StoryEditor

Reforma nad všetkými reformami

12.05.2003, 00:00

Je pochopiteľné, že v tieni navrhovaných zmien v daniach je reforma verejných financií. Nie je taká priehľadná a na prvý pohľad sa nedotýka podnikateľov a občanov tak bezprostredne a očividne, ako dane. To však neznamená, že je menej významná.
Stratégia reformy verejných financií, ktorú vypracovalo ministerstvo financií, nadväzuje na reformný proces, ktorý sa začal po nástupe prvej Dzurindovej vlády. Primeranosť cieľov a úspešnosť postupov ocenil Medzinárodný menový fond pri hodnotení rozpočtovej transparentnosti a Európska únia pri negociáciách kapitol o verejných financiách i akceptáciou Predvstupového ekonomického programu v roku 2001. Dôležitou novelou zákona o rozpočtových pravidlách sa zrušili a do rozpočtových kapitol sa inkorporovali takmer všetky štátne fondy. Prijal sa zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite, ktorý štandardizuje a sprísňuje vynakladanie verejných financií. Ako východisko pre bežné rozpočtové práce a neskôr pre viacročné rozpočty sa pripravuje Strednodobý finančný výhľad. Utesnili sa legislatívne diery pre nekontrolované deficity produkované územnou samosprávou (najmä úvermi a emisiami cenných papierov). V rozpočte na rok 2002 sa začalo s modernou formou programového rozpočtovania, počet takto postavených kapitol sa stále zvyšuje.
Ministerstvo financií je v reformnom období v zvláštnej situácii. V jeho úhrnných bilanciách sa prejavuje efektívnosť hospodárenia vlády i ďalších zložiek verejných financií -- teda aj nehospodárnosť vyplývajúca z nedokonalosti, lajdáckosti, presadzovania skupinových záujmov a ďalších javov -- zdedených i novonadobudnutých. Ministerstvo financií môže reformou verejných financií vytvárať účinné tlaky na rýchlejší a dôslednejší priebeh reforiem v rezortoch, u ďalších správcoch kapitol i ostatných zložkách verejných financií. Tvrdé rozpočtové opatrenia sú len bičom, ale aj tým sa niekedy musí švihnúť. Stratégia predpokladá najmä systémové prvky. Chystá sa vymedzenie okruhu subjektov, ktoré sú v systéme verejných financií, pokračuje transformácia na metodiku ESA 95, ďalej rozpočtová decentralizácia s rozpočtovými obmedzeniami a kontrolou a viacročný rozpočet.
Zásadnú zmenu pri príprave rozpočtu prináša programové rozpočtovanie. Po schválení podrobnejších východísk sa má ťažisko práce preniesť na správcov kapitol, a to nielen do rozpočtových útvarov rezortov, ale do vedení a odborných útvarov. O rozpočtové zdroje sa musí súťažiť -- aj v rámci kapitol aj medzi kapitolami. Novú kvalitu bude znamenať uchádzanie sa o európske fondy.
Aj keď podiel prerozdeľovaných prostriedkov bude klesať (alebo práve preto), musí byť v hospodárení s verejnými prostriedkami poriadok. Ani pokračujúca decentralizácia nevezme z vlády právo a zodpovednosť za stanovenie pravidiel a štandardov pri plánovaní, používaní a kontrole zdrojov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 20:41