného rabatu sú tzv. agregované rabaty. Dodávateľ ho poskytuje vtedy, keď jeho odberateľ nakúpi všetky alebo prevažnú časť druhov výrobkov, ktoré takýto dodávateľ ponúka. Kvôli týmto rabatom je odberateľ rafinovaným a nenásilným spôsobom prinútený odoberať takmer všetko od dominantného dodávateľa. Napríklad inštalatérska firma je nútená kúpiť vane, umývadlá a aj dlaždice. Vernostné rabaty a agregované rabaty, ak sú aplikované dodávateľom v dominantnom postavení, Európska komisia a Európsky súdny dvor kvalifikujú ako porušenie článku č. 82 Zmluvy o Európskych spoločenstvách. V Česku sa to posudzuje ako zneužívanie dominantného postavenia. Dodávatelia obvykle poskytujú tieto druhy rabatov pre perspektívnych odberateľov alebo keď chcú získať späť stratených zákazníkov. Takýto postup aplikoval okrem iných aj Český Telecom. Úrad mu za to nedávno uložil pokutu 81,7 milióna českých korún.
Treba pripomenúť, že existujú rabaty, ktorých aplikácia sa toleruje. Európske súťažné právo povoľuje rabaty, ktoré sa viažu na odobraté množstvo výrobku. Prípustné sú aj rabaty, ktoré závisia od vzdialenosti zákazníka od miesta vyskladnenia tovaru. Dodávateľ s dominantným postavením takisto môže poskytnúť rabat odberateľovi, ktorý platí za tovar v hotovosti. Európska komisia v prípade firmy Coca-cola zistila, že hospodársku súťaž nemôže narušiť poskytovanie rabatu pre odber všetkých veľkostí toho istého výrobku. Platí to i pre situácie, keď odberateľ pripraví pre výrobky dodávateľa promočnú akciu. Je to niečo iné ako pri vernostných či agregovaných rabatoch.
Avšak, ak dodávateľ stavebného materiálu poskytne jednému odberateľovi rabat desať percent a druhému dve percentá, pretože druhý nenakúpil všetky, alebo prevažnú časť druhov výrobkov, už je v rozpore s českým aj komunitárnym súťažným právom. Ale všetko je v poriadku, ak sa výška rabatu viaže na množstvo tovaru či na fakt, že odberateľ platí v hotovosti alebo ak závisí od dopravnej vzdialenosti.
StoryEditor
Rabaty dovolené a nedovolené
Vernostné rabaty a agregované rabaty, ak sú aplikované dodávateľom v dominantnom postavení, Európska komisia a Európsky súdny dvor kvalifikuje ako porušenie článku č. 82 Zmluvy o Európskych spoločenstvách. V Česku sa to posudzuje ako zneužívanie dominantného postavenia.

