StoryEditor

Medzi korupciou a lobingom

14.10.2002, 00:00

Predseda koaličnej strany ANO Pavol Rusko sa v jednom z predvolebných rozhovorov uvoľnil a na večne sa opakujúcu výhradu, že ako politik by nemal byť konateľom mienkotvornej TV Markíza, reagoval prekvapujúco úprimne. Pozná vraj spôsoby, ako si nad televíziou udržať vplyv aj bez toho, že by to bolo zistiteľné z verejne prístupných dokumentov. Ak takéto spôsoby naozaj existujú a ak Rada pre vysielanie a retransmisiu nemá možnosť odhaliť skutočných vlastníkov a manažérov médií, potom treba Ruskovu otvorenosť vlastne oceniť.
Ako poslanec bude musieť dodržať zákon o konflikte záujmov a vzdať sa konateľstva v spoločnostiach Markíza -- Slovakia a Slovenská televízna spoločnosť, aj členstva v orgánoch ďalších firiem. Verejnosť už vie, že mu to nebude robiť problémy. Ale aj Rusko vie, že verejnosť bude pozorne sledovať, či nevyužíva svoju pozíciu v politike na osobné záujmy. V novej opozičnej i koaličnej politickej garnitúre disponuje niekoľko ďalších osôb prostriedkami na nelegálne ovplyvňovanie tých, ktorí by mali rozhodovať nestranne a vo verejnom záujme. Na rozdiel od Ruska sa u niektorých poslancov a ďalších vysokých verejných funkcionárov dajú tieto dispozície len tušiť -- na základe informácií z druhej ruky, frekvencie ich ciest do daňových rajov a hodnoty ich majetku.
Ilegálne vplývanie na rozhodnutia poslancov, ministrov, sudcov, prokurátorov, ale aj komunálnych politikov a úradníkov sú veľkým nebezpečenstvom pre efektívne fungovanie štátu. Nová vládna garnitúra by mala urobiť také opatrenia, aby tieto javy odstránila. Je dobré, že vládna koalícia si predsavzala konečne určiť zákonné pravidlá pre lobing. Zákonný lobing sa robí verejne a zákon zaručuje všetkým záujmovým skupinám rovnaký prístup k voleným predstaviteľom a štátnej správe. Korupcia sa robí neverejne a nejde pri nej o ovplyvňovanie politikov a úradníkov argumentmi, ale súkromnými výhodami.
Pri správne nastavených pravidlách môžu ľudia s podnikateľskými a praktickými manažérskymi skúsenosťami aj so skúsenosťami s podnikavosťou zamestnancov a predstaviteľov ministerstiev a iných verejnoprávnych inštitúcií významne prispieť k tvorbe kvalitných zákonov v parlamente aj kvalitných rozhodnutí vo vláde.
Vo fínskej ústave je článok, podľa ktorého sa poslanec síce môže zúčastniť na prerokovaní záležitosti, na ktorej má osobný záujem, ale nesmie sa zúčastniť na hlasovaní o nej. Fínska ústava obsahuje aj množstvo ďalších článkov, ktoré zabezpečujú nielen efektívnu krížovú kontrolu prezidenta, vlády, parlamentu a súdnictva, ale aj efektívne možnosti vyšetrenia podozrení a včasné zákonné zabrzdenie dokázaných nečestných praktík politikov a vysokých úradníkov štátnej a verejnej správy. Fínsko je v prieskumoch Transparency International každoročne hodnotené ako krajina s takmer neexistujúcou korupciou vo verejnom sektore.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. apríl 2024 04:52