Ministerstvo financií pripravilo osobitnú úpravu pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu zahraničnou osobou, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň. Ide o tzv. call of stock, ktoré sa uplatňuje vo viacerých členských štátoch na zjednodušenie zdaňovania nadobudnutia tovaru na Slovensku z iného členského štátu. Úprava je podľa viacerých daňových odborníkov potrebná. Predovšetkým by mala od 1. januára 2005 vyriešiť tzv. konsignačné sklady, t. j. keď zahraničný subjekt z iného členského štátu privezie do SR svoj tovar, ktorý od neho domáci prevádzkovateľ skladu neskôr kúpi, ale až v čase, keď sám nájde finálneho odberateľa.
V súčasnosti platí, že ak chce zahraničný subjekt korektne dostať vlastný tovar na Slovensko -- bez zmeny vlastníctva na kupujúceho -- uplatní režim premiestnenia tohto tovaru do iného členského štátu. V SR sa musí zaregistrovať ako platiteľ dane, získať identifikačné číslo pre daň a neskôr pod ním tovar predať -- aj so zmenou vlastníctva. Či sa zjednoduší postup zahraničných dovozcov, ak ich bude zastupovať slovenský daňový zástupca, je diskutabilné. Podľa platného zákona sa totiž každý daňový subjekt podľa § 9 zákona o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov môže dať zastupovať, pričom rozsah zastúpenia môže definovať v písomnom splnomocnení. Preto sa osobitný režim daňového zástupcu pre určité úkony v oblasti DPH sa môže javiť ako nadbytočný.
Keďže súčasný zákon o DPH je účinný len pár mesiacov, ďalšou alternatívou môže byť aj situácia, že takéto "oslobodenie tovaru" sa praktizuje bez toho, že je o tom správca dane informovaný. Dôvodom môže byť neznalosť legislatívneho prostredia zo strany zahraničnej osoby alebo to môže byť aj zámer. Alebo otázka pripravenosti nášho štátu na novovzniknutú situáciu? Príkladom toho je fakt, že úprava nerieši zodpovednosť zahraničnej osoby alebo zástupcu v prípade zistenia, že sa dodanie neuskutočnilo aj napriek tomu, že to v daňovom konaní zástupca deklaroval. Taktiež absentuje s kým, resp. voči komu bude správca viesť daňové konanie napr. v prípade porušenia povinností vyplývajúcich z tohto novozavedeného inštitútu. Laicky povedané, vzniká tu riziko úniku dane pri tranzite tovaru pri tzv. oslobodenej dodávke. Novela dáva síce veľké právomoci daňovým zástupcom, ale nevyplývajú pre nich žiadne sankcie, ani možnosť vymáhania spôsobenej škody ani de facto, ani de iure. Prijatím novely v tejto podobe by vznikla veľká legislatívna diera.
StoryEditor
Nášľapné míny jednej novely
V súčasnosti platí, že ak chce zahraničný subjekt korektne dostať vlastný tovar na Slovensko -- bez zmeny vlastníctva na kupujúceho -- uplatní režim premiestnenia tohto tovaru do iného členského štátu. V SR sa musí zaregistrovať ako platiteľ dane, získať identifikačné číslo pre daň a neskôr pod ním tovar predať -- aj so zmenou vlastníctva.